- St. Zandvoort Promotie
= recent gewijzigd
Pinksterraces
De traditionele Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort worden dit
jaar verreden in het weekeinde van 29 en 31 mei. Zaterdag 29 mei zijn
de kwalificatietrainingen en een race in de ID&T Clio Renault Sport
Cup. De dag wordt besloten met een wedstrijd over twee uur in de SEAT
Cupra Cup.
Maandag 31 mei, 2e Pinksterdag begint het raceprogramma, met acht
wedstrijden, al om half tien in de ochtend en duurt tot s middags
circa vijf uur.
In het gevarieerde programma komen de volgende klassen aan de start:
Formule Renault, Vege Series, Pearle Alfa 147 GTA Challenge, Van
Uitert Formule Ford, ID&T Clio Renault Sport Cup, SEAT Cupra Cup en de
NK Historische Toerwagens en GTs.
Voor iedere bezoeker is er geheel gratis het full colour
programmablad, met allerlei wetenswaardigheden over de wedstrijden op
2e Pinksterdag op Circuit Park Zandvoort.
Zandvoort is uitstekend te bereiken, u hoeft niet bang te zijn voor
files. Hoe? Pak de trein! Het kan immers druk zijn op de wegen naar en
van Zandvoort op 31 mei. Daarom is de trein een uitstekend
alternatief. Het circuit ligt op slechts tien minuten wandelen van het
NS-station Zandvoort. Meer info: www.circuit-zandvoort.nl
De toegangsprijs tot de duinen bedraagt 12 Euro (tot 12 jaar gratis),
een Paddockkaart kost 30 Euro (tot 12 jaar 50% korting). Deze kaarten
zijn tevens geldig voor de trainingsdag, zaterdag 29 mei. Voor de
overdekte hoofdtribune geldt een toeslag van 5 Euro. Houders van
paddockkaarten hebben gratis toegang tot de tribune.
Kaarten zijn vanaf heden verkrijgbaar bij alle vestigingen van
TicketBox. Kijk voor de adressen op www.ticketbox.nl, alwaar ook
online te bestellen is.
Pearle Alfa 147 GTA Challenge
Titanenstrijd zet zich voort
Op Pinkstermaandag wordt op het circuit Park Zandvoort de tweede race
van dit seizoen voor de Pearle Alfa 147 GTA Challenge verreden. Na één
verreden wedstrijd voert Phil Bastiaans de ranglijst aan voor Cable
1-teamgenoot Sandor van Es. De tegenwoordig in Amsterdam wonende Van
Es pakte op die tweede Paasdag echter wel het absolute ronderecord af
van Tim Coronel en zette deze met 1:53.313 op scherp. Zal de
titanenstrijd tussen de leiders zich voortzetten of kan de in het
Europees kampioenschap sterk rijdende Rory Betram zich in het
titelgevecht mengen?
Op tweede Pinksterdag zien we Vincent van der Valk terug, de man die
vorig jaar furore maakte en zich toen af en toe kon mengen in de
strijd van de grootmachten. Van der Valk had met Pasen verstek moeten
laten gaan vanwege studieperikelen.
De coureur: "Maar nu ben ik er gelukkig weer bij. Kantje boord, dat
geef ik toe. De financiële problemen waren groot deze winter en het
zag er lang naar uit dat ik het benodigde geld niet bij elkaar zou
kunnen krijgen. Het lukte op de valreep, al zal ik het met een miniem
budget moeten doen ik en dus beter in de Olympische klasse kan gaan
rijden dan de strijd met de grote teams te moeten aangaan in de
A-categorie."
A-categorie
In die A-categorie beheersten Phil Bastiaans en Sandor van Es de
eerste race voor de Pearle Alfa 147 GTA Challenge volledig. Het Cable
1-duo maakte een puntgave start en liep snel weg van de rest van het
veld.
Van Es keek aanvankelijk de kat uit de boom en leek van plan pas in de
laatste fase van de strijd zijn teamgenoot alsnog het leven zuur te
gaan maken. Helaas kreeg Van Es in de negende ronde te maken met een
technisch probleem aan zijn rechter voorwielophanging en moest een
tikje gas terugnemen. Daardoor kon Bastiaans ongehinderd naar de
finish en dus de zege koersen.
Een jaar geleden, nog rijdend voor Tempo Team, won Bastiaans ook de
openingsrace maar daarna begon zijn optreden, ook door privé
problemen, te haperen. Bastiaans: "Alles is gelukkig achter de rug. Ik
kan er nu voor de volle honderd procent tegen aan. Maar ik zeg niet
dat we er al zijn. Onze concurrenten bij Tempo Team zitten echt niet
stil. Met Pinksteren begin het seizoen pas echt, daar ben ik van
overtuigd."
Bastaans en Van Es waren met Pasen ook in de training op de natte
baan, een klasse apart geweest. Daarbij had men bij Tempo Team,
hetgeen eerlijk werd toegegeven, een foutje gemaakt bij de afstelling
van de schokdempers waardoor Tim Coronel en Rory Bertram geen kans
hadden gehad zich bij de eerste vier te kwalificeren. Dat brak ze op
bij de start van de race omdat eerst de Madeno-autos van Willy Wellens
en Roger Ciapponi moesten worden gepasseerd.
Rory Bertram: "Dat kostte echt niet zo heel veel tijd, maar ja, toen
waren Bastiaans en Van Es natuurlijk al een flink eind weggelopen. Ik
merkte in de laatste ronde wel dat Van Es problemen had maar ik kon
hem net niet meer inhalen. Ach, de derde plaats levert ook punten op
en het seizoen is nog lang."
Voor de regerende kampioen Tim Coronel verliep de openingsrace
teleurstellend. Hij moest in de vierde ronde afhaken met motorische
problemen.
Een fraai gevecht om de vierde plaats leverden Oscar Middeldorp en de
Portugees Magalhaes. Middeldorp besliste dat enerverende duel in de
laatste fase van de race definitief in zijn voordeel.
Met Berend Gesman op de zesde plaats had Cable 1 vier rijders bij de
eerste zes.
De debutant Mike Verschuur (16 jaar) van Tempo Team deed het prima en
finishte als achtste en als beste Olympische rijder.
Gastrijder
Op Pinkstermaandag vinden we een oude bekende terug op het Circuit
Park Zandvoort. Evert Bolderheij rijdt de gastenauto van Pearle. Hij
was in zijn jongere jaren vijf keer Nederlands kampioen in diverse
klassen en is hoewel de 50 al gepasseerd nog steeds te vinden op de
rallycircuits.
Hij beseft heel goed dat hij zich niet meer kan mengen in de strijd om
de eerste plaatsen in de Challenge. Bolderheij: "Die jongens gaan me
veel te hard. Maar ik vind het wel leuk in een Alfa 147 GTA te kunnen
racen. Die auto is nu eenmaal pijlsnel."
Een man die wel voor de volle winst zal gaan is de 23-jarige Robert
van den Berg. Vorig jaar was hij kampioen bij de Clios en dit jaar
komt hij uit in het Europees kampioenschap Alfa 147 GTA. Hij had pole
position op Magny Cours maar raakte in de race van de baan en werd
getorpedeerd door een achterblijver toen hij het circuit weer op
stuurde.
Van den Berg ziet er naar uit zich ook in de Pearle Alfa 147 GTA
Challenge te kunnen meten met mannen als Tim Coronel en Rory Bertram,
coureurs die hij ook in de Europese races tegen komt.
Formule Renault
Het wordt dringen geblazen
Het NK Formule Renault 2000 lijkt onder een goed gesternte te zijn
geboren. Vorig jaar werd het al een spannende aangelegenheid, dit
seizoen gaat het er nog heftiger aan toe. Er valt over deze races
niets te voorspellen, behalve dat het een close finish gaat worden.
Wie de Paasraces heeft gezien moet beamen dat het moeilijk zal zijn de
tweede race van de Formule Renault te evenaren, zo niet te
overtreffen. Wat Ricardo van der Ende en Junior Strous toen lieten
zien was van zeldzame klasse, een strijd waarbij alle registers werden
opengetrokken. En toch misschien dat het er vandaag nog heftiger aan
toegaat. Want er staat een dik pak rijders aan de start, misschien wel
24 stuks! En de buitenlandse gastrijders doen heus niet voor spek en
bonen mee. Daar zitten echte toppers bij. Toch zal misschien het
thuisvoordeel en dus de baankennis doorslaggevend blijken. Als
bijvoorbeeld Junior Strous zijn zaakjes net zo goed op orde heeft als
met Pasen dan is hij zeker favoriet voor de beide races. Of Ricardo
van der Ende moet weer zon kogelstart in petto hebben. Vergeet ook
Xavier Maassen niet, die zo fraai een race op het TT-circuit van Assen
won. Waar zijn AR Motorsport teamgenoot Yelmer Buurman trouwens ook
twee podiumplaatsen in de wacht sleepte.
Met de Paasraces was de strijd tussen de beide rookies Carlo van Dam
en Bas Lammers al even enerverend. Beiden zijn topkarters met
belangrijke Europese titels op hun naam. Van Dam had echter een klein
streepje voor want hij testte vorig jaar al in een Formule Renault,
een onderdeel van zijn Renault Driver Development Program. Dat hij,
net als Giedo van der Garde vorig jaar, van een bijzonder gehalte is
maar nog ervaring te kort komt, liet Van Dam tijdens de tweede ronde,
op het TT-circuit van Assen zien. Brutaal kaapte hij de pole-positie
voor de neus van Ricardo van der Ende weg. Die bij de start overigens
direct orde op zaken stelde. In die race was het zoals gezegd de beurt
aan Xavier Maassen en Yelmer Buurman om te schitteren. Voor Maassen
was het eindelijk dat lang verwachte succes en daarom kwam hij bijna
dol van vreugde uit zijn bolide tuimelen. Blij vanwege de winst, blij
ook omdat hij tevens de leiding in het kampioenschap pakte. Voor hoe
lang zal moeten worden bezien want Junior Strous zwoor wraak en
verwacht hier met Pinksteren simpelweg twee zeges te behalen. In Assen
was Renger van der Zande al even blij, al zag je dat niet meteen aan
hem af. Hij was nog helemaal overdonderd door de gebeurtenissen. In de
aanloop naar dat weekend ging alles mis wat er maar mis kon gaan.
Ziekte, technische malheur en een crash in de kwalificatietraining;
het kon niet op. Resultaat: In de tweede helft van het veld. Maar in
die race reed hij wel de derde rondetijd wat hem meteen voor de tweede
race die plaats opleverde. En die gaf hij niet meer af.
Enthousiaste amateurs
Ook Ron Marchal reed zich in Assen in de kijker. Marchal en de
Belgische Stephanie Boden rijden niet bij een topteam maar regelen hun
zaakjes helemaal zelf. Het ontbreekt Marchal, die een drukke
telecomondernemer is, aan tijd en geld om uitgebreid te gaan testen en
hij moet het dus van het weekend zelf hebben. Het was daarom gaaf hem
naast de enthousiaste Belgische op de derde startrij te zien. "De
snelheid zit er nu goed in en veel meer is voor mij toch niet
haalbaar. Ik ken mijn eigen limieten maar geniet er niet minder om",
liet Marchal toen weten. Als het op show rond het racen aankomt dan is
hij echter wel winnaar. Hij wordt gesponsord door Twinlife, een
kledingmerk dat bij elke race een aantal aantrekkelijke dames
afvaardigt.
Ook in de Formule Renault zijn het budgettair krappe tijden. Zo heeft
Ricardo van der Ende echt problemen om überhaupt te kunnen rijden.
Dick van der Wilt, de enthousiaste manager van MP Motorsport, is er
alles aan gelegen om zijn kopman toch telkens weer te laten starten.
Als iemand het verdient dat er een sponsor achter gaat staan dan is
het Ricardo wel. Inmiddels is Ben Jamini wel van die zorgen verlost.
Met ingang van dit weekend heeft zich een grote sponsor bij Equipe
Verschuur aangediend, zodat het voor de eerste KNAF Talent
First-coureur nu mogelijk wordt uitgebreid te gaan testen. En dat is
hard nodig want het team heeft nog steeds wat achterstand op Van
Amersfoort Racing, AR Motorsport en MP Motorsport. Overigens zal het
team vanaf de races in Zolder met een tweede, jong talent worden
aangevuld. Dit weekend komt er gelukkig een groot contingent
buitenlanders naar Zandvoort. Vooral van Italiaanse zijde, want over
een week rijden onze eigen mannen samen met de Italianen op het
circuit van Francorchamps. Let vooral eens op de rijders van het
Italiaanse Prema Team. De Japanner Kohei Hirate heeft een uitgebreide
scorelijst met diverse zeges in formulewagenklassen en staat nu 2e in
het Italiaans FR-kampioenschap. Hij reed vorig jaar al in de Formule
Renault, net als zijn teamgenoot Kamui Kobayashi (9e). De derde is de
Engelsman Ben Clucas (7e). Alle drie Prema-rijders zijn lid van de
TOYOTA Drivers Academy een instituut vergelijkbaar met het Renault
Driver Development Program van het Renault Formule 1 team. Het
Italiaanse RP brengt onder andere Andrea Sonvico (6e in het IKFR),
Paolo Nocera (10e) en Marcello Puglisi aan de start. En het Duitse SL
Racing zal ongetwijfeld Pekka Saarinen en Dima Raiklin weer
meebrengen, aangevuld met Christiaan Jorissen en hopelijk Bas Lammers.
ID&T Clio Renault Sport Cup
Wie stopt Sebastiaan Bleekemolen
Het jaar is al enige maanden onderweg maar nu pas staat de tweede race
van de ID&T Clio Renault Sport Cup op het programma. De eerste werd
andermaal een prooi voor de altijd sterke Sebastiaan Bleekemolen, die
wel flinke oppositie te verwerken kreeg van Paul van Splunteren. In de
Michelin Renault Junior Cup ging Joost Vahstal er met zijn eerste zege
vandoor maar dat was wel met een beetje geluk.
Eenmaal Clio, altijd Clio. Dat lijkt wel het motto te zijn van de
meeste merkenracers van ons land. De ID&T Clio Renault Sport Cup trekt
als altijd weer de bekende namen. En dat is wel logisch ook. Het 180
pk sterke bommetje op wielen, dat van die typische racelekkernijen als
een sequentieel schakelende zesbak, een laag wagengewicht en een
oersterke techniek aan boord heeft, levert veel waar voor zijn geld.
Wat heet. Het is het vierde jaar al dat er met deze auto wordt geracet
en de meeste zijn dan ook boekhoudkundig al afgeschreven. Tel daar
eens bij dat er heel weinig aan kapot gaat op de schades na,
natuurlijk dan kun je op je vingers natellen dat een jaar Clio-racen
niet echt duur hoeft te zijn. En dat zal menigeen als muziek in de
oren klinken. Grappig eigenlijk. Zo aan het eind van een seizoen hoor
je menigeen mompelen dat hij of zij volgend jaar eens iets anders gaat
proberen maar telkens zie je die bekende gezichten toch weer terug.
Dat komt ook omdat racen in de Clio Cup van de hoogste orde is. Omdat
er zoveel routiniers rijden, is het ook heel leerzaam om in de cup te
racen. Dat ontdekte bijvoorbeeld Paul Vahstal. Nu is die ook voor geen
kleintje vervaard maar het kan nog beter, zo beaamde hij zelf na de
vorige race. Hij moest daarin, net als Pim van Riet, achteraan
starten. "Nu heeft Pim dit spelletje al meer dan tien jaar gedaan dus
besloot ik achter hem aan te gaan. Als je ziet hoe die zich op zon
uitgekookte manier naar voren weet te rijden dan zie je toch dat je
zelf nog heel wat ervaring te kort komt. Ik heb in die ene race
misschien wel meer geleerd dan ik anders in een heel jaar zou kunnen
opsteken. Buitengewoon verfrissend, moet ik bekennen", aldus de meest
ervaren van de twee Vahstallen, die als elfde finishte, één plaatsje
achter Van Riet.
Jeugdige overmoed
Dat sommige anderen nog een hele hoop te leren hebben, bleek ook in
die race. Met name Bertus Sanders ontdekte dat door schade en schande.
Vorig jaar werd hij, in zijn tweede jaar in de Toyota Yaris Cup, daar
kampioen en dan kun je best een potje sturen. Het was dus niet echt
verrassend dat hij zich nadrukkelijk in de voorste gelederen meldde.
Maar een Clio Renault Sport gaat echt veel harder dan zon Yaris en de
tegenstanders zijn ook van een ander kaliber. Voor Sanders zou het
wijselijk zijn zich op de Michelin Renault Junior Cup het klassement
voor coureurs met maximaal twee jaar race-ervaring te concentreren,
maar daar wil hij niet van weten. "Met alle respect maar ik ga liever
de strijd aan in het algemeen klassement want daar kan ik het beste
zien hoe ik er zelf voor sta", zo liet hij weten. Welnu, dat weet hij
intussen want als je door twintig meter later te remmen dan Frans
Verschuur denkt een plaatsje te kunnen winnen dan heb je het mis. De
oude vos remt zelf immers op het allerlaatst. Als je het dus nog later
probeert moet dat verkeerd aflopen. En dat gebeurde ook. Sanders aan
de kant met veel schade en de argeloze Allard Kalff eveneens want die
werd ook even meegenomen. Toch heeft Sanders een leuk visitekaartje
afgegeven, want in de paar gereden ronden was hij wel heel snel en lag
zelfs zevende toen het gebeurde.
Titanenstrijd
Gelukkig kon Verschuur wel verder, wat mooi was voor het kijkspel.
Want die had het weer eens zwaar aan de stok met de misschien wel nog
ervarener Michael Bleekmolen. Bij elkaar hebben de twee eminenties
meer dan 50 jaar racen in de tas, dus daar worden echt geen cadeautjes
weggegeven. Verschuur had het misschien nooit gered als daar niet
ineens weer zon oude Vos bij kwam, de tweevoudig kampioen John de Vos.
Die heeft eindelijk weer eens een echt goede auto, met dank aan
Jetstream Motorsport, en dat heeft de concurrentie geweten. De Vos,
van de negende plaats gekomen, maakte korte metten met Bleek sr. en
reed zich fraai naar de laatste podiumplaats. Achter Paul van
Splunteren en Sebastiaan Bleekemolen. Van Splunteren ontdekte toen
waarom Bleek jr. weer als torenhoge titelfavoriet te boek staat. "Ik
liet hem voorgaan, om samen eerst weg te lopen. En om hem daarna in de
laatste ronde tot een foutje te verleiden. Welnu, ik kon hem volgen en
dat was dat. Hij maakte dus geen enkele fout en ik wel. Sebas rijdt
gewoon snaarstrak en dan is hij echt een hele harde dobber", zo weet
Van Splunteren nu. En die is toch ook niet onervaren want hij reed
vorig jaar nog in de Eurocup Renault Clio V6. Let intussen ook op die
vreemde, paars-wit gekleurde Clio. Vorig jaar nog het speeltuig van
Gaston Starreveld, nu bemand door de enige vrouw in het veld, Sandra
van der Sloot. Niet de eerste de beste trouwens want zij won al eens
de Trofeo Alfa 156. Dus van merkenracen heeft ze wel kaas gegeten. Als
haar Clio in topvorm is dan moet een podiumplaats tot de mogelijkheden
behoren.
Seat Cupra Cup
Enerverende races met diesels
Voor het eerst zullen tijdens de Pinksterraces op het Circuit van
Zandvoort racende dieselautos hun rondjes draaien. Want de Seat Cupra
Cup maakt zijn allereerste Pinksterrace mee. Een vol startveld van 25
autos zal het publiek tonen dat Seat de dieselmotor rijp heeft gemaakt
voor de autosport en de Ibiza een opwindende raceauto is.
De Seat Cupra Cup debuteert dit jaar in de Nederlandse autosport. Na
drie jaar verkenning met lange afstandswedstrijden met de vorige
generatie van de Seat Ibiza TDi, waagde het Spaanse merk dit jaar de
stap naar het professionele werk: een eigen merkencup op A-niveau.
De nieuwe merkencup is genoemd naar de SEAT Cupra D, die binnenkort
ook bij de Seat-dealer in de showroom te vinden is. De Cupra D heeft
een 160 pk sterke turbodieselmotor onder de kap. Goed voor een sprint
van 0 naar 100 km/h in 7,6 seconden en een topsnelheid van 220
kilometer per uur.
Seat Sport, de competitieafdeling van het Spaanse merk die ook de Leon
SuperCopa, de Toledos voor het BTCC en de Cupra GT raceautos
prepareert, ontwikkelde op basis van de standaard Ibiza 1.9 TDi een
snelle en zeer betrouwbare raceauto. Hoe betrouwbaar de diesels van
SEAT Zijn, wordt elke race aangetoond in de twee uur durende
endurancewedstrijd op de zaterdag van elk raceweekend. Bovendien
organiseert Seat een speciale 1000 Miles Trophy voor de Seat Cupra
Cup-deelnemers op 13 juni.
Op de racedag zelf draait de Seat Cupra Cup mee tussen de andere
raceklassen met een sprintrace. Een speciaal reglement is opgesteld om
de punten te verdelen, want de endurancerace op zaterdag wordt met
twee personen gereden en kent een verplichte pitstop. De uitslag van
de endurancewedstrijd is vervolgens bepalend voor de startopstelling
van de sprintrace.
Eerste dieselkampioenschap
De Seat Cupra Cup heeft er al twee wedstrijden opzitten, de Paasraces
op Zandvoort en de NAV-races op Assen. Daaruit kon al worden
geconcludeerd dat de Seat Ibiza een opwindende raceauto is, die voor
spannende races kan zorgen, zowel in de lange afstandswedstrijd als
tijdens de sprintrace. Dit jaar zal de Seat Cupra Cup nog tijdens zes
evenementen rijden, te beginnen met deze Pinksterraces. De snelle
diesels zullen onder meer ook acte de presènce geven op de Marlboro
Masters begin augustus, Trophy of the Dunes in september en
vanzelfsprekend op de Finaleraces in oktober.
Klap op de vuurpijl wordt de 1000 Miles Trophy, die medio juni wordt
verreden op het Circuit van Zandvoort. De deelnemers aan de Seat Cupra
Cup zullen dan van zonsopgang tot zonsondergang strijden om de hoogste
plaatsen.
De Seat Cupra Cup is het eerste Nederlandse dieselkampioenschap, maar
het is zeker niet het laatste. Seat zal drie seizoenen met de Cupra
Cup actief zijn. Maar het voorbeeld om met diesels te gaan racen zal
zeker navolging krijgen. Het is in zekere zin de racebrandstof van de
toekomst. Dieselautos hoeven qua vermogen en sportiviteit immers niet
meer onder te doen voor hun benzinebroers. Dat toont de introductie
van de Seat Ibiza Cupra D immers al aan. In sommige opzichten zijn ze
benzinemodellen zelfs de baas. De trekkracht is veel groter, maar
daarentegen springen ze veel zuiniger om met de brandstof. Bij normaal
straatgebruik haalt de Seat Ibiza Cupra D gemiddeld 1 op 17,4.
Onder racecondities is zon droomverbuik natuurlijk niet mogelijk. Maar
het feit dat de deelnemers aan de Seat Cupra Cup minstens twee uur
voluit racen op een volle tank dieselbrandstof zegt al genoeg. En het
onderstreept de filosofie van deze merkencup: diesel is de
racebrandstof van de toekomst.
Van Uitert Formule Ford
Jonge talenten melden zich op erepodium
De Van Uitert Formule Ford maakt zijn naam als kweekvijver van jong
talent weer waar. De 17-jarige coureurs Mike Stoffels en Dennis Retera
hebben na drie races al drie (Mike) en vier podiumplaatsen behaald.
De Pinksterraces vormen het decor van de vierde race van de Van Uitert
Formule Ford. De favorieten voor de zege zijn Helmert-Jan van der Slik
(winnaar tijdens de Paasraces) en klassementsaanvoerder Michel Florie,
die de beide races op TT Circuit Assen op zijn naam schreef. Vooral
Helmert-Jan, uitkomend voor SL Racing, is gebrand op succes. Op TT
Circuit Assen kampte de regerend kampioen in de First Division immers
met veel tegenslag. In de eerste race viel hij uit, in de tweede
wedstrijd kwam hij door technische problemen niet verder dan de zesde
plaats. Mike Stoffels kan mogelijk voor een verrassing zorgen. De
17-jarige rijder van Geva Racing heeft al een derde en twee tweede
plaatsen behaald. Hij staat daarmee op een mooie tweede plaats in de
tussenstanden.
Spannend
Na drie races is de strijd in de First Division erg spannend. De First
Division staat open voor autos van het bouwjaar 2000 en ouder. In het
NK delen routinier Marijn van Kalmthout en debutant Dennis Retera de
eerste plek in de tussenstand. Ook Retera is pas 17 jaar jong. De
teamgenoot van Mike Stoffels bij Geva Racing debuteerde tijdens de
Paasraces op Circuit Park Zandvoort meteen met een tweede plaats in de
First Division. Op TT Circuit Assen leek hij de eerste race te gaan
winnen, tot hij vlak voor het einde met technische problemen werd
geconfronteerd. Het jonge talent werd toch nog tweede achter winnaar
Marijn van Kalmthout. Na de tweede race op het circuit in Drenthe
mocht hij twee keer op het erepodium klimmen: hij eindigde als derde
algemeen en als winnaar in de First Division. De derde kandidaat voor
een zege tijdens de Pinksterraces is Rogier Jongejans.
Voor nadere informatie: www.ffch.nl.
Gerrit van Uitert overleden
Op woensdag 12 mei is Gerrit van Uitert op 63-jarige leeftijd
overleden. Van Uitert stond bekend als een grote autosportliefhebber,
met een sterke voorkeur voor de Formule Ford. Sinds 1988 ondersteunde
hij met zijn bedrijf Van Uitert bottling & packaging het team Geva
Racing van Gert Valkenburg. Toen de Formule Ford in 2002 in de
problemen raakte doordat de toenmalige hoofdsponsor afhaakte, wierp
Van Uitert zich snel op als redder in nood en nam de rol van
hoofdsponsor op zich. Gerrit van Uitert was altijd van de partij. Als
Mister Van Uitert Formule Ford kende hij iedereen en iedereen kende
hem.
Tijdens de Pinksterraces zal de Van Uitert Formule Ford de vader van
de klasse op passende wijze herdenken.
VEGE Series
De jongste, de snelste
Na drie races voert Roy Monden het tussenklassement van de VEGE Series
aan. De pas 18-jarige rijder laat zien dat de VEGE Series een
geschikte klasse is voor jonge talenten. Mr. VEGE-Motoren Hans Berwers
bemerkt de gevolgen. "Er is meer belangstelling vanuit de jongere
garde voor de VEGE Series."
Qua techniek is een VEGE Series te omschrijven als een formuleauto met
de carrosserievorm van een personenauto. Het buizenchassis, de
achterwielaandrijving, de 225 pk krachtige motor, het lage
voertuiggewicht en de diverse afstelmogelijkheden maken van een VEGE
Series een auto waarin een karter of een rijder uit bijvoorbeeld de
Formule Ford zich snel thuis voelt. Roy Monden is daarvan een sprekend
voorbeeld. Als 16-jarige ex-karter debuteerde hij in de VEGE Series en
won meteen zijn tweede race op een kletsnat, spekglad TT Circuit
Assen. Nu staat de jongste rijder van het veld op kop in de
tussenstand, met twee zeges en een tweede plaats.
Meer jonge, talentvolle rijders lijken te vallen voor de charmes van
de VEGE Series, zo signaleert Hans Berwers. "Tijdens de Trophy of the
Dunes maakt waarschijnlijk een uit de kartsport afkomstige rijder zijn
debuut in de VEGE Series. Ook andere rijders zijn welkom. Er is altijd
een auto beschikbaar voor serieus geïnteresseerden."
Monden lijkt dit seizoen vooral te moeten afrekenen met routinier Theo
Stor. De Zandvoorter staat op de tweede plaats in de tussenstand, met
een zege op TT Circuit Assen. Overige kanshebbers tijdens de
Pinksterraces zijn onder meer René Zwikker en Leo Kemmer.
Uitstraling
De VEGE Series heeft zijn zaakjes goed voor elkaar, constateert
Berwers tevreden. De sfeer in de klasse is ouderwets goed, de autos
tonen zich naast snel ook erg betrouwbaar en de uitstraling van de
klasse wordt steeds beter. Berwers:"We hebben sinds dit seizoen een
extra hospitalitytent, waar we per raceweekend circa 250 tot 300
gasten ontvangen. Verder beschikken we dit jaar over promotionele
kleding voor de hele klasse, waaronder een net overhemd, en rijdt
iedereen in een raceoverall in de VEGE Series-huiskleuren oranje, wit
en lichtblauw. Het ziet er allemaal netjes, herkenbaar en
professioneel uit, we hebben al veel positieve reacties gehad."
Debutant
Berwers verwacht tijdens de Pinksterraces circa achttien deelnemers,
waaronder debutant Richard van den Berg. Richard is mede-eigenaar van
www.deHeeg.nl, het bedrijf gespecialiseerd in webhosting dat optreedt
als subsponsor van de VEGE Series en dat ook Allard Kalff ondersteunt.
"Ik heb de afgelopen twee seizoenen de racecursus van Michael
Bleekemolens Racing School gevolgd", aldus de kersverse deelnemer.
"Als sponsor van de VEGE Series en van Allard, de ambassadeur van de
klasse, had ik uiteraard mijn zinnen op de VEGE Series gezet. Mede
dankzij de goede begeleiding van Allard ben ik er nu klaar voor."
Voor nadere informatie: www.vege-series.nl.
Pinksterraces
Voorbeschouwing
Tijdschema
Toegangsbewijzen
Uitslagen
Standen
© Copyright 2004, Circuit Park Zandvoort
Circuit Park Zandvoort