Gemeente Zwolle

Communicatie en promotie prominent op agenda college en burgemeestergesprek

Het college heeft ingestemd met de beantwoording van de in de raad van 28 november 2003 aangenomen motie (105) over het beleidsspeerpunt communicatie. Tevens stemt het college in met het voorstel 'Uitgangspunten voor de positionering en promotie van Zwolle'.

In zijn hoedanigheid als portefeuillehouder communicatie, heeft burgemeester H.J. Meijer op 13 april 2004, tijdens het zogenoemde burgemeesteroverleg, met een groep communicatiedeskundigen uit de stad van gedachten gewisseld over de communicatie en promotie van Zwolle.

Motie beleidsspeerpunt communicatie
In de motie (105) 'Uitwerking speerpunten communicatie' verzoekt de raad het college duidelijk te maken wat het college beoogt met het beleidsspeerpunt communicatie en een uitvoeringsprogramma op te stellen. In zijn beantwoording gaat het college in op de
bestaande en toekomstige projecten, plannen en ontwikkelingen in de stad gedurende deze collegeperiode. Het college ziet goede communicatie als een belangrijke succesfactor bij het realiseren daarvan. Om die reden heeft het college communicatie een prominente plaats gegeven in het collegeprogramma 2002-2006.

Bij de communicatie gaat het college uit van zowel inhoudelijke als organisatorische aspecten. Voor wat betreft communicatie over het beleid heeft het college afgelopen twee jaar ingezet op de verbetering van de basale dienstverlening en informatievoorziening. Voorbeeld daarvan is de verbeterde Wijzer-pagina en de gemeentelijke internet site. De komende jaren wil het college nog meer aandacht besteden aan het internet en interactiviteit. Ook op het terrein van het profileren van de stad is het nodige gedaan. Onder meer met de introductie van de nieuwe huisstijl en door gastheer te zijn van enkele landelijke evenementen als de intocht van Sinterklaas en de Daviscup-tenniswedstrijden. De komende periode wil het college meer aandacht besteden aan de promotie van de stad. Daarvoor is een promotie- en activiteitenplan ontwikkeld. Het college ziet de beantwoording van motie 105 als een kapstok voor het totale beleidsspeerpunt communicatie. Daarom is de uitwerking van het in de beantwoording van motie 105 aangehaalde Zwolle Promotie tegelijkertijd in het college besproken.

Uitgangspunten Zwolle Promotie
Voor de promotie van Zwolle worden uiteenlopende activiteiten aangegrepen. Daarbij kan het gaan om jaarlijks terugkerende evenementen als de Stad als Theater, het Bevrijdingsfestival. Maar ook incidentele gelegenheden als de landelijke intocht van Sinterklaas, de Daviscup-tenniswedstrijden, de derde Michelin-ster van Jonnie Boer of de huldiging van de wereldkampioen schaatsen Erben Wennemars.

Het college wil een actiever en gerichter beleid voeren en meer structuur geven aan de promotie van Zwolle. De identiteit van de stad is haar compleetheid, zoals steeds blijkt uit allerlei onderzoeken. Meer specifiek wil het college bij de profilering van Zwolle volgende zes typeringen of kwaliteiten van de stad benadrukken: historische binnenstad, water en groen in en om de stad, voorzieningenpakket, strategische ligging, economische kracht en de combinatie van rust en levendigheid.
Het college wil inwoners en vertegenwoordigers van bedrijven, instellingen en verenigingsleven uit de stad nauw betrekken bij de promotie van de stad, waarbij het onderscheidende rollen ziet voor partners, ambassadeurs en boegbeelden.
Kern van het promotievoorstel is evenementen en activiteiten te koppelen aan één of meerdere van de typeringen van de stad. Door deze combinatie worden de betreffende kwaliteiten van Zwolle bovenregionaal en landelijk optimaal voor het voetlicht gebracht. Een eerste aanzet daartoe is het actieprogramma 2004.

Burgemeestersgesprek
De burgemeester houdt enkele keren per jaar een zo genoemd burgemeestergesprek. Dat is een bijeenkomst waarvoor de burgemeester mensen uitnodigt om met hen van gedachten te wisselen over een actueel onderwerp. De afgelopen keer stond in het teken van jongeren. Dinsdag 13 april jl. was het thema communicatie en promotie. Daarvoor had de burgemeester een tiental vakmensen uit de communicatie uitgenodigd, variërend van een journalist en een docent communicatie tot communicatieadviseurs bij bedrijven en instellingen en een zelfstandig adviseur.

Trots en dynamiek
De deelnemers onderschrijven de aanpak van de gemeente van haar communicatie als verwoord in de beantwoording van motie 105 en de Uitgangspunten voor Zwolle promotie. Men vindt het belangrijk om bij de promotie van de stad uit te gaan van de sterke kanten van de stad. En dat we niet iets anders moeten willen zijn dan wie we nu zijn. Zwolle heeft veel, zo niet genoeg, te bieden. Het telkens terugkerend kernwoord in het gesprek was: trots. Volgens de deelnemers mogen we best trots zijn op Zwolle, vooral omdat er in de afgelopen tien jaar veel veranderd en verbeterd is in de stad. Die trots moeten we laten zien. Verder vindt men dat de gemeente meer rekening moet houden met jongeren (18-35 jaar), zij zorgen voor dynamiek in de stad.


---