EasyJet vecht fusie Air France/KLM aan
Londen, 18 mei 2004 - easyJet heeft een verzoek ingediend bij het
Gerecht van Eerste Aanleg in Luxemburg, met het verzoek tot het
Gerecht om de verklaring van de Europese Commissie inzake de fusie van
Air France en KLM te vernietigen.
easyJet ondersteunt de nodige consolidaties in de Europese
luchtvaartindustrie en heeft lange tijd betoogd dat het onhoudbaar is
voor elk land om een eigen nationale luchtvaartmaatschappij te hebben.
Het is echter essentieel dat het belang van de consument voorop staat
wanneer consolidatie zich voordoet. Franse consumenten, met name in
Parijs, ondervinden al nadeel door een kleinere keuze aan
luchtvaartmaatschappijen en hogere vluchtprijzen dan elders in Europa.
Het was dus essentieel dat de Europese Commissie geen stappen zou
ondernemen die de onderlinge concurrentie nog verder zou verkleinen.
easyJet is van mening dat de keuze van de consument wezenlijk zal
verminderen door de fusie van Air France en KLM, en dat door het
precedent dat dit schept voor alle toekomstige fusies, de Europese
Commissie geen toestemming had moeten geven voor de fusie op de
volgende gronden:
* Het accepteren van middelen door de Commissie, voorgesteld door
Air France en KLM, die overduidelijk de concurrentie op routes
waar hun diensten samenvallen en waar ze een overheersende positie
innemen, niet afdoende herstellen.
* Het falen van de Commissie om de impact van de fusie op de
onaantastbare overheersing van Air France en KLM op hun
respectievelijke thuisbases in Parijs en Amsterdam in overweging
te nemen.
* Het falen van de Commissie om de KLM te beschouwen als een
potentiele concurrent van Air France onder de nieuwe regels, die
vermoedelijk zullen ontstaan als gevolg van de 'open skies'
onderhandelingen die op dit moment plaatsvinden tussen de EU en
derde landen, met name de VS.
* Het falen van de Commissie om haar conclusie aan haar standpunt
dat de luchthavens Paris Charles de Gaulle en Paris Orly voor
consumenten in Parijs uitwisselbare luchthavens te onderbouwen.
* Het falen van de Commissie om de versterking van de machtspositie
van de gefuseerde luchtvaartmaatschappijen op routes anders dan
die waar de diensten Air France en KLM momenteel overlappen te
beschouwen.
Terugkijkend op de verklaring van de Europese Commissie inzake de
fusie en de rechtvaardigingen die daaruit voortvloeien, is easyJet met
name verontrust over:
* De acceptatie van de Commissie van middelen die niet voldoen aan
de standaarden van haar eigen gepubliceerde richtlijnen, in
juridische kringen beter bekend als de 'Notice on Remedies'.
* Het falen van de Commissie om de fusie te beoordelen volgens
vastgestelde jurisprudentie en precedenten.
De directeur van easyJet, Ray Webster, zegt hierover:
"De fusie van Air France en KLM kan beschouwd worden als het
startschot voor toekomstig benodigde consolidatie van de Europese
luchtvaart. easyJet ondersteunt deze consolidatie oprecht - er zijn
veel te veel nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa. Echter, het
belang van de consument dient altijd op de eerste plaats te komen en
het is de plicht van de Europese Commissie om dit te waarborgen."
"De twee grote luchthavens van Parijs (Charles de Gaulle en Orly)
hebben de meest beperkte 'slots' van Europa. Bovendien is er een
aantal belangrijke toegangsdrempels die enige mate van netconcurrentie
met Air France tegenhouden. Als gevolg hiervan, zijn de vluchttarieven
hoger en hebben de consumenten veel minder keuze dan in bijna elke
andere grote markt in Europa. De Commissie had stappen die tot gevolg
hebben dat de dominantie van Air France in deze reeds enorm beperkte
markt vergroot, niet moeten nemen."
"In plaats daarvan, staat het de twee luchtvaartmaatschappijen toe
slechts een paar 'slots' in te leveren op een minuscuul aantal routes.
Elke luchtvaartmaatschappij die zonder een veel groter marktaandeel
probeert te concurreren op de route Parijs-Amsterdam, tussen de
thuisbases van deze twee luchtvaartmaatschappijen, zal daarin
waarschijnlijk niet slagen."
"De Commissie heeft tot taak, neergelegd in de 'Fusie Regulering'
('Merger Regulation'), om duidelijke stappen te ondernemen tegen
structurele veranderingen die kunnen leiden tot het scheppen of
versterken van dominante ondernemingen in de gemeenschappelijke markt.
Het is duidelijk dat, in de huidige vorm, de fusie van Air France en
KLM de dominante positie van Air France versterkt, en dat dit een
verontrustend precedent schept voor alle toekomstige consolidaties."
Overige informatie
Het verzoek tot vernietiging werd ingediend op vrijdag 14 mei 2004.
In april 2004 begon easyJet een campagne om consumenten bewust te
maken van de kwestie waar Franse reizigers mee te maken krijgen, en
riep op tot een aantal substantiële veranderingen die gemaakt moeten
worden om de luchtvaartconcurrentie te vergroten en de vluchttarieven
in Frankrijk te verlagen. easyJet is met name verontrust over de
volgende feiten:
1. Reizigers in Frankrijk hebben minder keuze in goedkope
luchtvaartmaatschappijen dan in vrijwel elk ander land in Europa:
* Low-cost luchtvaartmaatschappijen vliegen slechts voor 4% op
binnenlandse bestemmingen; dit in vergelijking tot 42% in de UK,
18% in Duitsland en 14% in Italië.
* Low-cost luchtvaartmaatschappijen vliegen vanuit Frankrijk slechts
voor 20% naar bestemmingen binnen Europa; dit in vergelijking met
39% vanuit de UK en 30% vanuit Italie.
* Slechts 9% van de reizigers die vanuit Parijs naar een andere
Europese bestemming vliegt, vliegt met een low cost
luchtvaartmaatschappij; vergeleken met 20% uit Amsterdam, 39%
vanuit Berlijn, 38% vanuit Dublin en 35% vanuit Londen.
2. Geen enkele andere Europese markt wordt zo gedomineerd door haar
nationale luchtvaartmaatschappij:
* Air France neemt 74% van de Franse binnenlandse vluchten voor haar
rekening.
* Air France heeft een monopolie op 27 van de 42 routes vanuit
Parijs, en slechts belangwekkende concurrentie op 3 routes
(Marseille, Nice, Toulouse).
* Air France is de enige nationale luchtvaartmaatschappij in Europa
die haar aandeel in de binnenlandse markt in de periode van 1996
tot 2003 heeft vergroot.
* Air France neemt 53% van de start- en landings-'slots' op
luchthaven Orly voor haar rekening en 74% op Charles de Gaulles.
Geen enkele andere luchtvaartmaatschappij beheerst haar
hoofdstedelijke luchthavens in zo'n grote mate.
Op maandag 10 mei kondigde easyJet aan dat zij juridische stappen zal
ondernemen tegen COHOR, de Franse toewijzer van 'slots', inzake het
tekortschieten in onafhankelijkheid jegens Air France. Het gebrek aan
toegang tot 'slots' op de Parijse luchthavens Orly en Charles de
Gaulle is een structurele hindernis voor grotere
luchtvaartconcurrentie in Frankrijk. Ondanks het feit dat ze de tweede
luchtvaartmaatschappij van Frankrijk is, blijft easyJet ver achter Air
France en is ze niet in staat een voldoende aantrekkelijke hoeveelheid
'slots' te bemachtigen, om haar netwerk net zo uit te breiden als
elders in Europa.
EU-regels schrijven voor dat 'slots' toegewezen moeten worden op een
'neutrale, transparante en niet-discriminerende' manier, door een
aangewezen 'slot'-coordinator, van wie 'de neutraliteit onbetwist is'.
easyJet betoogt dat:
* COHOR's onafhankelijkheid van Air France bedenkelijk is;
* COHOR's reglement veel macht verleent aan de leden die haar hebben
opgericht: voornamelijk Air France;
* Air France's bezit van 'slots' afwijkt van Europese standaarden;
* Ook genoemd moet worden dat het contactpunt van de 'slot'
toewijzer bij de 'Civil Aviation Authority', de DGAC, zowel in het
bestuur van Air France zit, als Directeur Generaal van de DGAC is.
easyJet.com
© 1997-2004 easyJet airline company ltd
easyJet