Ingezonden persbericht
Persbericht:
E-learning biedt 75% kostenbesparing bij kennisoverdracht in reisbranche
Leerconcept voor personeel World of TUI Reisbureaus genomineerd voor
Europese Award
Rijswijk, 18 mei 2004, NIAM-TMS en TUI Nederland zijn gezamenlijk
genomineerd voor twee categorieën van de European Retail Solutions Awards
2004. Deze Awards worden jaarlijks uitgereikt tijdens de Retail Solutions
Exhibition in Birmingham, Engeland. De uitreiking van de Retail Solutions
Awards 2004 zal plaatsvinden op dinsdag 8 juni 2004. In het vierde jaar van
deze awards was er een bijzonder groot aantal inschrijvingen dat door
Deloitte & Touche is beoordeeld. TUI Nederland en NIAM-TMS zijn dubbel
genomineerd zowel voor de categorie 'Beste gebruik van technologie voor de
ontwikkeling van werknemers' als voor de categorie 'Retail Techology Team
van het jaar'.
In december 2003 heeft TUI Nederland besloten een compleet nieuwe
productlijn in haar assortiment op te nemen. In de reisbranche is het van
cruciaal belang dat alles en iedereen gereed staat voor de begin van het
zomerseizoen ofwel 1 april. Alle World of TUI Reisbureaus van TUI Nederland
maar ook haar partners dienen volledig op de hoogte te zijn van de nieuwe
productlijn. Via de traditionele methoden zoals trainingen in klaslokalen,
PowerPoint presentaties en papieren communicatie, zou dit onmogelijk
realiseerbaar zijn op een dergelijk korte termijn. TUI Nederland koos
NIAM-TMS als partner voor deze uitdaging. Vorig jaar won NIAM-TMS namelijk
al samen met Dixons de European Retail Solutions Award 2003 in de categorie
'Beste gebruik van technologie voor de ontwikkeling van werknemers'.
De kern van deze oplossing is het door NIAM-TMS ontwikkelde product,
EasyGenerator® Suite, waarmee het eenvoudig is om trainingen te ontwikkelen
en te verspreiden via elk willekeurig platform. Bovendien biedt
EasyGenerator® Suite de mogelijkheid precies te zien of de trainingen ook
echt gevolgd zijn door de 220 World of TUI Reisbureaus, via uitgebreide
managementrapportages, wat van groot belang was voor TUI Nederland.
TUI Nederland heeft de training zelf ontwikkeld, waarbij NIAM-TMS enkele
trainingsdagen verzorgde en een adviserende rol innam bij het ontwikkelen
van de 12 modules door experts van TUI Nederland. Deze experts hadden
echter nog nooit een e-learning training ontwikkeld. Dankzij goede
samenwerking binnen TUI Nederland en samen met NIAM-TMS is de gestelde
deadline gehaald.
Walter van de Griendt, directeur Retailgroep TUI Nederland: 'Voor het eerst
heeft TUI Nederland gekozen voor het gebruik van gecontroleerde
kennisoverdracht voor het trainen van haar eigen medewerkers en haar
partners. De gekozen oplossing heeft alles gebracht wat we zochten. Eigen
medewerkers kunnen nu hun kennis en ervaring van de vakanties en reizen
niet alleen enthousiast overbrengen aan klanten, maar ook aan collegae. Het
concept van NIAM-TMS is een enorme vooruitgang, vergeleken met klassikale
trainingen waar alleen feiten geleerd werden en het veel tijd in beslag nam
om alle medewerkers te trainen.'
Het zou nagenoeg onmogelijk zijn geweest om via traditionele methoden de
uitdaging te bewerkstelligen en zou een grote belasting zijn voor de World
of TUI Reisbureaus. Naar schatting bedroeg de gekozen aanpak via e-learning
slechts 25% van de kosten van de traditionele methoden en is het
uiteindelijke resultaat meetbaar beter.
Noot voor de redactie,