Ingezonden persbericht


Persbericht

Hoeven, 4 juni 2004

Oud-directeur ArboNed wil kloof tussen Arbo-curatieve en reguliere gezondheidszorg dichten

Occure: nieuwe dienstverlening rond welzijn werknemers

HOEVEN - Nu de verplichting van Arbo-dienstverlening vervalt, adviseert de nieuwe onderneming Occure bedrijven bij het opzetten van nieuw beleid rond arbeidsomstandigheden en Arbo-dienstverlening. "Ons doel is de enorme kloof tussen de Arbo-curatieve zorg en de reguliere gezondheidszorg te dichten. Dat is een groot problemen in Nederland, waardoor arbeidsongeschiktheid vaak niet effectief kan worden bestreden", zegt directeur drs. Jos Blaauwhof. Hij is bedrijfsarts en was de laatste jaren werkzaam als directeur bij ArboNed NV, een van de grootste Arbo-dienstverleners van Nederland met ruim 60.000 klanten, die samen 1,1 miljoen werknemers hebben.

In de toekomst mogen bedrijven en branches zelf beslissen hoe ze de preventie en begeleiding van ziekteverzuim regelen. Het kabinet wil de betrokkenheid van bedrijven bij arbeidsomstandigheden vergroten door ze de keuze te geven om Arbo-dienstverlening aan te passen aan hun eigen omstandigheden en mogelijkheden. Bij de zorg voor goede arbeidsomstandigheden en de preventie van ziekteverzuim, moeten bedrijven tevens meer gebruikmaken van de intern aanwezige deskundigheid. "Voor bedrijven en organisaties is dit enerzijds een mooi vooruitzicht", stelt Blaauwhof. "Men heeft hier lang naar uitgekeken. Anderzijds is het ook een ingewikkeld proces. Vaak beschikken bedrijven over onvoldoende kennis om in deze nieuwe situatie tot een goed gezondheids- en verzuimbeleid te komen."

Occure adviseert in dit traject. Uitgangspunt daarbij is dat zij gebruikmaakt van de aanwezige deskundigheid om de gezondheid van werknemers te bevorderen. Occure vertaalt de strategie en de doelen van het bedrijf of de bedrijfstak naar een structureel beleid rond gezondheids- en verzuimmanagement. "Als er een ziekmelding is, gaat de Arbo-dienst in de huidige situatie volgens háár protocol allerlei dingen doen, die de werkgever goed - of misschien wel veel beter - zélf kan doen. Wij leren bedrijven zoveel mogelijk zelf te doen en alleen wanneer het echt nodig is een bedrijfsarts in te schakelen. En dan bij voorkeur een zelfstandig werkend arts, met wie rechtstreeks afspraken kunnen worden gemaakt. Door gerichte afspraken met zorgverzekeraars en een goed netwerk zal bij grotere medische problematiek de bedrijfsarts goede zorg kunnen coördineren, waarbij die zorg gericht is op de terugkeer naar het werk. Overigens moet niet worden vergeten dat een groot deel van het verzuim te maken heeft met gedrag en dus beïnvloedbaar is. In dat geval zullen wij bij een ziekmelding meer de werkgever dan de werknemer begeleiden."

Door in dit proces zoveel mogelijk ook de zorgverzekeraars te betrekken - naast eventuele schadeverzekeraars - wil Occure de bestaande kloof tussen de Arbo-curatieve zorg en de reguliere gezondheidszorg verkleinen. "Het is dringend nodig dat er meer samenhang komt tussen preventie, verzuimbegeleiding, curatie en reïntegratie", benadrukt Blaauwhof. "Alleen dan kan ook de reguliere gezondheidszorg haar bijdrage leveren aan de terugdringing van ziekteverzuim en WAO-instroom.

Noot voor de redactie (