Aantal verkeersdoden in Amsterdam fors gedaald
29 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves
Hoewel landelijk een stijging in het aantal dodelijke
verkeersslachtoffers is waar te nemen, is het aantal verkeersdoden in
de regio Amsterdam-Amstelland (1) gedaald. In 2003 was er sprake van
2661 slachtoffers waarvan 283 mensen in het ziekenhuis terecht kwamen
en 22 doden. In 2002 vielen er 32 doden in het verkeer. Regio
Amsterdam-Amstelland bestaat uit de volgende gemeentes: Amsterdam
(incl. rijks- en provinciale wegen), Aalsmeer, Amstelveen, Diemen,
Ouder-Amstel en Uithoorn.
Verkeersdoden
Ook het aantal verkeersdoden in Amsterdam is in 2003 fors gedaald ten
opzichte van 2002. In totaal ging het om 15 doden in 2003, wat een
daling betekent van 37,5%. Qua aantal verkeersdoden moet bijna 100
jaar worden teruggegaan om eenzelfde aantal verkeersdoden in de
statistieken tegen te komen. Het aantal verkeersdoden in Amsterdam
(15) lag in 2003 lager dan in Rotterdam (23) en Den Haag (19).
Verkeersslachtoffers
Om de trends qua ontwikkeling van het aantal verkeersslachtoffers te
kunnen waarnemen, wordt uitgegaan van 3-jaargemiddelden. Amsterdam
streeft naar een daling van 40% van het totaal aantal
verkeersslachtoffers in 2010 ten opzichte van de periode 1984-1986.
Dit geeft voor de afgelopen drie jaar het volgende beeld:
Tabel: Ontwikkeling verkeersslachtoffers in Amsterdam uitgaande van
3-jaargemiddelden
1984 1986
2001
2002
2003
2001 2003
Verkeersslachtoffers
3665
2585
2213
2200
2333
Verkeersdoden
38
30
24
15
23
Ziekenhuisgewonden
604
263
221
228
237
Overige gewonden
3025
2292
1968
1957
2072
Uit bovenstaande tabel blijkt dat het totaal aantal verkeers
slachtoffers ruim onder de lijn ligt die gevolgd moet worden om de
-40% taakstelling in 2010 te bereiken.
Het verkeersveiligheidsbeleid in Amsterdam blijkt succesvol. Dit kent
verschillende factoren. Zo zorgt de subdriehoek Verkeer voor een
gedegen samenwerking tussen gemeente, politie en openbaar ministerie.
Verder dragen tal van activiteiten bij aan de verkeersveiligheid in
Amsterdam, waarbij wordt ingezet op de terreinen infrastructuur,
handhaving, voorlichting en educatie:
Bij planvorming voor nieuwe infrastructuur wordt gestreefd naar een
inrichting waarbij vormgeving, functie en gebruik op elkaar zijn
afgestemd en zijn aangepast aan het bevattingsvermogen van de
gebruiker (principes Duurzaam Veilig), zoals het vinden van de juiste
balans tussen doorstroming en verkeersveiligheid op kruispunten en de
aanleg van vrijliggende fietspaden.
* De implementatie van de maatregel `bromfietsers op de rijbaan'.
* De grootschalige uitbreiding van 30 km-gebieden in Amsterdam.
* De aanpak van de black spots.
* Handhaving op black spots en de zogenaamde red routes om het
gedrag op deze punten positief te beïnvloeden. Naast handhaving en
verbaliseren van ongewenst verkeersgedrag, gebeurt dat ook met
voorlichting.
* De handhavingcampagnes vanuit politie op de GRAS-delicten (Gordel,
Rood licht, Alcohol, Snelheid). Deze campagnes zijn mede gebaseerd
op de landelijke verkeerscampagnekalender. Hieruit kwam in 2003
ook de campagne Fietsverlichting voort, een landelijke campagne
waarvoor in de regio Amsterdam-Amstelland extra werd op ingezet.
Na intensieve voorlichting vanuit de gemeente volgde extra
handhavingsacties door de politie. Deze gezamenlijke aanpak had
succes. Onderzoek wees uit dat het voeren van fietsverlichting
verdubbeld werd in de winter van 2003.
* Verkeerseducatieprojecten zoals `Tussen school en thuis' waardoor
verkeersknelpunten werden opgespoord en aangepakt en kinderen van
basisscholen zich beter bewust worden over hoe te handelen in het
verkeer.
Mark van der Horst (wethouder Verkeer, Vervoer en Infrastructuur): "Ik
ben blij dat het aantal verkeersdoden in Amsterdam daalt. Echter, de
daling is voor ons geen reden om minder prioriteit te geven aan
verkeersveiligheid. Ook in 2004 wordt geïnvesteerd in de afstemming
met verkeersveiligheidspartners, verkeersinfrastructuur (aanpak black
spots, red routes, 30 km-gebieden en verkeersonveilige schoolroutes),
verkeerseducatie en -voorlichting en verkeershandhaving met justitieel
vervolg."
Pb-088
Bijlage: Verkeersslachtoffers in Amsterdam naar vervoerwijze
Vervoerwijze
1984
1986
2001
2002
2003
2001
2003
Voetganger
Totaal
663
335
278
245
286
Doden
40
9
7
5
21
Fietser
Totaal
925
522
480
552
518
Doden
20
11
4
4
19
Bromfietser
Totaal
645
375
334
351
353
Doden
11
4
1
3
8
Motorrijder
Totaal
164
137
124
132
131
Doden
2
1
4
0
5
Autobestuurder
Totaal
727
763
643
614
673
Doden
28
4
5
3
12
Autopassagier
Totaal
523
421
352
294
356
Doden
14
1
3
0
4
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam