Gemeente Amsterdam

Aantal verkeersdoden in Amsterdam fors gedaald
29 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves

Hoewel landelijk een stijging in het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is waar te nemen, is het aantal verkeersdoden in de regio Amsterdam-Amstelland (1) gedaald. In 2003 was er sprake van 2661 slachtoffers waarvan 283 mensen in het ziekenhuis terecht kwamen en 22 doden. In 2002 vielen er 32 doden in het verkeer. Regio Amsterdam-Amstelland bestaat uit de volgende gemeentes: Amsterdam (incl. rijks- en provinciale wegen), Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.

Verkeersdoden
Ook het aantal verkeersdoden in Amsterdam is in 2003 fors gedaald ten opzichte van 2002. In totaal ging het om 15 doden in 2003, wat een daling betekent van 37,5%. Qua aantal verkeersdoden moet bijna 100 jaar worden teruggegaan om eenzelfde aantal verkeersdoden in de statistieken tegen te komen. Het aantal verkeersdoden in Amsterdam (15) lag in 2003 lager dan in Rotterdam (23) en Den Haag (19).

Verkeersslachtoffers
Om de trends qua ontwikkeling van het aantal verkeersslachtoffers te kunnen waarnemen, wordt uitgegaan van 3-jaargemiddelden. Amsterdam streeft naar een daling van 40% van het totaal aantal verkeersslachtoffers in 2010 ten opzichte van de periode 1984-1986. Dit geeft voor de afgelopen drie jaar het volgende beeld:

Tabel: Ontwikkeling verkeersslachtoffers in Amsterdam uitgaande van 3-jaargemiddelden

1984 1986

2001

2002

2003

2001 2003

Verkeersslachtoffers

3665

2585

2213

2200

2333

Verkeersdoden

38

30

24

15

23

Ziekenhuisgewonden

604

263

221

228

237

Overige gewonden

3025

2292

1968

1957

2072

Uit bovenstaande tabel blijkt dat het totaal aantal verkeers­ slachtoffers ruim onder de lijn ligt die gevolgd moet worden om de
-40% taakstelling in 2010 te bereiken.

Het verkeersveiligheidsbeleid in Amsterdam blijkt succesvol. Dit kent verschillende factoren. Zo zorgt de subdriehoek Verkeer voor een gedegen samenwerking tussen gemeente, politie en openbaar ministerie. Verder dragen tal van activiteiten bij aan de verkeersveiligheid in Amsterdam, waarbij wordt ingezet op de terreinen infrastructuur, handhaving, voorlichting en educatie:

Bij planvorming voor nieuwe infrastructuur wordt gestreefd naar een inrichting waarbij vormgeving, functie en gebruik op elkaar zijn afgestemd en zijn aangepast aan het bevattingsvermogen van de gebruiker (principes Duurzaam Veilig), zoals het vinden van de juiste balans tussen doorstroming en verkeersveiligheid op kruispunten en de aanleg van vrijliggende fietspaden.

* De implementatie van de maatregel `bromfietsers op de rijbaan'.
* De grootschalige uitbreiding van 30 km-gebieden in Amsterdam.
* De aanpak van de black spots.

* Handhaving op black spots en de zogenaamde red routes om het gedrag op deze punten positief te beïnvloeden. Naast handhaving en verbaliseren van ongewenst verkeersgedrag, gebeurt dat ook met voorlichting.

* De handhavingcampagnes vanuit politie op de GRAS-delicten (Gordel, Rood licht, Alcohol, Snelheid). Deze campagnes zijn mede gebaseerd op de landelijke verkeerscampagnekalender. Hieruit kwam in 2003 ook de campagne Fietsverlichting voort, een landelijke campagne waarvoor in de regio Amsterdam-Amstelland extra werd op ingezet. Na intensieve voorlichting vanuit de gemeente volgde extra handhavingsacties door de politie. Deze gezamenlijke aanpak had succes. Onderzoek wees uit dat het voeren van fietsverlichting verdubbeld werd in de winter van 2003.

* Verkeerseducatieprojecten zoals `Tussen school en thuis' waardoor verkeersknelpunten werden opgespoord en aangepakt en kinderen van basisscholen zich beter bewust worden over hoe te handelen in het verkeer.

Mark van der Horst (wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): "Ik ben blij dat het aantal verkeersdoden in Amsterdam daalt. Echter, de daling is voor ons geen reden om minder prioriteit te geven aan verkeersveiligheid. Ook in 2004 wordt geïnvesteerd in de afstemming met verkeersveiligheidspartners, verkeersinfrastructuur (aanpak black spots, red routes, 30 km-gebieden en verkeersonveilige schoolroutes), verkeerseducatie en -voorlichting en verkeershandhaving met justitieel vervolg."

Pb-088

Bijlage: Verkeersslachtoffers in Amsterdam naar vervoerwijze

Vervoerwijze

1984
1986

2001

2002

2003

2001
2003

Voetganger

Totaal

663

335

278

245

286

Doden

40

9

7

5

21

Fietser

Totaal

925

522

480

552

518

Doden

20

11


4

4

19

Bromfietser

Totaal

645

375

334

351

353

Doden

11

4


1

3

8

Motorrijder

Totaal

164

137

124

132

131

Doden


2


1

4

0


5

Autobestuurder

Totaal

727

763

643

614

673

Doden

28

4

5

3

12

Autopassagier

Totaal

523

421

352

294

356

Doden

14


1

3

0

4

© Gemeente Amsterdam