Europese Commissie keurt handelspraktijken van Interbrew België goed
Brussel, 30 april 2004
Interbrew is verheugd dat de Europese Commissie vandaag haar handelspraktijken heeft goedgekeurd. De Commissie heeft een diepgaand onderzoek gevoerd naar de handelspraktijken van Interbrew in de Belgische bierhandelmarkt. Nadat Interbrew zich ertoe had verbonden diverse wijzigingen aan te brengen en haar systeem van kortingen naar de bierhandel toe volkomen transparant te maken voor alle bierhandelaars, stemde de Europese Commissie in met een minnelijke schikking. Bijgevolg oordeelde de Europese Commissie dat de gewijzigde handelspraktijken niet strijdig zijn met de regelgeving betreffende de vrije mededinging.
De vandaag aangekondigde conclusie van de zaak door de Europese Commissie volgt op de zogenaamde "Comfort Letter" (administratieve verklaring van geen bezwaar) van vorig jaar. Daarbij kreeg Interbrew de toelating om onder bepaalde voorwaarden distributiecontracten te sluiten met haar horecaklanten in België. Interbrew heeft samengewerkt met de Europese Commissie om een oplossing te vinden voor de bezorgdheid waarvan de Commissie blijk had gegeven met betrekking tot Interbrew's commerciële beleid naar de bierhandelaars toe. Nu Interbrew dit beleid op diverse punten heeft gewijzigd, kan de Commissie haar onderzoek afronden.
Interbrew België zal de overeengekomen wijzigingen toepassen vanaf 1 januari 2005 en verbindt zich ertoe de bierhandelaars een volkomen transparante dienstverlening te blijven verzekeren.
Bijgevolg zal Interbrew België alle bierhandelaars kennis geven van de hele gamma van kortingen, waardoor het systeem volledig transparant wordt. Bijkomend, zullen de kortingen die aan bierhandelaars worden toegekend voor de beschikbaarheid van Interbrew-producten in hun verplichte horecazaken niet langer progressief zijn, d.w.z. dat ze niet langer samenhangen met het aantal verplichte horecazaken. Verder blijft Interbrew in alle transparantie commerciële incentives toekennen aan bierhandelaars; tegelijk blijft zij hen zakelijke ondersteuning bieden, niettemin zonder recht van voorkoop. Tot slot verbindt Interbrew zich ertoe haar distributieovereenkomst met de brouwerij Haacht te beëindigen.
"Nu we deze schikking hebben getroffen met de Europese Commissie, kijken we ernaar uit om onze commerciële activiteiten met onze horecapartners verder te ontwikkelen, op een constructieve manier en binnen een vrije marktomgeving", zei Alain Beyens, Regional President Benefralux.
Interbrew is een beursgenoteerd bedrijf (INTB - Euronext) gevestigd in België. De oorsprong van het bedrijf gaat terug tot 1366 en vandaag is het een van de leidende brouwers ter wereld. Interbrews strategie bestaat er in haar locale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. Interbrew heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Beck's®, Stella Artois®, Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. Interbrew stelt bijna 50,000 mensen tewerk en heeft activiteiten in 21 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2003 realiseerde het bedrijf een netto omzet van meer dan 7 miljard euro.
Onlangs bereikten Interbrew en Companhia de Bebidas das Américas (AmBev), de vijfde grootste brouwer ter wereld, een overeenkomst om InterbrewAmBev op te richten. InterbrewAmBev wordt daarmee de World's Premier Brewer, met een wereldwijd marktaandeel van 14%. Door deze combinatie ontstaat een ongeëvenaard wereldwijd platform, met een positie van nummer één of nummer twee in twintig belangrijke biermarkten - meer dan gelijk welke andere brouwer. InterbrewAmBev zal haar activiteiten toespitsen op Beck's®, Brahma® en Stella Artois®, haar drie wereldwijde topmerken.
De combinatie InterbrewAmBev moet nog afgerond worden.
Bezoek voor meer informatie onze website www.interbrew.com.
Interbrew stelt in België 3.430 mensen tewerk.
Interbrew België beschikt over een gediversifieerde portefeuille van 44 merken De voornaamste hiervan zijn: Beck's®, Jupiler®, Stella Artois®, Hoegaarden®, Leffe® en Belle-Vue Andere merken uit de portefeuille zijn: Safir®, Vieux-Temps®, Ginder-ale®, CTS®, Campbell's®, Bass®, Whitbread®, Labatt Ice®, Rolling Rock®, Loburg®, Piedboeuf® tafelbier, Hoegaarden Grand Cru®, Julius®, Verboden Vrucht®.
Interbrew België telt 4 productiecentra (Leuven, Luik - Jupille, Hoegaarden en Brussel), 8 distributiecentra en 2 distributieantennes.
Interbrew is ontstaan in 1987 door de fusie van de twee grootste Belgische brouwersgroepen: Brouwerij Artois (Leuven) en Brasserie Piedboeuf (Luik-Jupille). Later vervoegden de brouwerij van Hoegaarden en de brouwerij Belle-Vue de groep.
Bijkomende informatie
|Marianne Amssoms |Patrick Verelst | |Corporate Media Relations Director|Vice President Investor Relations | |Tel: +32-16-31-57-69 |Tel: +32-16-31-55-41 | |Fax: +32-16-31-59-69 |Fax: +32-16-31-57-13 | |E-mail: |E-mail: | |marianne.amssoms@interbrew.com |patrick.verelst@interbrew.com |
---- --