VenW onderzoekt gevolgen vijfde baan Schiphol
Omwonenden van Schiphol ervaren meer geluidsoverlast sinds de in
gebruik name van de Polderbaan, de vijfde baan van de luchthaven. Wel
voelt ruim tachtig procent van de omwonenden zich veilig. Het
vertrouwen in het ministerie als wetgever is gedaald evenals het
vertrouwen in de Inspectie Verkeer en Waterstaat als handhaver en het
vertrouwen dat Schiphol binnen de normen blijft.
Dit blijkt uit de conclusies van Onderzoeksbureau Intomart, dat in
opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 2003 twee
telefonische onderzoeken liet uitvoeren naar de beleving van het
vliegverkeer rondom Schiphol. De toename van geluidsoverlast is het
sterkst op de plaatsen waar volgens de berekeningen na ingebruikname
van het vijfbanenstelsel ook meer geluidsbelasting zou komen. Op
plaatsen waar volgens de berekeningen het vijfbanenstelsel juist een
vermindering van de geluidsbelasting zou betekenen, neemt het opmerken
van geluid en de ervaren last niet af.
De algemene houding ten aanzien van Schiphol blijft bij een zeer ruime
meerderheid van omwonenden en overig Nederland positief. Ongeveer de
helft van de omwonenden slechts staat positief tegenover verdere
uitbreiding van de luchthaven. Er heerst echter scepsis ten aanzien
van de haalbaarheid van de dubbeldoelstelling. Slechts rond een derde
van de omwonenden gelooft dat Schiphol kan groeien binnen de gestelde
milieugrenzen. Ook wordt getwijfeld of de bescherming van omwonenden
tegen overlast wel voldoende prioriteit krijgt. Ongeveer de helft van
de omwonenden geeft aan dat de overheid zich hiervoor onvoldoende
inzet.
Doordat er voorafgaande aan de ingebruikname van de Polderbaan een
nulmeting is gedaan en een vervolgmeting bij volledig gebruik van het
vijfbanenstelsel, is het mogelijk om ontwikkelingen in de beleving in
kaart te brengen. Ontwikkelingen in beeld worden in de toekomst verder
gevolgd. De intentie is om dit jaarlijks te peilen en de resultaten
ervan op via internet beschikbaar te stellen. De uitkomsten van het
onderzoek worden verder gebruikt bij de evaluatie van de Schipholwet
en bij de uitwerking van de informatievoorziening in de regio.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat