24-5-2004
Nieuwe, ruimtelijke Opel Astra Stationwagon maakt debuut
Slechts een paar maanden na de succesvolle introductie van het
vijfdeurs model, verwelkomt de Astra-familie een nieuwe aanwinst. De
nieuwe Astra Stationwagon maakt zijn debuut op de Internationale Motor
Show in Madrid, Spanje (19 tot en met 30 mei 2004).
Vanaf juni dit jaar kan de dynamische en elegante Stationwagon besteld
worden en is hij vanaf oktober te zien in de showroom van de
Nederlandse Opel-dealers. Dankzij de wielbasis van 2.70 meter heeft de
nieuwe Astra Stationwagon meer dan genoeg ruimte voor passagiers en
bagage. Een optionele verschuifbare achterbank en het
FlexOrganizer-systeem maken de tot 1570 liter grote laadruimte
flexibeler. Naast deze unieke opties is er een brede reeks van motoren
beschikbaar met in totaal vijf benzinemotoren en vier CDTi common-rail
dieselmotoren, alsmede een uniek technologiepakket. Dit pakket bestaat
onder meer uit het adaptieve, interactieve IDSPlus chassis met
elektronische dempingcontrole, het stuuruitslag-afhankelijke en
meedraaiende AFL (Adaptive Forward Lighting) en een
stabiliteitsprogramma voor aanhangwagens en caravans.
Met de nieuwe Astra Stationwagon willen wij een leidende positie
innemen in het segment van de compacte stationwagon, aldus Opels
Chairman en Managing Director Carl-Peter Forster. Hij biedt de
bestuurder hetzelfde rijcomfort als de Astra vijfdeurs, die zeer
positieve testresultaten had dankzij zijn veilige en dynamische
rij-eigenschappen. De Astra line-up wordt nu uitgebreid met de
Stationwagen en zijn genereuze laadruimte. Voor mij persoonlijk is de
Astra Stationwagon een auto in de beste Opel Stationwagon-traditie,
waarbij hij ingezet kan worden voor een groot aantal doeleinden.
Veelzijdigheid in een ruimtelijk interieur dankzij verschuifbare
achterbank
Met een wielbasis van 2.70 meter, 9 cm langer dan de nieuwe vijfdeurs
variant en voorgaande Stationwagon-modellen, heeft de Astra
Stationwagon met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk
4.51, 1.75 en 1.50 meter, een meer dan genereuze laadruimte van
maximaal 530 liter (volgens het VDA, de Duitse Automotive Industry
Association) onder de bagageruimtecover.
Door het neerklappen van achterbank en rugleuningen (beide standaard
in twee delen - 60:40 - of in de optionele driedeling - 40:20:40
neerklapbaar) kan het laadvolume eenvoudig vergroot worden tot
maximaal 1570 liter, aanzienlijk meer dan bij zijn voorganger (1500
liter volgens het VDA).
Het verstellen van de optionele verschuifbare achterbank zorgt voor
een toename van de beenruimte met in totaal 40 mm (26 mm meer dan zijn
voorganger), van 897 mm tot 936 mm. De achterbank, met een maximale
verstelbaarheid van 105 mm, kan simpelweg naar voren geschoven worden
wanneer er meer bagageruimte is gewenst. Dit zorgt voor een toename
van het laadlengte met meer dan 60 mm tot een lengte van 1135 mm in
vergelijking met de 1072 mm in de standaarduitvoering. Door de
optionele neerklapbare bijrijderstoel kan de maximale laadlengte zelfs
vergroot worden tot 2.75 meter.
De rechte zijwanden, een opbergruimte onder het vloercompartiment,
opbergmogelijk-heden aan de zijkanten en een additionele 12-volt
aansluiting maken de bagageruimte van de nieuwe Opel Astra
Stationwagon buitengewoon veelzijdig. Een standaard roestvrijstalen
drempel beschermt de 582 mm hoge dorpel van de bagageruimte tegen
krassen en draagt bij aan de uitstraling van hoge kwaliteit. De kennis
van Opel over haar klantenbehoeften is terug te vinden in de cover van
de bagageruimte. Slechts een lichte aanraking is voldoende om het
slimme openingsmechanisme vrijwel geruisloos in werking te stellen en
maakt zo een gemakkelijke belading mogelijk. Reeds naam gemaakt
hebbende in de Vectra Stationwagon is het gepatenteerde
FlexOrganizer-systeem, voor veelzijdige en veilige berging van
goederen. Het FlexOrganizer-systeem maakt nu zijn entree in de Astra
Stationwagon en is aangepast met onder andere horizontale zij-rails
die vervaardigd zijn uit geanodiseerd aluminium. Een uitgebreide serie
met accessoires biedt de bestuurder de mogelijkheid tot een
rangschikking en indeling van de laadruimte naar eigen inzicht en
behoefte.
Sportief, elegante uitstraling, dynamisch chassis en pakket voor
aanhangwagens
De nieuwe Opel Astra Stationwagon gaat met zijn dynamisch ogende
voorkant, oogstrelende driedimensionale achterlichten en
onderscheidend grafisch design van de zijramen door op het
vooruitstrevende design van de vijfdeurs hatchback. De platte
dakrails, bekend van de Opel Signum, zijn verkrijgbaar in de kleuren
zwart of zilver en accentueren de elegante verschijning van de Astra
Stationwagon.
Een volledig nieuwe verhouding tussen comfort en actieve veiligheid
wordt in de nieuwe Astra Stationwagon ervaren via het optionele,
adaptieve IDSPlus chassis en is voorzien van elektronische Continuous
Damping Controle (CDC). Dit geïntegreerde chassis-controlenetwerk
(ICC), waar optionele systemen en sensoren als ESPPlus, ABS en CDC
voortdurend op hoge snelheid communiceren via het Controller Area
Network (CAN) gegevenssysteem, belichten de dynamische
rijeigenschappen van de nieuwe Astra Stationwagon. Opties als het
automatische niveauregelingssysteem, het innovatieve
stabiliteitsprogramma voor aanhangwagens en Hill Start Assist (HSA),
maken het nieuwe model voorbestemd tot het trekken van aanhangwagens
en caravans.
Brede reeks motoren: vijf benzinemotoren en vier CDTi
turbodieselmotoren
De Astra Stationwagon, waarvan de productie plaatsvindt in Bochum
(Duitsland) en in een later stadium in Antwerpen (België), is
leverbaar met dezelfde brede motorenreeks als het vijfdeurs model. Het
aanbod bestaat uit de moderne ECOTEC benzine- en dieselmotoren met een
cilinderinhoud tussen 1.4 en 2.0 liter, variërend in vermogen van 80
tot 200 pk. Naast de 1.9 CDTi turbodiesel met 150 pk de krachtigste
diesel in deze klasse is er de nieuwe 1.9 CDTi met een vermogen van
120 pk die het veelzijdige aanbod van de diesel-motorenreeks in de
Astra-modellen brengt tot vier motoren in totaal. Beide 1.9 CDTi
turbodieselmotoren zijn leverbaar met een optioneel te bestellen
dieselpartikelfilter (DPF). Alle Astra-motoren voldoen reeds aan de
strenge Euro-4 emissienormen.
Standaard is de Astra Stationwagen uitgerust met een hand-geschakelde
vijfversnellingsbak, met uitzondering van de 1.9 CDTi
turbodieselmotoren en de 2.0 Turbo benzinemotoren, die standaard
voorzien zijn van een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 1.6-liter
benzinemotor is optioneel leverbaar met de nieuwste versie van de
semi-automatische brandstofbesparende Easytronic-transmissie. Op de
1.8-liter ECOTEC is optioneel een automatische vierversnellingsbak te
bestellen.
AutoRai