VenW onderzoekt beleving omwonenden Schiphol
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderzoekt periodiek hoe de
omwonenden Schiphol ervaren. Het onderzoek geeft inzicht in de
ontwikkelingen in de beleving van omwonenden sinds het in gebruik
nemen van de vijfde baan. Doordat voor de ingebruikname van de vijfde
een nulmeting is gedaan en een vervolgmeting bij volledig gebruik van
het vijfbanenstelsel is gehouden, is het mogelijk om ontwikkelingen in
de beleving van omwonenden in kaart te brengen. De intentie is om de
beleving jaarlijks te peilen. De resultaten worden via internet
beschikbaar gesteld.
Uit het onderzoek blijkt dat in de omgeving van Schiphol nog steeds
veel draagvak is voor de luchthaven. Wel ervaren omwonenden sinds het
in gebruik nemen van de Polderbaan (de vijfde start- en landingsbaan),
meer geluidsoverlast. Er is geen daling te zien in de ervaring van de
veiligheid: ruim tachtig procent voelt zich veilig. Dit blijkt uit
conclusies van Onderzoeksbureau Intomart dat in opdracht van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2003 twee telefonische
onderzoeken liet uitvoeren naar de beleving van het vliegverkeer
rondom Schiphol. Wat betreft de geluidsoverlast gaat het om de
persoonlijke beleving van de ondervraagden. De uitkomsten van de
onderzoeken zeggen niets over een feitelijke toe- of afname van de
hoeveelheid vliegtuiggeluid.
De toename van door omwonenden ervaren geluidsoverlast is het sterkst
op plaatsen waar volgens berekeningen, na ingebruikname van het
vijfbanenstelsel, ook meer geluidsbelasting zou komen. Op plaatsen
waar het vijfbanenstelsel een vermindering van de geluidsbelasting zou
betekenen, neemt de ervaren geluidsoverlast niet af.
De algemene houding tegenover Schiphol blijft bij een ruime
meerderheid van omwonenden (75 procent) en overige Nederlanders
positief. Er heerst echter scepsis over de haalbaarheid van de
zogeheten dubbeldoelstelling. Slechts eenderde van de omwonenden
gelooft dat Schiphol kan groeien binnen de gestelde milieugrenzen. Ook
wordt getwijfeld of de bescherming van omwonenden tegen overlast wel
voldoende prioriteit krijgt. Het vertrouwen in de wet- en regelgeving
en de handhaving daarvan is daardoor afgenomen. Ongeveer de helft van
de omwonenden staat positief tegenover verdere uitbreiding van de
luchthaven.
De uitkomsten van het onderzoek worden verder gebruikt bij de
evaluatie van de Schipholwet en bij de uitwerking van de
informatievoorziening aan de omwonenden.
Lees voor meer informatie de management summary, het volledige rapport
en de Kamerbrief.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat