AutoRai

25-5-2004

SEAT Toledo Prototipo: de evolutie van de sedan

Op de autotentoonstelling van Madrid introduceert SEAT de Toledo Prototipo, een innovatieve, ruime sedan met veel praktische gebruiksmogelijkheden. Dit prototype is een voorproefje van het productiemodel dat eind dit jaar op de markt komt.

Met de Toledo Prototipo vindt SEAT de sedan opnieuw uit. Het prototype heeft weliswaar de vorm van een sedan, maar hij beschikt net als de Toledo van de eerste generatie over een grote achterklep die makkelijk toegang verschaft tot de bagageruimte. Doordat het interieur van de Toledo Prototipo hoger is dan dat van veel traditionele sedans, is zowel het passagiers- als het bagagecompartiment ongekend ruim. Daarmee is de Toledo Prototipo een familieauto die aan de hoogste eisen voldoet.

Het tweede model van het nieuwe SEAT
De Toledo Prototipo is de tweede exponent van het nieuwe SEAT. Het prototype deelt designelementen met de onlangs geïntroduceerde Altea, maar hij neemt ook kenmerken van de Salsa conceptcar over. Zo heeft de Toledo Prototipo koplampen in de vorm van kattenogen (bi-xenon), een brede grille en de Dynamic Line. Deze begint bij de voorste wielkast en loopt langzaam over de zijkant af tot aan de achterste wielkast. De Dynamic Line wordt hier nog eens extra benadrukt door de tweekleurenlak. Een bijzonder detail: in ruststand bevinden de ruitenwissers zich net als bij de Altea in de voorste raamstijlen.

De Toledo Prototipo is 4,49 meter lang en 1,77 meter breed. Het geheim zit hem echter in de hoogte van 1,58 meter. Daardoor is er volop ruimte in het interieur op alle vijf zitplaatsen. Het ruimtelijke effect wordt nog eens benadrukt door het grote glazen panoramadak. Ook voor bagage is volop plaats: de inhoud van de koffer bedraagt maar liefst 500 liter. Door de dubbele vloer, de bagagenetten en een compartiment met verstelbare zijkanten is de bagageruimte ook bijzonder praktisch in gebruik.

Het interieur: prachtig en praktisch
In het interieur van de Toledo Prototipo worden traditionele materialen gecombineerd met de laatste technologie, maar praktisch gebruik staat voorop. De stoelen zijn evenals de armsteunen, het stuur en de pookknop met leer bekleed terwijl de vloerbedekking uit gevlochten stalen ringen bestaat. De voorstoelen zijn op diverse manieren instelbaar. De achterstoelen op hun beurt, zijn verschuifbaar om extra bagageruimte te kunnen creëren. Bovendien is de leuning ervan neerklapbaar en op twee posities te vergrendelen.

Het dashboard is uitgevoerd in diverse materialen en kleuren en heeft daardoor een hightech uitstraling. De middenconsole met de bedieningselementen voor audio, navigatie en airco is een beetje naar de bestuurder gebogen en verhoogt daarmee het bedieningsgemak.

Directe benzine-inspuiting: de FSI-motor
De Toledo Prototipo wordt aangedreven door een compacte en efficiënte viercilinder motor, voorzien van FSI-technologie en met een inhoud van twee liter. Het topvermogen bedraagt mede dankzij de directe benzine-injectie 150 pk (110 kW) bij 6.000 tpm. Dit wordt via een handgeschakelde zesversnellingsbak aan de voorwielen doorgegeven.

Uiteraard beschikt de Toledo Prototipo ook over SEATs Agile Chassis Concept met een speciaal voor dit model ontworpen afstemming. Dit wordt gecombineerd met stevige silent blocks en een elektronisch geregelde mate van stuurbekrachtiging waardoor de auto een precies weggedrag heeft en snel reageert op commandos van de bestuurder. Het stabiliteitsysteem ESP zorgt te allen tijde voor optimale handelbaarheid en de vertraging wordt verzorgd door grote, geventileerde remschijven rondom.

Hightech veiligheid en entertainment
De Toledo Prototipo heeft het Double Lighting Intensity-syteem, een nieuwe lichttechnologie met als basis bi-xenon koplampen in hun fraaie elliptische behuizing. Deze technologie verbetert de lichtopbrengst en werkt daardoor samen met de automatische hoogteverstelling van de lichtbundels veiligheidsverhogend. Opvallend aan de remlichten is het feit dat ze licht in de vorm van cirkels uitstralen. Dat komt door gebruik te maken van concentrische ronde lenzen. De richtingaanwijzers achter maken gebruik van led-technologie.

Ook op het gebied van entertainment vervult de Toledo Prototipo een voortrekkersrol. Het is mogelijk om televisie (of een DVD) te kijken op één van de twee (of beide) 7-inch kleurenschermen die achterin de voorste hoofdsteunen zijn aangebracht. Uiteraard is het mogelijk een videorecorder of een spelcomputer aan te sluiten en individueel genieten kan met behulp van de koptelefoon. Zo lang de auto stil staat, kunnen ook de bestuurder en voorpassagier genieten van het entertainment. Dat gebeurt via het 6,5 inch kleurenscherm van het navigatiesysteem.

De productieversie van de Toledo zal tijdens de Autosalon van Parijs in september onthult worden. De Toledo wordt eind 2004 in Nederland geïntroduceerd.