easyJet zoekt vliegvelden
easyJet, Europa's grootste low-cost vliegtuigmaatschappij, lanceert
een Europese campagne op zoek naar vliegvelden die deel kunnen
uitmaken van haar uitbreidingsplannen.
In de zomer van 2003 lanceerde easyJet een soortgelijke campagne,
waarop 83 vliegvelden reageerden. easyJet heeft al aangekondigd dat
zes van deze vliegvelden deel gaan uitmaken van het easyJet netwerk:
Berlijn, Dortmund, Bazel, Cologne, Boedapest en Ljubljana. Deze zijn
goed voor 27 diensten per dag en ongeveer drie miljoen passagiers per
jaar.
easyJet heeft strikte criteria voor de selectie van vliegvelden en de
eisen zijn dit jaar precies dezelfde als die van vorig jaar. De
vliegmaatschappij is vooral op zoek naar vliegvelden die toegang
bieden tot aantrekkelijke markten en die er aan bij willen dragen
samen met easyJet de 'vliegveldbeleving' voor de consument efficienter
en goedkoper te maken.
Criteria
Alleen vliegvelden die aan de volgende criteria voldoen, komen in
aanmerking:
* Wil het vliegveld groeien in de low-cost markt?
* Heeft het vliegveld toegang tot een aantrekkelijke markt?
* Kunnen er 20-minuten turn-arounds gemaakt worden op het vliegveld?
* Geeft het vliegveld mogelijkheden in de markt om het aantal
bestemmingen van easyJet te verveelvoudigen?
* Is low-cost een deel van de strategie van het vliegveld?
* Is het vliegveld op zoek naar het verbeteren van de eigen
efficiency?
Ray Webster, chief executive van easyJet:
"Er zijn vele mogelijkheden voor groei in Europa en we praten altijd
met veel vliegvelden. We zitten in een koopmarkt van vliegvelddiensten
in Europa. De uitdaging is om die vliegvelden te vinden, die voldoen
aan onze eisen."
"In lijn met de manier waarop we onze bedrijf runnen, zijn we
specifiek en open over onze vereisten. Door de vliegvelden te vragen
of ze in aanmerking komen als ze onze strikte criteria toepassen,
leggen we het selectieproces bij hen zelf neer. Ik was blij verrast
door de resultaten van dezelfde campagne in 2003, toen zes vliegvelden
succesvol waren, inclusief onze grootste nieuwe basis Berlijn
Schönefeld."
"Teveel vliegvelden en andere delen van de luchtvaartketen moeten alle
aspecten van hun bedrijfsvoering doorlichten om kosten te verminderen,
waardoor de consument profiteert van lage prijzen. De branche is bezig
los te komen van de oude 'kosten-plus' mentaliteit en komt tot een
nieuwe manier van denken die efficiency oplevert. Sommige vliegvelden
lukt dat, andere niet."
"Onze competitie gaat erom die vliegvelden te vinden die met ons als
partners willen werken. Low-cost vliegmaatschappijen zijn nu een vast
en groeiend onderdeel van de Europese luchtvaartmarkt, en wij zijn één
van de leiders daarin. We nodigen Europese vliegvelden uit om hiervan
deel uit te maken."
easyJet.com
© 1997-2004 easyJet airline company ltd
easyJet