Kröller-Müller Museum
Kröller-Müller Museum toont nieuwe aanwinsten in tentoonstelling Van Airut tot Uppik
Otterlo, 1 juni 2004
Van 12 juni tot en met 8 augustus toont het Kröller-Müller Museum een keuze
uit recente aanwinsten van kleine sculpturen en werken op papier. Het museum
verwerft regelmatig kleine sculpturen als een constante onderstroom bij het
verzamelen. In de hier getoonde aanwinsten is er voor gekozen om werken van
noordcanadese, Nederlandse en onbekende kunstenaars van verschillende
culturen met elkaar te combineren. Het gaat om werken van onder anderen
Inuit kunstenaars als Luke Airut, Barnabus, Nelson Takkiruq en Lucy Uppik,
van Daniël Groen, Nel van Lith, Martin van Oel, Peter Otto en Joost van den
Toorn en van beelden uit Oceanië. De aankopen van de werken van
noordcanadese kunstenaars is mogelijk gemaakt door de Sponsor Loterij. De
Mondriaan Stichting heeft een bijdrage geleverd aan de aankoop van werken
van enkele Nederlandse kunstenaars.
Beelden op 'huiskamer' formaat kunnen gemakkelijker een spontane of intieme
kant van een beeldhouwer laten zien en spreken daarom vaker recht tot het
hart dan het grote werk waaraan veel voorbereiding te pas komt. In het
kleinere formaat zal het wikken en wegen van een kunstenaar bij het bedenken
van een compositie ook sneller tot uiting komen. Er is de gelegenheid om te
zoeken naar het gewenste ruimtelijke beeld en om 'in de derde dimensie' te
schetsen. Voor het museum is dit experimenteren van de beeldhouwer en het
inzicht geven in het scheppende proces een belangrijk gegeven en daarom
worden kleine sculpturen, maar ook tekeningen van beeldhouwers consequent
verzameld. Er is ook een praktische kant: kleine sculpturen laten zich
gemakkelijk transporteren. Het maakt het mogelijk om uiteenlopende
beeldhouwkunstige werelden met elkaar te confronteren en te vergelijken.
In de verzameling van het Kröller-Müller Museum is de ontwikkeling van de
moderne kunst van de westerse wereld tot middelpunt genomen, sinds Helene
Kröller-Müller bijna honderd jaar geleden begonnen is met aankopen. Kunst
uit andere werelddelen en uit andere tijden en culturen fungeerde als een
contrapunt in haar verzameling, aanvankelijk als een vorm van exotisme,
later om inspiratiebronnen voor de westerse moderne kunst daadwerkelijk
binnen de verzameling te halen. Het Kröller-Müller Museum kan en wil zijn
geschiedenis niet verloochenen en zal zijn hoofdfocus niet verleggen, maar
het wil benadrukken dat er overal op de wereld prachtige en belangrijke
kunst gemaakt werd en wordt. Elk kunstwerk, door wie dan ook en waar dan ook
ter wereld gemaakt, kan eigen kwaliteiten hebben die door vergelijking met
andere kunstwerken versterkt of veranderd worden. Het is deze dialoog die
het museum beoogt bij het exposeren van kunstwerken. Juist bij de kleine
sculpturen kan dat tot verrassende resultaten leiden.
# # # #
Kröller-Müller Museum