Een Amerikaanse studie over E-Government in de Verenigde Staten
leert dat de meeste burgers nog steeds de telefoon verkiezen boven
internet en e-mail om met de overheid te communiceren. Patricia
Ceysens, Vlaams minister van E-Government, vindt de studie een
opsteker voor de Vlaamse E-Gov strategie: "Die bestaat er sinds kort
in Vlamingen dezelfde informatie te geven op maat van de klant.
Concreet: of je nu belt, schrijft, chat, faxt, emailt of binnenkort
vragen stelt aan je interactieve tv, de Vlaamse overheid zal je
hetzelfde eenvoudige en correcte antwoord bezorgen."
Amerikaanse studie
Het Pew Internet & American Life Project onderzocht hoe Amerikanen
in contact treden met hun overheid en in welke mate ze gebruik
maakten van de verbeterde, elektronische dienstverlening. In een
jaar tijd contacteert ongeveer de helft van alle Amerikanen, of 109
miljoen van hen, de overheid. Nog altijd meer dan 40 procent van de
Amerikanen verkiest de telefoon. Minder dan een derde gebruikt
daarvoor het World Wide Web, terwijl minder dan een vijfde per email
communiceert.
Daarbij is het opmerkelijk bij de internet gebruikers ook nog steeds
meer dan 40% liever de telefoon oppikt om zijn overheid te
contacteren. Bijna drie kwart van de internet gebruikers
contacteerde de overheid het voorbije jaar terwijl slechts een kwart
van de niet-internet gebruikers dat deed. Oudere mensen en mensen
met een lagere scholingsgraad waren iets minder succesvol in het
oplossen van hun problemen met de overheid. Meer dan één derde van
de Amerikanen heeft geen toegang tot het internet.
Contactpunt Vlaanderen
Minister van E-Government, Patricia Ceysens: "We kunnen zeker wat
leren uit de studie zoals het feit dat we extra aandacht moeten
hebben voor oudere mensen en kansarmen die de overheid willen
contacteren. Maar de studie is ook een opsteker voor waar we in
Vlaanderen een paar maanden geleden mee begonnen zijn: de bundeling
van de krachten van het Vlaamse E-Gov team en de Vlaamse Infolijn in
Contactpunt Vlaanderen. Minister-President Bart Somers en ik hebben
samen Contactpunt Vlaanderen opgericht zodat de Vlaming kan kiezen
op welke manier hij of zij ons het liefst contacteert."
"Je bereikt als overheid maar genoeg burgers als je dezelfde
informatie langs verschillende kanalen aanbiedt op maat van de
klant. De Vlaming kan het Contactpunt Vlaanderen bereiken langs de
telefoon, het internet, per e-mail, fax, of post en langs de
Infomobiel-bussen. We werken ook aan het overbruggen van de digitale
kloof want slechts 50% van de Belgen heeft toegang tot het internet.
Binnenkort wordt in Vlaanderen de interactieve, digitale televisie
beschikbaar. We ontwikkelen nu overheidsdiensten zodat we ook langs
de televisie in meer dan 98% van de Vlaamse gezinnen kunnen terecht
komen," zegt Ceysens.
E-Gov is niet enkel Internet
"Landen die E-Government nog te strikt definiëren en beperken tot
internetdiensten alleen, zullen daar vroeg of laat van moeten
terugkomen. Mensen zullen nog altijd graag een stem horen of een
gezicht zien wanneer ze hun overheid contacteren en daar zijn we in
Vlaanderen mee bezig", besluit de minister.
De studie van Pew Internet & American Life Project kan je gratis
downloaden via:
http://www.pewinternet.org/reports/toc.asp?Report=127
info : Lorin Parys, woordvoerder van minister Ceysens- tel. (02)
553 12 39 GSM. 0476 45 34 01
e-mail: lorin.parys@vlaanderen.be; Michel.debruyne@vlaanderen.be
www.ministerpatriciaceysens.be
---
Vlaamse overheid