25-5-2004
SEAT Toledo Prototipo: de evolutie van de sedan
Op de autotentoonstelling van Madrid introduceert SEAT de Toledo
Prototipo, een innovatieve, ruime sedan met veel praktische
gebruiksmogelijkheden. Dit prototype is een voorproefje van het
productiemodel dat eind dit jaar op de markt komt.
Met de Toledo Prototipo vindt SEAT de sedan opnieuw uit. Het prototype
heeft weliswaar de vorm van een sedan, maar hij beschikt net als de
Toledo van de eerste generatie over een grote achterklep die makkelijk
toegang verschaft tot de bagageruimte. Doordat het interieur van de
Toledo Prototipo hoger is dan dat van veel traditionele sedans, is
zowel het passagiers- als het bagagecompartiment ongekend ruim.
Daarmee is de Toledo Prototipo een familieauto die aan de hoogste
eisen voldoet.
Het tweede model van het nieuwe SEAT
De Toledo Prototipo is de tweede exponent van het nieuwe SEAT. Het
prototype deelt designelementen met de onlangs geïntroduceerde Altea,
maar hij neemt ook kenmerken van de Salsa conceptcar over. Zo heeft de
Toledo Prototipo koplampen in de vorm van kattenogen (bi-xenon), een
brede grille en de Dynamic Line. Deze begint bij de voorste wielkast
en loopt langzaam over de zijkant af tot aan de achterste wielkast. De
Dynamic Line wordt hier nog eens extra benadrukt door de
tweekleurenlak. Een bijzonder detail: in ruststand bevinden de
ruitenwissers zich net als bij de Altea in de voorste raamstijlen.
De Toledo Prototipo is 4,49 meter lang en 1,77 meter breed. Het geheim
zit hem echter in de hoogte van 1,58 meter. Daardoor is er volop
ruimte in het interieur op alle vijf zitplaatsen. Het ruimtelijke
effect wordt nog eens benadrukt door het grote glazen panoramadak. Ook
voor bagage is volop plaats: de inhoud van de koffer bedraagt maar
liefst 500 liter. Door de dubbele vloer, de bagagenetten en een
compartiment met verstelbare zijkanten is de bagageruimte ook
bijzonder praktisch in gebruik.
Het interieur: prachtig en praktisch
In het interieur van de Toledo Prototipo worden traditionele
materialen gecombineerd met de laatste technologie, maar praktisch
gebruik staat voorop. De stoelen zijn evenals de armsteunen, het stuur
en de pookknop met leer bekleed terwijl de vloerbedekking uit
gevlochten stalen ringen bestaat. De voorstoelen zijn op diverse
manieren instelbaar. De achterstoelen op hun beurt, zijn verschuifbaar
om extra bagageruimte te kunnen creëren. Bovendien is de leuning ervan
neerklapbaar en op twee posities te vergrendelen.
Het dashboard is uitgevoerd in diverse materialen en kleuren en heeft
daardoor een hightech uitstraling. De middenconsole met de
bedieningselementen voor audio, navigatie en airco is een beetje naar
de bestuurder gebogen en verhoogt daarmee het bedieningsgemak.
Directe benzine-inspuiting: de FSI-motor
De Toledo Prototipo wordt aangedreven door een compacte en efficiënte
viercilinder motor, voorzien van FSI-technologie en met een inhoud van
twee liter. Het topvermogen bedraagt mede dankzij de directe
benzine-injectie 150 pk (110 kW) bij 6.000 tpm. Dit wordt via een
handgeschakelde zesversnellingsbak aan de voorwielen doorgegeven.
Uiteraard beschikt de Toledo Prototipo ook over SEATs Agile Chassis
Concept met een speciaal voor dit model ontworpen afstemming. Dit
wordt gecombineerd met stevige silent blocks en een elektronisch
geregelde mate van stuurbekrachtiging waardoor de auto een precies
weggedrag heeft en snel reageert op commandos van de bestuurder. Het
stabiliteitsysteem ESP zorgt te allen tijde voor optimale
handelbaarheid en de vertraging wordt verzorgd door grote,
geventileerde remschijven rondom.
Hightech veiligheid en entertainment
De Toledo Prototipo heeft het Double Lighting Intensity-syteem, een
nieuwe lichttechnologie met als basis bi-xenon koplampen in hun fraaie
elliptische behuizing. Deze technologie verbetert de lichtopbrengst en
werkt daardoor samen met de automatische hoogteverstelling van de
lichtbundels veiligheidsverhogend. Opvallend aan de remlichten is het
feit dat ze licht in de vorm van cirkels uitstralen. Dat komt door
gebruik te maken van concentrische ronde lenzen. De richtingaanwijzers
achter maken gebruik van led-technologie.
Ook op het gebied van entertainment vervult de Toledo Prototipo een
voortrekkersrol. Het is mogelijk om televisie (of een DVD) te kijken
op één van de twee (of beide) 7-inch kleurenschermen die achterin de
voorste hoofdsteunen zijn aangebracht. Uiteraard is het mogelijk een
videorecorder of een spelcomputer aan te sluiten en individueel
genieten kan met behulp van de koptelefoon. Zo lang de auto stil
staat, kunnen ook de bestuurder en voorpassagier genieten van het
entertainment. Dat gebeurt via het 6,5 inch kleurenscherm van het
navigatiesysteem.
De productieversie van de Toledo zal tijdens de Autosalon van Parijs
in september onthult worden. De Toledo wordt eind 2004 in Nederland
geïntroduceerd.
AutoRai