Ingezonden persbericht
Den Haag, 29 april 2004
AXX 0404.528 nl
Persinformatie * Persinformatie * Persinformatie
Consortium Zuiderzeelijn verheugd over voorgenomen realisatie snelle
verbinding naar Noord-Nederland
Het consortium Zuiderzeelijn heeft met genoegen kennis genomen van
het feit dat de regering in haar nota 'Ruimte' aangeeft een snelle
verbinding van de Randstad naar het noorden noodzakelijk te achten. Al vanaf
1999 is er door het consortium op aangedrongen een dergelijke hoogwaardige
verbinding te realiseren. Nu ook vanuit een aantal Noord-Duitse deelstaten
met grote belangstelling wordt gekeken naar een snelle verbinding met
Noord-Nederland, lijkt het tij voor een dergelijk project wel zeer gunstig.
In het door het Kabinet aangegeven prijsvraagmodel is sprake van een tweetal
voorkeursalternatieven: de magneetzweefbaan en de hogesnelheidslijn. Het
consortium Zuiderzeelijn dat bestaat uit Siemens Nederland, ABN AMRO,
Ballast Nedam, Koninklijke BAM Groep en Fluor zal beide alternatieven nader
uitwerken.
Uit eerdere studies van het consortium is naar voren gekomen dat de
magneetbaan-technologie voor een dergelijke verbinding het meest geschikt
is. De voorkeur gaat immers uit naar een model met meerdere stops. De
zogenaamde 'Zuiderzeelijn' zal moeten lopen van Schiphol via Amsterdam,
Almere, Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. Een
magneetzweefbaan heeft slechts 4 kilometer nodig om op een snelheid van ruim
300 kilometer per uur te komen. Een hogesnelheidstrein heeft daarvoor ruim
30 kilometer nodig. In dat laatste geval is het onmogelijk om meerdere stops
in te bouwen en toch nog een zeer korte reistijd te realiseren. De
magneetzweefbaan heeft ten aanzien van de reistijd in combinatie met
meerdere stops een uniek voordeel. De afstand Amsterdam-Groningen kan binnen
het uur worden afgelegd. Juist dit feit maakt de Transrapid tot een soort
metro voor grotere afstanden.
Nu het noorden van Duitsland in formele gesprekken met de minister-president
Balkenende al te kennen heeft gegeven grote belangstelling te hebben voor
een aansluitende magneetzweefbaan van Groningen naar Hamburg en onderzoek
wordt gedaan naar het mogelijk doortrekken van de lijn naar Warschau en
Kopenhagen, kunnen de positieve effecten voor het noorden van Nederland nog
wezenlijk groter zijn. Groningen komt als het ware centraal te liggen tussen
de Randstad en Noord-Duitsland met zijn achterland. Het consortium is dan
ook met de regio van mening dat een snelle magneetzweefbaan-verbinding de
economische ontwikkeling van het noorden ten zeerste zal bevorderen.
In het recente verleden heeft het consortium een model aangegeven voor de
financiering van het project. Het betreft hier een zogenaamd PPS-model
(Publiek Private Samenwerking), waarbij de overheid een concessie zou moeten
verstrekken voor de bouw, financiering, het onderhoud en het operationele
bedrijf van deze verbinding. Uit gemaakte berekeningen blijkt dat deze
Zuiderzeelijn voor 50 tot 70% op deze wijze zou zijn te financieren. Het
betreft hier dan de zogenaamde life-cycle-kosten, dat wil zeggen de totale
kosten van aanleg, onderhoud en exploitatie over een concessieperiode van 25
jaar.
De voorstellen van het consortium, die in drie studies in 2000, 2001 en
2002, werden gepresenteerd, waren al in 2001 aanleiding voor het Ministerie
van Verkeer & Waterstaat, uitvoerige studies naar dit voorstel te doen. Naar
aanleiding hiervan is ruim 2,7 miljard euro gereserveerd voor de
Zuiderzeelijn. De betrokken provincies en gemeenten hebben inmiddels een
aanvullende financiering geboden voor de uitvoering als magneetzweefbaan van
maximaal 1,2 miljard euro.
De magneetzweefbaan-technologie is inmiddels beproefd en operationeel in
Shanghai. In de Duitse deelstaat Beieren (München-München Airport) wordt de
realisatie voorbereid van een verbinding die in 2007 operationeel moet zijn.
De techniek van de magneetbaan, die in de afgelopen 30 jaar verder is
geoptimaliseerd, biedt een groot aantal voordelen ten opzichte van de
conventionele spoorwegtechniek. Er is geen sprake van mechanisch contact:
het is immers een 'zweefbaan', zodat het geluidsniveau en de slijtage veel
geringer zijn. Door het ontbreken van rolweerstand is ook het
energieverbruik vergelijkenderwijs aanzienlijk lager dan bijvoorbeeld bij
een hogesnelheidslijn. Het systeem waarbij de motor in de baan zit en de
trein de baan als het ware omsluit, zorgt voor optimale veiligheid. Het
systeem is gemakkelijk inpasbaar in de omgeving en biedt een hoge mate van
betrouwbaarheid tegen relatief lage kosten.
Het nu door de minister gekozen prijsvraagmodel kan bij uitstek de
bijzondere mogelijkheden van de magneetzweefbaan manifesteren.
"Wie vandaag geen visie heeft, heeft morgen geen toekomst"
Werner von Siemens (oprichter Siemens AG, 1847)
Inlichtingen voor de redactie:
Persvoorlichting Siemens Nederland N.V., Maike Dittmar
Telefoon 070 - 333 2243, mobiel 06-53 36 19 77
e-mail: maike.dittmar@siemens.com
Internet: www.magneetzeeftrein.nl