easyJet

easyJet zoekt vliegvelden

easyJet, Europa's grootste low-cost vliegtuigmaatschappij, lanceert een Europese campagne op zoek naar vliegvelden die deel kunnen uitmaken van haar uitbreidingsplannen.

In de zomer van 2003 lanceerde easyJet een soortgelijke campagne, waarop 83 vliegvelden reageerden. easyJet heeft al aangekondigd dat zes van deze vliegvelden deel gaan uitmaken van het easyJet netwerk: Berlijn, Dortmund, Bazel, Cologne, Boedapest en Ljubljana. Deze zijn goed voor 27 diensten per dag en ongeveer drie miljoen passagiers per jaar.

easyJet heeft strikte criteria voor de selectie van vliegvelden en de eisen zijn dit jaar precies dezelfde als die van vorig jaar. De vliegmaatschappij is vooral op zoek naar vliegvelden die toegang bieden tot aantrekkelijke markten en die er aan bij willen dragen samen met easyJet de 'vliegveldbeleving' voor de consument efficienter en goedkoper te maken.

Criteria

Alleen vliegvelden die aan de volgende criteria voldoen, komen in aanmerking:

* Wil het vliegveld groeien in de low-cost markt?
* Heeft het vliegveld toegang tot een aantrekkelijke markt?
* Kunnen er 20-minuten turn-arounds gemaakt worden op het vliegveld?
* Geeft het vliegveld mogelijkheden in de markt om het aantal bestemmingen van easyJet te verveelvoudigen?
* Is low-cost een deel van de strategie van het vliegveld?
* Is het vliegveld op zoek naar het verbeteren van de eigen efficiency?

Ray Webster, chief executive van easyJet:

"Er zijn vele mogelijkheden voor groei in Europa en we praten altijd met veel vliegvelden. We zitten in een koopmarkt van vliegvelddiensten in Europa. De uitdaging is om die vliegvelden te vinden, die voldoen aan onze eisen."

"In lijn met de manier waarop we onze bedrijf runnen, zijn we specifiek en open over onze vereisten. Door de vliegvelden te vragen of ze in aanmerking komen als ze onze strikte criteria toepassen, leggen we het selectieproces bij hen zelf neer. Ik was blij verrast door de resultaten van dezelfde campagne in 2003, toen zes vliegvelden succesvol waren, inclusief onze grootste nieuwe basis Berlijn Schönefeld."

"Teveel vliegvelden en andere delen van de luchtvaartketen moeten alle aspecten van hun bedrijfsvoering doorlichten om kosten te verminderen, waardoor de consument profiteert van lage prijzen. De branche is bezig los te komen van de oude 'kosten-plus' mentaliteit en komt tot een nieuwe manier van denken die efficiency oplevert. Sommige vliegvelden lukt dat, andere niet."

"Onze competitie gaat erom die vliegvelden te vinden die met ons als partners willen werken. Low-cost vliegmaatschappijen zijn nu een vast en groeiend onderdeel van de Europese luchtvaartmarkt, en wij zijn één van de leiders daarin. We nodigen Europese vliegvelden uit om hiervan deel uit te maken."

easyJet.com
© 1997-2004 easyJet airline company ltd