Filosoferen is een veelbelovende educatieve en
emancipatorische mogelijkheid. Op vrijdag 30 april 2004
organiseert het Vlaams netwerk voor eigentijds
filosofieonderwijs (Vefo) een studiedag over het invoeren
van filosofieonderwijs. De aanleiding is een resolutie
van het Vlaams Parlement (19 december 2002) waarin het de
regering vraagt om werk te maken van 'degelijk
filosofieonderwijs voor iedereen'. De Vlaamse politici
delen blijkbaar de mening van de filosofen, nu de
onderwijsorganiserende instanties nog overtuigen.
Filosoferen met kinderen of jongeren is een gemeenschap
van onderzoek vormen vanuit vragen die zij zélf
belangrijk vinden. Het is geen discussie of twistgesprek
en ook geen vrijblijvende uitwisseling van meningen of
anekdotes. Samen denken en dialogeren staat centraal.
Mogelijke uitgangsvragen zijn: Waar zit mijn ik? Wat is
de grootste ontdekking? Wanneer verliest iemand zijn
eigenheid? Is tevredenheid hetzelfde als geluk? Wanneer
draagt kennis bij tot een beter leven? Concreet betekent
dit dat de lerarenopleidingen bekwame filosofische
gespreksleiders moeten vormen, een standpunt dat eerder
al werd ingenomen door onderwijsminister Marleen
Vanderpoorten en door het katholiek onderwijs.
Vanaf een bepaalde leeftijd (bv. 16 jaar) kan dit
filosoferen verrijkt en verdiept worden door confrontatie
met het werk van denkers uit het heden en het verleden.
Daarom wordt ook gepleit voor een apart vak in de derde
graad secundair onderwijs. Net zoals een wiskundige
opleiding is een filosofische basisvorming niet volledig
zonder kennismaking met de ervaring van de mensheid
terzake.
Aanvullende eindtermen zijn niet nodig. Eigentijds
filosofieonderwijs kan echter op beslissende wijze
bijdragen tot het realiseren van bestaande belangrijke
onderwijsdoelstellingen als zelfstandig en kritisch
denken, interpreteren, reflecteren en dialogeren.
Hetzelfde kan gezegd worden voor politieke vorming.
Filosofie omvat immers van oudsher de dialoog over de
beste maatschappelijke organisatievorm en kan een
uitstekende leerschool zijn om met een diversiteit aan
gezichtspunten en argumenten om te gaan. Filosofische
basisvorming is kortom een sleutelelement in een
democratische maatschappij.
Op 30 april wordt dieper ingegaan op de mogelijkheden en
uitdagingen van het filosofieonderwijs. U kunt tijdens
workshops ook zelf meemaken hoe filosoferen in de klas
verloopt, of mee nadenken over vragen die rijzen bij de
invoering van filosofieonderwijs. De studiedag vindt
plaats in het departement Onderwijs, Koning Albert II-
laan 15, te Brussel. De deelnameprijs bedraagt 10 euro,
broodjeslunch inbegrepen. Uiterste inschrijvingsdatum is
15 april.
Voor het programma, meer informatie of om u in te
shrijven, kunt u mailen naar
peter.michielsens@ond.vlaanderen.be of surfen naar
www.filosoferen.be
---
Vlaamse overheid