11-5-2004
Nieuwe Porsche 911 gaat in twee varianten van start
Voor het eerst sinds 1977 introduceert Porsche tegelijk twee nieuwe
911-modellen: de 911 Carrera met 239 kW (325 pk) sterke 3,6-liter
boxermotor en de 911 Carrera S, aangedreven door een nieuw ontwikkelde
3,8-liter motor met een vermogen van 261 kW (355 pk).
Met een maximum koppel van 400 Nm sprint de Carrera S in 4,8 seconden
van 0 naar 100 km/h; hij heeft een topsnelheid van 293 km/h. De
Carrera heeft voor de 0-100 sprint exact vijf seconden nodig en heeft
een top van 285 km/h. De beide nieuwe 911-modellen van de 997-serie
worden op 17 juli 2004 in Nederland geïntroduceerd.
Beide 911-modellen beschikken over een nieuw ontwikkelde
zesversnellingsbak en een gemodificeerd onderstel, dat bij de Carrera
S standaard actieve demping omvat. Voor de 911 Carrera is dit
onderstel, met de naam Porsche Active Suspension Management, als optie
verkrijgbaar. PASM biedt in de Normal-stand een sportief-comfortabele
basisafstemming van de schokdempers. Na het indrukken van de
Sport-toets wordt echter een straffere demperafstemming gekozen, die
nog beter past bij een sportieve en bijzonder handelbare rijstijl.
Naast PASM wordt bovendien als verdere optie een 20 millimeter
verlaagd sportonderstel met mechanisch sperdifferentieel voor de
achteras aangeboden.
Velgen en banden zijn een maatje groter geworden. De 911 Carrera staat
nu standaard op 8J x 18-velgen met 235/40 ZR 18-banden vóór en 10J x
18-velgen met 265/40 ZR 18-banden achter. De Carrera S heeft vóór 8J x
19-velgen met 235/35 ZR 19-banden en achter 11J x 19-velgen met 295/30
ZR 19-banden.
Het ontwerp van de nieuwe Porsche 911 is een consequent vervolg van de
ruim 40-jarige 911-traditie. Door de nieuwe exterieurstyling met onder
andere een grotere spoorbreedte en een grotere nadruk op de taille is
de verschijning van de Porsche 911 nog dynamischer, strakker,
krachtiger en tegelijk eleganter geworden. Andere markante details van
het evolutionaire ontwerp zijn de nieuwe, ronde koplampen met aparte
verstralers in het front, sterker geaccentueerde spatborden, nieuwe
dubbelarm-buitenspiegels, anders ogende paneelnaden en een
aërodynamisch geoptimaliseerde achterspoiler.
De Nederlandse prijs van de nieuwe Porsche 911 Carrera is nog niet
bekend.
AutoRai