Technische Universiteit Eindhoven


1 juni 2004

PERSBERICHT

Prof. dr. A.P. de Man in intreerede:
Innovatieve samenwerkingsverbanden leiden tot meer gemene concurrentie De kenniseconomie zorgt voor een fundamentele verandering in de industriële en economische structuur. Door de noodzaak om meer te innoveren en sneller nieuwe kennis op te nemen knopen bedrijven in toenemende mate tijdelijke samenwerkingsverbanden aan met andere bedrijven. Hierdoor vindt concurrentie niet meer alleen tussen afzonderlijke bedrijven plaats, maar steeds vaker tussen netwerken van bedrijven. Dat zei prof. dr. A.P.(Ard-Pieter) de Man in zijn intreerede aan de TU Eindhoven. Hij beweerde tegen de heersende opvatting in dat deze toenemende samenwerking niet tot minder maar juist tot méér concurrentie leidt. En dat er een geheel nieuwe klasse van ondernemers ontstaat die concurreren op netwerkniveau. Een nog onontgonnen terrein in de managementliteratuur.

Ard-Pieter de Man maakt een duidelijk onderscheid tussen traditionele en dynamische netwerken. De traditionele netwerken zijn min of meer gesloten machtsblokken die op basis van exclusiviteit de markt verdelen. Zeg maar de oude kartels. Deze praktijken worden nog maar zelden toegestaan door mededingingsautoriteiten. Uitzonderingen op deze regel zijn de vliegtuigmaatschappijen, die zich in Star Alliance of Oneworld Alliance hebben verenigd, en de olieproducerende landen (OPEC).

Concurrentie tussen netwerken
De dynamische netwerken bepalen echter steeds meer de economische concurrentie. Bedrijven die in de kenniseconomie willen overleven en groeien, moeten continu op zoek naar partners met de nieuwste kennis en innovaties. Samenwerkingsverbanden die daaruit ontstaan zijn altijd tijdelijk, en de samenstelling verandert continu. Er ontstaat een nieuwe vorm van concurrentie in netwerken, maar ook tussen netwerken, die vaak nog gemener is dan de een-op-een concurrentie. Immers, het inruilen van een netwerk voor een concurrerend netwerk, kan worden gezien als klassiek verraad.

Een voorbeeld komt uit de mobiele telefonie. Hier hebben fabrikanten van mobieltjes (waaronder Nokia, Motorola en Ericsson) zich verenigd in het netwerk Symbian. Dit netwerk concurreert succesvol met het machtige Microsoft voor het operating system van de mobiele telefoon. Zo succesvol dat Motorola Nokia een te dominante positie vond krijgen, en alsnog met Microsoft zaken is gaan doen. Dat hadden Siemens en Samsung ook inmiddels besloten. En nu blijkt ook Ericsson Nokia tegenspel te geven.

Strategisch schaakspel
Het strategisch schaakspel tussen en binnen netwerken waar hier sprake van is, beperkt zich niet tot enkele voorbeelden, maar strekt zich uit tot een groeiend deel van de economie. De vraag is of het mededingingsbeleid is toegesneden op deze ontwikkeling. In ieder geval ontbreekt het de ondernemers nog aan de juiste inzichten en goede tools om deze netwerkconcurrentie goed te bedrijven.