Eerste spitsstrook volgens Spoedwet wegverbreding
Vandaag is het besluit over de aanleg van een spitsstrook op de A50
tussen Heteren en Valburg definitief geworden. Dit komt omdat er geen
beroepen tegen het besluit zijn ingediend. De spitsstrook is bedoeld
om de files op dit traject terug te dringen. Het is de eerste
spitsstrook die volgens de procedure van de Spoedwet wegverbreding
wordt uitgevoerd.
Afgelopen najaar konden belanghebbenden gedurende zes weken inspreken
op het ontwerp-wegaanpassingsbesluit voor de spitsstrook A50 Heteren
Valburg. Vervolgens is door de minister van Verkeer en Waterstaat het
Wegaanpassingsbesluit vastgesteld, zijn de benodigde ontheffing en
verkeersbesluiten verleend en startte op 3 maart 2004 de
beroepstermijn. Nu het definitieve besluit tot aanleg van de
spitsstrook is genomen, kan Rijkswaterstaat vanaf mei een geschikte
opdrachtnemer selecteren om de spitsstrook aan te leggen. In
september/oktober 2004 starten de werkzaamheden. De spitsstrook zal
naar verwachting eind 2004/begin 2005 beschikbaar zijn voor de
weggebruiker.
Een spitsstrook is een vluchtstrook die tijdens de spitsuren dienst
doet als tijdelijke rijstrook. Buiten de spitsuren is de spitsstrook
gesloten. De vluchtstrook is dan weer normaal in gebruik. Op de
westelijke rijbaan van de A50 tussen de aansluiting Heteren en
knooppunt Valburg staan vaak files als gevolg van de verkeersdrukte in
combinatie met in- en uitvoegende voertuigen. Dit vormt de aanleiding
voor het realiseren van een spitsstrook vanaf de oprit Heteren tot
knooppunt Valburg. De huidige situatie op dit gedeelte van de A50
bestaat uit tweemaal twee rijstroken. Er is een maximumsnelheid
toegestaan van 120 kilometer per uur. In de nieuwe situatie bestaat de
weg in westelijke richting uit twee rijstroken plus een spitsstrook.
De spitsstrook begint bij kilometer 158,7 en eindigt bij kilometer
156,4. Tijdens de openstelling van de spitsstrook geldt een
maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Door de aanleg van de
spitsstrook kan het verkeer op dit traject beter doorstromen. Met name
voor het verkeer dat vanuit noordelijke richting vanaf de A50 richting
de A15 wil is dit gunstig.
De Spoedwet Wegverbreding, die op 25 juni 2003 van kracht werd, maakt
het mogelijk om verschillende knelpunten uit de File top 50 versneld
aan te pakken. Deze wet vereenvoudigt en bespoedigt de procedures,
waardoor de capaciteit van een aantal hoofdwegen snel kan worden
vergroot. De tijdwinst zit in het feit dat de voorbereiding en de
besluitvorming van het ontwerp-wegaanpassingsbesluit (OWAB) en de
bijbehorende uitvoeringsbesluiten (zoals vergunningen) gelijktijdig in
plaats van na elkaar plaatsvinden. Het gaat in totaal om 33
wegaanpassingsprojecten in de vorm van een spits-, plus- of
bufferstrook: relatief eenvoudige ingrepen, die snel effect hebben.
Voor deze projecten is 380 miljoen euro beschikbaar.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat