Gemeente Den Haag

juni 2004
Advies werkgroep beschouwt woonwagenbewoner als individuele woonconsument die zich aan de regels dient te houden (1 juni)

Een werkgroep van de Dienst Stedelijke ontwikkeling heeft zich de afgelopen vier maanden beziggehouden met een intern advies over de toekomst van het woonwagenbeleid. Het advies is vandaag, 1 juni door B & W ontvangen en behandeld.
Het advies stelt voor woonwagenbewoners niet meer als aparte huisvestingsdoelgroep te beschouwen. De standaard-huurplaats met een woonwagen in eigendom van de bewoner gaat tot het verleden behoren. Standplaatsen zijn straks te huur, inclusief de erop staande wagen, of worden in erfpacht uitgegeven, waarbij de woonwagen in particulier eigendom is.
Daarnaast stelt het advies voor een heldere scheiding te maken tussen de rol van de gemeente als regelgever en handhaver en die van ontwikkelaars en beheerders van woonwagenlocaties. Het advies spreekt het college aan.
Het college heeft besloten om het advies eerst te bespreken met een aantal betrokken partijen. Naar aanleiding van dit overleg zal het college een definitief oordeel geven en beslissen welke aanbevelingen zullen worden overgenomen.

De advies beschouwt woonwagenbewoners niet langer als aparte en bijzonder doelgroep van huisvestingsbeleid met eigen regels en gewoonten. Dat past in het streven naar normalisatie. Om de woonwagenbewoners keuzevrijheid te geven, worden er standplaatsen in huur en koop (sociale of vrije sector) aangeboden. Op de nog te ontwikkelen locaties De Bras en Rietwijk zal met de uitgifte in erfpacht worden begonnen. Geleidelijk aan kunnen ook op bestaande locaties standplaatsen aan de huurder te koop worden aangeboden.

De situatie dat op een gehuurde locatie vaak een eigendomswagen staat, is de oorzaak van veel problemen. Vaak past de wagen qua omvang of gewicht niet bij de gehuurde standplaats. Daarom zou de gemeente toe moeten groeien naar een situatie van huurplaatsen met huurwagens en in erfpacht uitgegeven plaatsen met een eigendomswagen. De koper van de grond is in de gelegenheid onder particulier opdrachtgeverschap de standplaats volgens de geldende regelgeving te 'bebouwen' en is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.

Om zo goed mogelijk op de individuele woonwensen van woonwagenbewoners te kunnen inspelen, zal de huisvestingsbehoefte van deze groep Hagenaars worden geanalyseerd. Daaruit moet duidelijk worden welke keuzes worden gemaakt: sociale of vrije sector, huur of koop en welk type woonwagenstandplaats. Binnen Haaglanden wordt de toepassing van de huisvestingsverordening, de toewijzing en de registratie gecoördineerd en afgestemd.

Al eerder besloot het gemeentebestuur voor regelmatig toezicht en strikte handhaving van de geldende regels. Om het toezicht te vergemakkelijken en wildgroei van regels te voorkomen, zou er één type bestemmingsplan voor alle woonwagenlocaties moeten komen. Het algemeen geldend huisvestingsbeleid, waaronder de benodigde huisvestingsvergunning onder een bepaalde huur- of koopprijs, wordt een specifiek onderdeel van het handhavingsbeleid. Zo kan het onrechtmatig gebruik en het onderhands doorgeven/doorverkopen van standplaatsen worden tegengegaan.

Het advies stelt voor om Haagse corporaties de taak van ontwikkelaar en beheerder van woonwagenlocaties op zich te laten nemen, conform de raamovereenkomst met de corporaties. Ook wordt voorgesteld het onderdeel te maken van de prestatieafspraken die met de corporaties worden gemaakt. Daarnaast kan er ook ruimte worden geboden aan eventueel andere ontwikkelaars of beheerders. De gemeente kan zich dan concentreren op wet- en regelgeving, gronduitgifte en beleidsvorming. Vermenging met beheerstaken - vaak een bron van onduidelijkheid en misverstand - moet daarmee in de toekomst zoveel mogelijk worden voorkomen.