STAP
Veel prijsacties voor mixdranken in supermarkten
Nieuw onderzoek naar verkoop zoete alcoholhoudende drankjes in 100
supermarkten
Uit nieuw onderzoek van STAP (Stichting Alcoholpreventie) blijkt dat
de 1 op de 3 van de onderzochte winkels tijdens het onderzoek
prijsacties voor alcoholhoudende mixdranken voerde. De grote
supermarktketens bieden bovendien een groot assortiment mixdranken
aan. Uit het onderzoek blijkt dat eveneens bijna 1 op de 3
supermarkten aan alle geldende regels voor het vermelden van
leeftijdsgrenzen voldoen. Van de onderzochte winkels had 90% de
populaire drankjes correct op de schappen geplaatst. Het onderzoek
werd in maart en april 2004 uitgevoerd.
Prijsoorlog: geen uitzondering voor mixdranken
Supermarkten geven regelmatig aan het moeilijk te vinden om te
voorkomen dat kinderen onder de 16 alcohol kopen. Toch weerhoudt dit
de supermarkten er niet van het aanbod van mixdranken extra
aantrekkelijk te maken door middel van prijsacties. In maar liefst 33
supermarkten worden tijdens het onderzoek premixen met een
kortingsprijs aangeboden. Van de 21 onderzochte ketens zijn er 15 die
een premix verkopen met een prijs van minder dan 1 euro. De prijzen
van mixdranken in flesjes van 275 ml lopen uiteen van euro 0,49 (een
Bacardi Breezer kortingsactie bij Albert Heijn - zie noot 1) tot euro
1,77 (bij He-markt).
Gezien het feit dat bij kinderen onder de 16 premixen het populairste
alcoholhoudende drankje zijn en dat ze ze in veel gevallen gemakkelijk
zelf kunnen kopen, vindt STAP deze uitkomst van het onderzoek
zorgelijk.
Ruim assortiment mixdranken
Ook uit de grootte van het assortiment blijkt dat alcoholhoudende
mixdranken voor supermarkten nog steeds een aantrekkelijk product
zijn. Supermarktketen Jumbo springt er uit met gemiddeld ruim 33
premixen in haar assortiment. Ketens als Golff, Coop, Konmar, Super de
Boer en Albert Heijn hebben gemiddeld een aanbod van meer dan 25
verschillende premixen. Opvallend is dat Dirk van de Broek gestopt
lijkt te zijn met de verkoop van de 'breezers'.
Slechts 31% leeftijdsaanduidingen op alle afgesproken plekken
Supermarkten zijn wettelijk verplicht duidelijk zichtbaar aan te geven
dat aan kinderen onder de 16 jaar geen alcohol mag worden verstrekt.
De afspraak is dat er leeftijdsbordjes staan bij de ingang, de kassa
en de schappen.
In vergelijking met 2003 is er een afname te zien in het aantal
supermarkten dat op alle afgesproken plaatsen leeftijdsaanduidingen
voert. In 2003 had 41% van de bezochte supermarkten de bordjes overal
staan, in 2004 31%. Maar er is ook een afname te zien in het aantal
dat nergens bordjes had staan: in 14% van de winkels waren in 2003
nergens bordjes aanwezig, in 2004 geldt dat voor 12% van de
supermarkten. Opvallend is dat bij C1000 bij zes van de 14 bezochte
filialen wordt voldaan aan alle regels over plaatsing van
leeftijdsaanduidingen. Gezien het relatief grote aantal filialen dat
bezocht is, was dit een hoge uitkomst. Bij Albert Heijn geldt dit
bijvoorbeeld voor 3 van de 19 bezochte winkels en bij Super de Boer
voor 4 van de 10.
Geen mixdranken bij fris in het schap: regel wordt steeds beter
nageleefd
De Drank en Horecawet bepaalt dat mixdranken in de winkel niet bij de
frisdranken mogen staan. Deze bepaling wordt goed nageleefd. In totaal
zijn er van de 96 supermarkten 86 (90%) die de premixen juist hebben
geplaatst in de supermarkt. Uit vergelijkbaar onderzoek blijkt dat het
percentage supermarkten dat zich aan deze regel houdt in de loop der
jaren is toegenomen (1997: 52%; 1998: 74%; 2003: 83%). Van de
onderzochte supermarkten heeft 10% de premixen bij de frisdranken
opgesteld.
Rapport 'Mixdranken in overvloed'
De resultaten van het nieuwe onderzoek staan vermeld in het rapport
'Mixdranken in overvloed' dat vandaag uitkomt. Het rapport wordt
beschikbaar gesteld aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en
Sport en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel. Het onderzoek van
STAP is een vervolg op eerdere onderzoeken naar de verkoop van
mixdranken in supermarkten. Aan de uitvoering van het onderzoek werd
o.a. meegewerkt door medewerkers van de preventieafdelingen van de
regionale verslavingszorg.
noot 1: Naar aanleiding van deze kortingsactie heeft STAP een klacht
ingediend bij de Reclame Code Commissie.
STAP (Stichting Alcoholpreventie), 18 mei 2004
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
18 mei 04 14:20