INTERPAY NEDERLAND BV

Uitspraak NMa over PIN is volstrekt onbegrijpelijk

Utrecht, 29 april 2004

Interpay Nederland tekent bezwaar aan tegen beslissing NMa

Uitspraak NMa over PIN is volstrekt onbegrijpelijk

In april 2003 heeft de NMa tot grote verbazing van Interpay haar vermoeden geuit dat Interpay misbruik zou maken van haar vermeende machtspositie inzake PIN. Vandaag heeft de NMa in haar beslissing deze beschuldiging bevestigd en een exorbitant hoge boete opgelegd. Het besluit van de NMa bevat ernstige fouten. Interpay heeft aangetoond dat er geen sprake is van een machtspositie inzake PIN en zeker niet van misbruik daarvan. De NMa legt het grondig onderbouwde verweer op onjuiste gronden naast zich neer. Interpay vindt dit besluit dan ook volstrekt onbegrijpelijk en tekent uiteraard bezwaar aan.

Consument bepaalt zelf betaalmiddel
Vrijwel iedere Nederlander heeft verschillende betaalmiddelen in zijn portemonnee. De consument bepaalt zelf in de winkel of aan de kassa hoe hij gaat betalen. Aan de toonbank concurreert PIN met diverse andere betaalproducten, zoals cheques, credit cards, Chipknip en bovenal met contant geld. De consument betaalt graag met PIN, maar betaalt in circa 80 procent van de gevallen met contant geld.

Het toonbankbetalingsverkeer omvat meerdere, met elkaar concurrerende betaalproducten. Ook de NMa gaat daarvan uit. Dit blijkt uit de door de NMa in november 2003 gepubliceerde .Monitor Financiële Sector 2003. (bladzijde 75). Het is dan ook onbegrijpelijk dat de NMa in haar beslissing PIN nu als een geïsoleerde markt beschouwt ten opzichte van de rest van het toonbankbetalingsverkeer.

Betalingsverkeer in Nederland uiterst efficiënt en goedkoop In 1987 is onder leiding van De Nederlandsche Bank (DNB) besloten om een gemeenschappelijke infrastructuur voor elektronisch betalen te verwezenlijken. Nederland was te klein voor het bestaan van meerdere betaalsystemen naast elkaar. Het doel was om tot een efficiënt en veilig nationaal systeem te komen waarbij alle consumenten, ongeacht bij welke bank zij bankieren, bij betaalautomaten op dezelfde wijze konden betalen.

De investeringen om tot één nationaal systeem te komen waren groot, terwijl het succes van PIN onzeker was. De eerste jaren stonden de gedane investeringen in geen enkele verhouding tot de beperkte opbrengsten. Door het toegenomen vertrouwen van winkeliers en consumenten in PIN nam het aantal transacties in de loop der tijd toe en konden de tarieven dalen. De tarieven van PIN zijn sinds de introductie gehalveerd. Een bedrijf dat misbruik maakt van haar machtspositie zou haar tarieven echter nooit halveren. Overigens heeft de minister van Economische Zaken al in 1995 vastgesteld dat de bestaande gemeenschappelijke infrastructuur en gehanteerde tarieven niet in strijd zijn met het Besluit horizontale prijsbinding, de voorloper van de Mededingingswet.

Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt bovendien dat de Nederlandse PIN-tarieven tot de laagste van Europa behoren. In landen als Duitsland, Frankrijk en Italië betalen winkeliers voor PIN-transacties maar liefst zes keer zoveel als in Nederland.

Onjuiste onderzoeksmethode
De NMa onderbouwt haar beslissing ondermeer aan de hand van een onderzoek dat is uitgevoerd onder detaillisten, om te bepalen of detaillisten zouden stoppen met PIN-acceptatie wanneer de tarieven zouden worden verhoogd. De onderzoeksresultaten zijn echter door suggestieve vraagstelling gestuurd. Dit onderzoek is dan ook niet objectief en is bovendien niet representatief. Interpay kan zich niet onttrekken aan de indruk dat de NMa doelbewust naar de uitkomst heeft toegewerkt, namelijk dat Interpay zich onafhankelijk van de markt kan gedragen en daardoor te hoge tarieven in rekening zou brengen.

Foutieve berekening en verkeerde periode
In de startperiode van PIN, de eerste helft van de jaren negentig, was het uitermate onzeker of dit product zou slagen. Slechts weinig winkeliers hadden betaalautomaten en ook voor consumenten was betalen met PIN in winkels een geheel nieuw fenomeen. Het was dus zeer de vraag of de in PIN geïnvesteerde miljoenen ooit terugverdiend zouden kunnen worden. Bij de berekening van het rendement van een product moet met een dergelijk risico rekening worden gehouden, zo blijkt uit elk willekeurig bedrijfseconomisch handboek. De NMa doet dat niet en schendt zo de algemeen geldende bedrijfseconomische principes. De NMa kijkt alleen naar de periode waarin PIN al zeer succesvol is, zonder alle kosten en gedane investeringen in de berekening vanaf de introductie van PIN mee te nemen. Hierdoor lijkt het rendement vele malen hoger dan dit in werkelijkheid is. Als de juiste methode wordt gebruikt en alle kosten worden meegenomen, dan blijkt dat het rendement voor PIN zelfs negatief is. De Engelse mededingingsautoriteit bevestigt dat deze laatstgenoemde, door Interpay gehanteerde rekenmethode juist is.

Interpay geen centraal verkooppunt van banken
De NMa maakt ook het verwijt dat Interpay een centraal verkooppunt van de banken is. Dat is niet het geval. Interpay biedt sinds 1989 zelfstandig verwerkingsdiensten aan op het gebied van PIN-betalingen. Interpay sluit hiervoor zelfstandig contracten af met de winkeliers. De banken bieden zelf het product elektronisch betalen aan hun klanten en concurreren op dit gebied met elkaar.

---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Interpay Nederland B.V.
www.interpay.nl

Jannemieke Zandee Marcel Woutersen Annemiek Vergoossen (030) 283 50 17 (030) 283 54 27 (030) 283 50 28

(06) 55740821 (06) 29050871 (06)
21518767

29 apr 04 17:36