De Unie
Delta Lloyd - Voorstellen voor de CAO 2004
10 mei 2004 - In februari hebben wij u opgeroepen om te komen met uw
suggesties ten aanzien van onze inzet voor de komende
CAO-onderhandelingen bij Delta Lloyd. Deze onderhandelingen zouden
oorspronkelijk in april van start gaan, maar zijn enige tijd
uitgesteld. Volgens de nieuwe planning zal de eerste onderhandeling op
13 mei aanstaande plaatsvinden.
De afgelopen maanden is de CAO commissie, bestaande uit Unie
kaderleden werkzaam bij Delta Lloyd, een aantal maal bij elkaar
geweest om onze inzet nader te bespreken. Eén en ander heeft
geresulteerd in de volgende voorstellen:
Looptijd
Aangezien op dit moment niet duidelijk is of- en op welke wijze er
een uitwerking komt van de afspraken in het Najaarsakkoord tussen
sociale partners en regering van november 2003, vinden wij het niet
verantwoord een CAO af te sluiten waarvan de looptijd zich
uitstrekt tot in 2005. Op centraal niveau vinden thans
onderhandelingen plaats die hun invloed zullen hebben op onze inzet
in 2005 t.a.v. tal van belangrijke CAO onderwerpen, zoals de
looneis, de (pre)pensioenregelingen, WAO en de aanvulling van het
tweede ziekte jaar. Wij stellen daarom voor de nieuwe Delta Lloyd
CAO een looptijd voor tot en met 31 december 2004. In het najaar
van 2004 kunnen wij dan met kennis van de uitkomsten op centraal
niveau met uw werkgever de onderhandelingen over de CAO voor 2005
beginnen.
Salarisontwikkeling
Vanwege het feit dat we te maken hebben met een overbruggings-CAO
stellen wij een incidentele loonsverhoging voor van 1,5 % met
ingang van 1 juni 2004. Dit percentage komt overeen met de
geschatte inflatie over 2004. De onderhandelingen over een
structurele loonsverhoging willen wij dit najaar in de context van
bovengenoemde belangrijke onderwerpen voeren.
Reiskostenvergoeding zakelijke kilometers
Wij stellen voor de vergoedingsregeling voor zakelijke reizen
onderdeel te laten worden van de Delta Lloyd CAO. In de huidige
situatie heeft DL in de regeling -die geen onderdeel vormt van de
CAO- de hoogte van de vergoeding afhankelijk gesteld van het
fiscaal onbelaste maximum van 18 eurocent per kilometer. Van onze
leden hebben wij te horen gekregen dat men met deze vergoeding er
in de praktijk op moet toeleggen om voor DL te kunnen rijden. Wij
stellen daarom voor om in de regeling de vergoeding terug te
brengen op het niveau van 28 eurocent per kilometer.
Studie afspraken
Wij willen in de nieuwe CAO concrete afspraken maken over de
onderwerpen waarover in de aflopende CAO studie-afspraken zijn
gemaakt, te weten de mogelijkheid voor een werkweek van 4 x 9 uur
en het opleidingsbeleid.
Variabele beloningsregelingen
Wij willen de evaluatie van de variabele beloningsregelingen van de
DL Buitendienst en de NSF buitendienst onderdeel uit laten maken
van de komende CAO-onderhandelingen. Reeds in de aflopende CAO
hebben wij de afspraak gemaakt dat deze regelingen zouden worden
geëvalueerd en zonodig zouden worden bijgesteld. Tot op dit moment
heeft DL ons de benodigde informatie niet weten te verschaffen en
hebben wij nog geen invulling aan het evaluatietraject kunnen
geven. Wij willen dat deze trajecten zijn afgerond, voordat een
eventueel CAO-resultaat definitief wordt, zodat voor de betrokken
medewerkers op de kortst mogelijke termijn duidelijkheid wordt
geschapen.
Alternatief premiespaarregeling
Reeds in de aflopende CAO hebben wij met DL afgesproken dat wij een
afspraak zouden maken over een alternatieve aanwending van het
werkgeversgedeelte van de vervallen premiespaarregeling. Hiertoe
hebben de gezamenlijke vakorganisaties ook een concreet voorstel
gedaan om deze gelden bij het keuzemenu van Palet te betrekken.
Over de precieze inhoud van ons voorstel bent u reeds eerder
geïnformeerd. Wij willen vasthouden aan dit voorstel en dit
vertalen in een regeling in de CAO.
Verlenging Sociaal Plan
Tegelijk met de CAO verloopt het Sociaal Plan van Delta Lloyd. Wij
willen komen tot een verlenging van het Sociaal Plan, met in
achtneming van een aantal aanpassingen van inhoudelijke en
technische aard. De belangrijkste daarvan is het meenemen van de
personeelskortingen in het arbeidsvoorwaardenvergelijk in het geval
van outsourcing.
Werkgeversbijdrage
Wij willen met DL een afspraak maken over een werkgeversbijdrage
aan de vakorganisaties op het niveau van de AWVN-norm.
Van werkgeverszijde is ons aangekondigd dat de discussie over een
werknemersbijdrage in de pensioenpremie wat DL betreft bovenaan de
agenda zal komen te staan. De afgelopen weken heeft er een
uitwisseling van informatie over het pensioendossier tussen de
wederzijdse pensioendeskundigen plaatsgevonden. Dit heeft er in ieder
geval in geresulteerd dat we duidelijkheid hebben over de cijfers. De
discussie over de noodzaak van een eigen bijdrage van werknemers is
echter nog niet gelopen.
De premie die DL thans voor de regeling betaalt, bedraagt zon 30
procent van de loonsom. De vraag die nu voorligt is of dit percentage
al dan niet (te) hoog is. DL blijft in dit dossier met een schuin oog
kijken naar de ontwikkelingen in de CAO voor het Verzekeringsbedrijf.
Daar is een regeling tot stand gekomen waarin medewerkers afhankelijk
van de structurele salarisverhoging gaan bijdragen aan de
pensioenkosten op het moment dat de premie meer dan 20 procent van de
pensioengrondslag (loonsom minus franchise) bedraagt. De Unie is van
mening dat het eventuele probleem bij Delta Lloyd op zijn eigen
merites bekeken moet worden en zeker niet los gezien kan worden van de
positieve bedrijfsresultaten. Op dit punt beloven het stevige
onderhandelingen te gaan worden. Wij houden u op de hoogte van de
ontwikkelingen.
Uiteraard blijven wij daarbij geïnteresseerd in uw mening. U kunt uw
reacties zenden naar bovenstaand e-mail adres.
Daan Leeman
Bestuurder
maandag, 10 mei 2004