begrotingsindeling van het Ministerie van Buitenlandse Zaken
Kamerbrief nieuwe begrotingsindeling van het Ministerie van
Buitenlandse Zaken
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag
Directie Financieel Economische Zaken
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag
Datum
3 mei 2003
Behandeld
Jurrien van der Horst
Kenmerk
FEZ/BZ-50/04
Telefoon
070-3486988
Blad
1/3
Fax
070-3485549
Bijlage(n)
1
jurrien-vander.horst@minbuza.nl
Betreft
Nieuwe begrotingsindeling van het
ministerie van Buitenlandse Zaken
Zoals aangekondigd tijdens het afgelopen AO Begrotingsonderzoek (TK
29299 V, nr 56) bieden wij u, mede namens de minister van Financiën,
nadere informatie aan over de herindeling van de begroting van het
ministerie van Buitenlandse Zaken. Het doel van de voorgenomen
herindeling is een betere aansluiting bij de prioriteiten van het
buitenland beleid, meer resultaatgerichtheid en een grotere
toegankelijkheid.
De herindeling beoogt de volgende verbeterpunten:
· Betere aansluiting bij de politieke prioriteiten van het
huidige buitenlandse beleid, zoals onder andere verwoord in het
Hoofdlijnenakkoord en het Beleidsprogramma van het kabinet Balkenende
II.
· Beter voldoen aan de eisen van VBTB (Van Beleidsbegroting
tot Beleidsverantwoording), te weten: meer concrete en meetbare
doelstellingen en een duidelijker koppeling tussen doestellingen en
middelen. De Algemene Rekenkamer heeft hier ook op aangedrongen in
haar rapporten over VBTB bij Buitenlandse Zaken.
· Grotere toegankelijkheid van de begroting. De huidige
begroting bevat zowel hoofddoelstellingen, als ook algemene
doelstellingen die elkaar deels overlappen. Bovendien is de huidige
begroting erg omvangrijk; het bevat 15 beleidsartikelen met in totaal
95 operationele doelstellingen.
· Grotere consistentie in de indeling van de begroting. De
huidige begroting bevat zowel beleidsartikelen met een thematisch
karakter (bijvoorbeeld artikel 12 Samenwerking met het bedrijfsleven),
alsmede beleidsartikelen die betrekking hebben op een kanaal via welke
wij ons beleid ten aanzien van ontwikkelingssamenwerking uitvoeren
(bijvoorbeeld artikel 6 Bilaterale Ontwikkelingssamenwerking). Doelen
en middelen van bepaalde beleidsthema's op het terrein van
ontwikkelingssamenwerking worden door gedeeltelijke indeling in
kanalen (te) versnipperd weergegeven.
Met het oog op het bovenstaande presenteren wij de volgende
voorstellen. De uitwerking van deze voorstellen naar operationele
doelstellingen treft u aan in
bijlage 1.
1. Missie
Wij hebben besloten om de vijf huidige hoofddoelstellingen van
Buitenlandse Zaken te vervangen door een missie. Alle algemene- en
operationele doelstellingen zijn op de missie te herleiden. De missie
van Buitenlandse Zaken luidt als volgt:
Elke dag en elk uur behartigt het ministerie van Buitenlandse Zaken de
Nederlandse belangen in het buitenland. Als naar buiten gericht land
zet Nederland zich van oudsher in voor de internationale rechtsorde.
Nederland bouwt mee aan een veilige, stabiele en welvarende wereld.
Wij zetten ons in om conflicten, armoede en onrecht te bestrijden.
Buitenlandse Zaken geeft, in overleg met andere ministeries, vorm aan
het Europa van de toekomst en zorgt ervoor dat Nederland in de EU met
één stem spreekt.
Op meer dan 150 plekken in de wereld en in Den Haag doen landgenoten,
bedrijven en instellingen een beroep op de kennis van onze
medewerkers. Buitenlandse Zaken - wereldwijd thuis.
2. Een thematische indeling van de begroting
Een consistente uitwerking van de beleidsartikelen naar de volgende
thema's:
Artikel 1. Versterkte internationale rechtsorde en
eerbiediging van mensenrechten
Artikel 2. Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve
humanitaire hulpverlening en goed bestuur
Artikel 3. Versterkte Europese samenwerking
Artikel 4. Meer welvaart en minder armoede
Artikel 5. Toegenomen menselijke en sociale ontwikkeling
Artikel 6. Beschermd en verbeterd milieu
Artikel 7. Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het
buitenland en
regulering van het personenverkeer
Artikel 8. Versterkt cultureel profiel en positieve
beeldvorming in en
buiten Nederland
3. Een meer resultaatgerichte begroting
De VBTB-vraag `wat mag het kosten?' wordt beter beantwoord dan in de
oude structuur. In de nieuwe structuur worden op het niveau van
operationele doelen de beleidsthema's expliciet en afzonderlijk
benoemd. Aangezien budgetallocatie vooral plaatsvindt op basis van
thema's, is het eenvoudiger middelen te verbinden aan doelen.
4. Duidelijke aansluiting bij politieke prioriteiten van het
buitenland beleid
- Meer zichtbaar geïntegreerd buitenland beleid.
Dit komt naar voren in de verschillende beleidsartikelen waar zowel
ODA-doelstellingen en middelen als non-ODA-doelstellingen en middelen
worden verantwoord (met name de artikelen 1, 2, 4 en 6).
- Verbeterd inzicht in de prioriteiten van
ontwikkelingssamenwerking
In de notitie `Aan Elkaar Verplicht' zijn een aantal prioritaire
thema's benoemd waarop gestuurd wordt, zoals basic education, milieu
en water, HIV/aids en reproductieve gezondheid. Door de begroting
consistent in te delen naar thema's in plaats van de huidige `mix' van
thema's en kanalen, is het beter mogelijk per thema inzichtelijk te
maken welke doelen worden gesteld en welke middelen daarvoor
beschikbaar worden gesteld.
5. Vereenvoudiging van de begroting
De nieuwe structuur bevat minder beleidsartikelen (8 in plaats van 15)
en daarmee minder algemene en operationele beleidsdoelstellingen. Dit
komt de leesbaarheid, toegankelijkheid en de sturing op hoofdlijnen
ten goede.
Indien u daar prijs op stelt, zijn wij gaarne bereid om medewerkers
van ons ministerie een technische briefing over de nieuwe indeling van
de begroting te laten verzorgen.
De Minister van De
Minister voor
Buitenlandse Zaken,
Ontwikkelingssamenwerking,
Dr. B.R. Bot
A.M.A. van Ardenne-van der
Hoeven
Ministerie van Buitenlandse Zaken