Communicatie en promotie prominent op agenda college en burgemeestergesprek
Het college heeft ingestemd met de beantwoording van de in de raad van 28
november 2003 aangenomen motie (105) over het beleidsspeerpunt
communicatie. Tevens stemt het college in met het voorstel 'Uitgangspunten
voor de positionering en promotie van Zwolle'.
In zijn hoedanigheid als portefeuillehouder communicatie, heeft
burgemeester H.J. Meijer op 13 april 2004, tijdens het zogenoemde
burgemeesteroverleg, met een groep communicatiedeskundigen uit de stad van
gedachten gewisseld over de communicatie en promotie van Zwolle.
Motie beleidsspeerpunt communicatie
In de motie (105) 'Uitwerking speerpunten communicatie' verzoekt de raad
het college duidelijk te maken wat het college beoogt met het
beleidsspeerpunt communicatie en een uitvoeringsprogramma op te stellen. In
zijn beantwoording gaat het college in op de
bestaande en toekomstige projecten, plannen en ontwikkelingen in de stad
gedurende deze collegeperiode. Het college ziet goede communicatie als een
belangrijke succesfactor bij het realiseren daarvan. Om die reden heeft het
college communicatie een prominente plaats gegeven in het collegeprogramma
2002-2006.
Bij de communicatie gaat het college uit van zowel inhoudelijke als
organisatorische aspecten. Voor wat betreft communicatie over het beleid
heeft het college afgelopen twee jaar ingezet op de verbetering van de
basale dienstverlening en informatievoorziening. Voorbeeld daarvan is de
verbeterde Wijzer-pagina en de gemeentelijke internet site. De komende
jaren wil het college nog meer aandacht besteden aan het internet en
interactiviteit. Ook op het terrein van het profileren van de stad is het
nodige gedaan. Onder meer met de introductie van de nieuwe huisstijl en
door gastheer te zijn van enkele landelijke evenementen als de intocht van
Sinterklaas en de Daviscup-tenniswedstrijden. De komende periode wil het
college meer aandacht besteden aan de promotie van de stad. Daarvoor is een
promotie- en activiteitenplan ontwikkeld. Het college ziet de beantwoording
van motie 105 als een kapstok voor het totale beleidsspeerpunt
communicatie. Daarom is de uitwerking van het in de beantwoording van motie
105 aangehaalde Zwolle Promotie tegelijkertijd in het college besproken.
Uitgangspunten Zwolle Promotie
Voor de promotie van Zwolle worden uiteenlopende activiteiten aangegrepen.
Daarbij kan het gaan om jaarlijks terugkerende evenementen als de Stad als
Theater, het Bevrijdingsfestival. Maar ook incidentele gelegenheden als de
landelijke intocht van Sinterklaas, de Daviscup-tenniswedstrijden, de derde
Michelin-ster van Jonnie Boer of de huldiging van de wereldkampioen
schaatsen Erben Wennemars.
Het college wil een actiever en gerichter beleid voeren en meer structuur
geven aan de promotie van Zwolle. De identiteit van de stad is haar
compleetheid, zoals steeds blijkt uit allerlei onderzoeken. Meer specifiek
wil het college bij de profilering van Zwolle volgende zes typeringen of
kwaliteiten van de stad benadrukken: historische binnenstad, water en groen
in en om de stad, voorzieningenpakket, strategische ligging, economische
kracht en de combinatie van rust en levendigheid.
Het college wil inwoners en vertegenwoordigers van bedrijven, instellingen
en verenigingsleven uit de stad nauw betrekken bij de promotie van de stad,
waarbij het onderscheidende rollen ziet voor partners, ambassadeurs en
boegbeelden.
Kern van het promotievoorstel is evenementen en activiteiten te koppelen
aan één of meerdere van de typeringen van de stad. Door deze combinatie
worden de betreffende kwaliteiten van Zwolle bovenregionaal en landelijk
optimaal voor het voetlicht gebracht. Een eerste aanzet daartoe is het
actieprogramma 2004.
Burgemeestersgesprek
De burgemeester houdt enkele keren per jaar een zo genoemd
burgemeestergesprek. Dat is een bijeenkomst waarvoor de burgemeester mensen
uitnodigt om met hen van gedachten te wisselen over een actueel onderwerp.
De afgelopen keer stond in het teken van jongeren. Dinsdag 13 april jl. was
het thema communicatie en promotie. Daarvoor had de burgemeester een
tiental vakmensen uit de communicatie uitgenodigd, variërend van een
journalist en een docent communicatie tot communicatieadviseurs bij
bedrijven en instellingen en een zelfstandig adviseur.
Trots en dynamiek
De deelnemers onderschrijven de aanpak van de gemeente van haar
communicatie als verwoord in de beantwoording van motie 105 en de
Uitgangspunten voor Zwolle promotie. Men vindt het belangrijk om bij de
promotie van de stad uit te gaan van de sterke kanten van de stad. En dat
we niet iets anders moeten willen zijn dan wie we nu zijn. Zwolle heeft
veel, zo niet genoeg, te bieden. Het telkens terugkerend kernwoord in het
gesprek was: trots. Volgens de deelnemers mogen we best trots zijn op
Zwolle, vooral omdat er in de afgelopen tien jaar veel veranderd en
verbeterd is in de stad. Die trots moeten we laten zien. Verder vindt men
dat de gemeente meer rekening moet houden met jongeren (18-35 jaar), zij
zorgen voor dynamiek in de stad.
---
Gemeente Zwolle