IP/04/556
Brussel, 28 april 2004
Hervorming van het GVB: een nieuw Europees Bureau voor
visserijcontrole voor een betere toepassing van de regels
De Europese Commissie heeft een voorstel ingediend voor de oprichting
van een EU-Bureau voor visserijcontrole als sleutelelement ter
verbetering van de naleving van de regels in het kader van het
gemeenschappelijk visserijbeleid (GVB). Het Bureau zal de uniformiteit
en de doeltreffendheid van de handhaving versterken door de nationale
controle- en inspectiemiddelen te bundelen met die van de EU en de
handhaving te coördineren. Door deze operationele coördinatie kunnen
de tekortkomingen worden verholpen die het resultaat zijn van de
verschillen in middelen en prioriteiten van de controlesystemen van de
lidstaten. Het Bureau zal de inzet van nationale controle- en
inspectiemiddelen organiseren op basis van een Europese strategie.
Zijn taken en mandaat zullen worden vastgesteld in nauwe samenwerking
met de lidstaten, in overeenstemming met de doelstellingen en
prioriteiten van de EU. In december 2003 verwelkomde de Europese Raad
het voornemen van de Commissie om een voorstel in te dienen tot
oprichting van het Bureau en is besloten dat het zijn zetel in Spanje
zal hebben.
"De oprichting van dit Bureau is een duidelijk signaal dat een
uniformere en doeltreffendere handhaving van de regels een prioriteit
is van het nieuwe GVB. Het Bureau zal het creëren van gelijke
voorwaarden op het gebied van controle bespoedigen. Deze voorwaarden
zijn essentieel voor een betere naleving, wat een voorwaarde is voor
de doeltreffendheid van de maatregelen van het GVB", aldus Franz
Fischler, Commissaris voor Landbouw, Plattelandsontwikkeling en
Visserij.
Operationele coördinatie
Het Bureau zal de gezamenlijke inzet van de nationale controle- en
inspectiemiddelen (bewakingsvaartuigen, vliegtuigen en ander
materieel, alsmede inspecteurs, waarnemers en ander personeel)
organiseren in overeenstemming met een EU-strategie. Het Bureau en de
lidstaten komen gezamenlijke inzetplannen overeen op basis van
vastgestelde criteria, benchmarks, prioriteiten en gemeenschappelijke
procedures.
Er zullen multinationale teams worden opgezet voor inspecties op zee
en aan land in bepaalde gebieden en op bepaalde visserijtakken en
vloten, op bepaalde tijden. De betrokken lidstaten zullen de nodige
maatregelen treffen voor de gezamenlijke controles en inspecties.
Het Bureau zal de lidstaten niet alleen bijstand verlenen bij het
nakomen van hun verantwoordelijkheden in EU-wateren, maar ook in het
kader van met derde landen gesloten visserijovereenkomsten. Tevens zal
het actief zijn op volle zee, op grond van internationale controle- en
inspectieregelingen die zijn overeengekomen in het kader van regionale
visserijorganisaties zoals de Visserijorganisatie voor het
noordwestelijk deel van de Atlantische Oceaan (NAFO) of de
Visserijcommissie voor het noordoostelijk deel van de Atlantische
Oceaan (NEAFC).
De betrokken taken omvatten eveneens de opleiding van inspecteurs, de
verstrekking van uitrustingen en de verlening van diensten voor de
controle en inspectie, de coördinatie van de uitvoering van
gezamenlijke inzetplannen voor het testen van nieuwe controle- en
inspectietechnologieën, de ontwikkeling van gezamenlijke operationele
controleprocedures of de vaststelling van criteria voor de
uitwisseling van controle en inspectie.
Bovendien kan het Bureau contractuele diensten verlenen waarom de
lidstaten kunnen verzoeken en die vervolgens aan de lidstaten in
rekening worden gebracht. Deze diensten kunnen variëren van het huren
en bemannen van een inspectievaartuig tot het aanstellen van
waarnemers aan boord van vissersvaartuigen.
Om het Bureau bij te staan in zijn taken zal een
EU-visserijcontrolecentrum worden opgezet dat met behulp van
satellietvolgtechnologie gegevens verstrekt over de positie en de
bewegingen van EU-vaartuigen.
Naar gelijke voorwaarden
De oprichting van het Bureau verandert niets aan de verplichtingen van
de lidstaten tot het handhaven van de GVB-maatregelen of die van de
Europese Commissie tot het doen nakomen van die verplichtingen. Het
Bureau zal zich bezighouden met operationele coördinatie om zowel de
EU als de lidstaten te helpen hun controle- en inspectieverplichtingen
na te komen, een activiteit die niet behoort tot de kerntaken van de
Europese Commissie.
De activiteiten van het Bureau zullen bijdragen tot een grotere
doeltreffendheid van de controle en het toezicht alsmede tot een
verbetering van de informatiestroom tussen de lidstaten onderling en
tussen de lidstaten en de Commissie. Ook zullen zij leiden tot betere
betrekkingen tussen de EU en haar internationale partners door het
centraliseren van de contactpunten en het bevorderen van uniformere
controle- en inspectiemethoden.
Structuur van het Bureau
Het Bureau zal een raad van bestuur hebben die bestaat uit
vertegenwoordigers van de Europese Commissie, de lidstaten en de
visserijsector. De raad van bestuur zal een werkprogramma opstellen
voor het Bureau. Tevens benoemt het een uitvoerend directeur. Het
bureau zal beschikken over 49 personeelsleden.
Achtergrond
De lidstaten moeten erop toezien dat alle regels van het GVB worden
gehandhaafd op hun grondgebied, in de wateren die onder hun
verantwoordelijkheid vallen, en door de vaartuigen die hun vlag
voeren, ongeacht waar zij actief zijn. Onvolkomenheden en zwakke
punten in de controlesystemen van de lidstaten leiden tot een
ongelijke handhaving, waardoor de bereidheid van de belanghebbenden om
de regels na te leven afneemt, hetgeen op zijn beurt de
doeltreffendheid van de instandhoudingsmaatregelen ondermijnt.
In het Groenboek over de hervorming van het GVB uit 2001 is sprake van
het creëren van een gezamenlijke inspectiestructuur als een manier om
de GVB-maatregelen doeltreffend ten uitvoer te leggen. In haar
voorstel inzake de hervorming van het GVB heeft de Commissie
voorgesteld een dergelijke structuur in 2004 op te zetten.
Een van de pijlers van de hervorming van het GVB van 2002 is het
zorgen voor gelijke voorwaarden bij de handhaving. Om ervoor te zorgen
dat de controles en inspecties van de lidstaten goed worden
gecoördineerd, moet een permanente structuur voor operationele
samenwerking tussen de lidstaten worden opgezet, in de vorm van een
Bureau.
In december 2002 is als onderdeel van het eerste pakket
hervormingsverordeningen een aantal maatregelen ter versterking van de
controle en de handhaving getroffen. In maart 2003 heeft de Commissie
een mededeling gepresenteerd waarin een aanpak in twee fasen wordt
beschreven om de coördinatie tussen de autoriteiten van de lidstaten
onderling en met de autoriteiten van de EU te verbeteren.
In de eerste plaats werd daarin voorzien in de integratie van
nationale controlestrategieën in een samenhangende EU-strategie door
tenuitvoerlegging over een periode van twee jaar van een actieplan
voor samenwerking tussen de bij de handhaving betrokken instellingen.
Ten tweede wordt de weg aangegeven voor de oprichting van een
Communautair Bureau voor visserijcontrole, waarvoor de Commissie nu
een voorstel indient.
European Commission