---

Kamervragen en antwoorden
---

Overschot op de defensiebegroting 2004

28-5-2004 9:53:00

Mede namens de staatssecretaris van Defensie bied ik u hierbij aan de antwoorden op de schriftelijke vragen van uw commissie, ingezonden 13 april 2004, over het overschot op de defensiebegroting 2004.

DE MINISTER VAN DEFENSIE

H.G.J. Kamp

1. Kunt u aangeven sinds wanneer u op de hoogte bent van bovengenoemde feiten?

2. Kunt u de commissie een overzicht geven van de concrete uitgestelde investeringen?

3. Kunt u aangeven of het zonder meer is toegestaan investeringen op een dergelijke manier vooruit te schuiven naar latere jaren en zo niet, wat de (gevolgen van de) te stellen voorwaarden zijn?

4. Kunt u aangeven of u van plan bent om het geconstateerde overschot te benutten om reeds aangekondigde bezuinigingen terug te draaien, dan wel uit te stellen?

5. Is het, mede in het licht van eventueel op te leggen extra bezuinigingen in de toekomst, mogelijk dat het overschot niet terugvloeit naar de Algemene Middelen?

Het niveau van de investeringen is in de begroting 2004 en meerjarenraming vastgesteld op grond van de Prinsjesdagbrief. De komende jaren stijgt het investeringspercentage van 18,5 (in 2004) naar 20,9 in 2007. Het beoogde investeringspercentage 2004 behelst een aanzienlijke stijging ten opzichte van de verwezenlijkte investeringsquote in 2003 (16,1).

Om het beoogde percentage voor 2004 te verwezenlijken, dient een groot aantal nieuwe projecten te worden gestart en moeten reeds lopende projecten slagvaardig worden uitgevoerd. In verband echter met de transformatie die de defensieorganisatie thans doormaakt en de besluitvormingstrajecten die hiermee samenhangen, bestaat het risico dat het beoogde investeringen in 2004 (en 2005) niet geheel worden gehaald. Deze inschatting wordt bevestigd door een recent uitgevoerde analyse van de verwachte uitvoering van de (investerings)begroting.

De realisatierisico's doen zich onder meer voor op de volgende lopende projecten:

* LC-fregatten, * LPD-2, * CUP Orion, * Milsatcom, * Fennek (MRAT- en AD-versie), * Gevechtwaardeverbetering Leopard II, * Masterplan Infrastructuur KL, * LG-bewapening voor de F-16, * Targeting Pods voor de F-16, * restbetaling aanschaf (huidige) helikopters, * C-2000 bij de Kmar.

Het betreft hier vooral beperkte kasgeldverschuivingen binnen het projectvolume, zonder dat het project zelf vertraagt. Deze verschuivingen leiden tot een vrijval van kasgeld in 2004 en 2005 en tot een extra behoefte aan kasgeld in de jaren daarna.

Op grond van bovenstaande constatering en in overleg met het ministerie van Financiën is het mogelijk gebleken vanuit de defensiebegroting een bijdrage te leveren aan de problematiek die samenhing met de Voorjaarsnota. In de jaren 2004 ( 125 miljoen) en 2005 ( 100 miljoen) wordt een deel van het investeringsbudget van Defensie ingeleverd. Dit deel wordt in de jaren 2006 en 2007 weer toegevoegd. Zo wordt het volume van het investeringsgeld op de defensiebegroting in de komende jaren niet aangetast, terwijl de jaarlijkse budgetten beter worden afgestemd op de laatste inzichten in de verwezenlijking ervan. De tijdelijke kasgeldoverschotten kunnen derhalve niet worden aangewend om de in de Prinsjesdagbrief aangekondigde bezuinigingen terug te draaien.

6. Kunt u aangeven of bij de verkoopopbrengsten van overtollig materieel sprake is van een overschot ten opzichte van hetgeen daarvoor is begroot?

Zowel wat betreft de verkoopopbrengsten als de kosten voor verkoopgereed houden, is een zo realistisch mogelijke raming opgenomen in de begroting 2004 en meerjarenraming. De meest recente inzichten laten in de begrotingsperiode een vertraging en een beperkte neerwaartse bijstelling van de verwachte opbrengsten zien. Dergelijke bijstellingen behoren echter tot de reguliere mutaties op de defensiebegroting en worden dan ook binnen het budget opgelost.

Ministerie van Defensie

Nieuws Nieuwsberichten