RANDSTAD NEDERLAND
Werkgevers en werknemers: EU-toetreding treft werkgelegenheid
PERSBERICHT
Diemen, 29 april 2004
Randstad komt met concrete CAO-paragraaf voor arbeidsmigranten uit
nieuwe EU-landen
Werkgevers en werknemers: EU-toetreding treft werkgelegenheid
Werkgevers denken dat ze straks na de toetreding van de tien nieuwe
EU-lidstaten eenvoudiger aan goedkope arbeidskrachten kunnen komen.
Met name in de bouw zijn de verwachtingen hooggespannen: 62 procent
van de werkgevers ziet op dit punt mogelijkheden. Dat blijkt uit een
onderzoek dat Randstad Nederland heeft laten uitvoeren onder
werkgevers en werknemers in Nederland. De uitslag van het onderzoek is
voor Randstad aanleiding om een voorstel te lanceren voor een aparte
paragraaf in de ABU-CAO voor arbeidsmigranten uit de nieuwe
EU-landen.
In mei 2004 zal een grote uitbreiding van de Europese Unie
plaatsvinden, doordat tien nieuwe lidstaten toetreden: Tsjechië,
Estland, Letland, Litouwen, Cyprus, Hongarije, Malta, Polen, Slovenië
en Slowakije.
Uit het door Motivaction uitgevoerde onderzoek blijkt dat veel
werkgevers ervan overtuigd zijn dat de EU-toetreding ten koste gaat
van de Nederlandse werkgelegenheid in een aantal sectoren. Van de
totaal 406 ondervraagde werkgevers, zegt 72% van de werkgevers in de
bouw hier 'ja' op, evenals 56 procent van de horeca-werkgevers en 52
procent van de industrie. Ook de sociale zekerheid gaat erop
achteruit, verwachten velen van de werkgevers. Overigens zien
werkgevers ook kansen, namelijk dat onvervulbare vacatures kunnen
worden vervuld.
Nog pessimistischer zijn de werknemers (498 ondervraagd). Zij zijn
zeer overtuigd van de kwalijke impact van de toetreding. Het meest
pessimistisch zijn werknemers in de industrie, de bouw en de horeca.
Het gaat ten koste van de werkgelegenheid, denkt driekwart van de
werknemers in de bouw, 81 procent van de horeca, 78 procent in de
industrie. Tweederde van de werknemers in de bouw en in de horeca
denkt dat het ook ten koste gaat van de sociale zekerheid.
Algemeen directeur Jan Vermeulen van Randstad is toch wat verbaasd
over deze resultaten: 'Wij hadden de 'angst' met betrekking tot de
gevolgen voor de werkgelegenheid lager ingeschat. En wat blijkt, de
tijdelijk beperkende maatregelen van de overheid, hebben deze angst
niet weggenomen. Opzich is het logisch dat mensen wat angst hebben
voor het onbekende. Men voorziet taalproblemen en cultuurverschillen.
Maar men zou iets verder vooruit moeten kijken. Vanaf ongeveer 2008
gaat de vergrijzing inzetten en hebben wij veel nieuw
arbeidspotentieel nodig. Aantrekkelijk arbeidspotentieel moet
voorkomen dat werkgelegenheid wegtrekt en dat Nederland concurrerend
kan blijven.'
Moeilijk vervulbare vacatures
Opvallend veel werkgevers voeren de moeilijk vervulbare vacatures in
Nederland als reden aan om eventueel arbeidsmigranten in te schakelen.
Dit speelt vooral in de industrie, horeca, zorg en zakelijke
dienstverlening. In de bouw noemen werkgevers 'vaker de lage kosten'
en de 'wil om hard te werken'. Overigens geeft in alle sectoren een
kwart tot een derde van de werkgevers aan helemaal niet van plan te
zijn arbeidsmigranten uit de nieuwe EU-landen in te schakelen.
Niet in zee met malafide bemiddelaars
Een pikant onderdeel van het onderzoek betreft de gewetensvraag: zou u
met een intermediair in zee gaan die de afdrachten niet helemaal
conform CAO of fiscale wetgeving doet ook al zijn de buitenlandse
arbeidskrachten wel tevreden? Het overgrote deel van de werkgevers
zegt nee. Interessant is ook dat van de werkgevers die wel zaken doet
met malafide bemiddelaars een groot deel aangeeft wel degelijk op de
hoogte te zijn van de risico's.
Werkgevers en werknemers zijn het verder bijna unaniem met elkaar eens
dat de arbeidsmigranten arbeidsvoorwaarden volgens EU-normen moeten
krijgen. In de meeste sectoren zegt driekwart tot tachtig procent van
de werkgevers hier ja op, met een uitschieter onder de werkgevers van
bijna 90 procent in de zorg.
Extra CAO paragraaf: redelijk én ethisch verantwoord
Hoewel er al initiatieven zijn aangekondigd komt Randstad met concrete
voorstellen voor een aparte ABU-CAO paragraaf voor arbeidsmigranten
uit de nieuwe EU-landen. De uitzendorganisatie wil hiermee een
redelijk én ethisch verantwoord voorwaardenpakket bieden dat voor
werkgevers en werknemers een goed alternatief vormt voor het pakket
dat malafide bemiddelaars in de markt bieden. De door Randstad en door
Tempo-Team ondersteunde voorgestelde CAO-paragraaf, gaat uit van het
minimumloon plus een nader te bepalen percentage, waarbij een aantal
belangrijke bestanddelen van de reguliere ABU-CAO-bijvoorbeeld de
pensioenvoorziening-in geld worden uitbetaald. De extra paragraaf zal
wel onder nader te bepalen voorwaarden kunnen worden toegepast. 'De
nieuwe Europeanen komen immers voor slechts een korte periode naar
Nederland met als hoofddoel 'geld'te verdienen. Vandaar dat wij een
voorstander zijn om een aantal sociale zekerheiden 'contant'te maken
en dit bij het loon op te tellen', aldus algemeen directeur Jan
Vermeulen van Randstad. Vermeulen: 'Tot voor kort hield Randstad zich
nog niet actief bezig met het bemiddelen van bijvoorbeeld Polen. Dit
was ook niet noodzakelijk daar er in Nederland voldoende
arbeidspotentieel aanwezig was. Toch gaan wij nu, door de toenemende
vraag in de markt, op kleine schaal, starten met het
professionaliseren van de begeleiding en bemiddeling van Poolse
uitzendkrachten in Nederland. We doen dit op kleine schaal om te
kijken hoe dit bevalt én omdat wij vinden dat eerst
arbeidsvoorwaardelijk een en ander goed geregeld moet worden. Voor nu,
maar zeker ook voor later, Want we zullen deze mensen, als gevolg van
de vergrijzing, meer dan nodig hebben.'
Gevraagd naar wat er in een extra CAO-paragraaf voor arbeidsmigranten
moeten komen, noemen werkgevers vooral de salarisschalen; daarnaast
vinden werkgevers in de bouw, horeca, zorg en zakelijke
dienstverlening dat er iets in moet staan over het maximaal werkuren
per dag. Arbeidsvoorwaarden en bescherming van werknemers worden
verder in de industrie veel genoemd, terwijl werkgevers in de
zakelijke dienstverlening ook aspecten als opleiding en sociale
zekerheid willen opnemen.
Andere conclusies uit het onderzoek:
- De arbeidsmigratie heeft voor- en nadelen, zo vinden
werkgevers en werknemers. Werkgevers zien de gevaren vooral in de
taalproblemen en de cultuurverschillen. Werknemers zien de bedreiging
vooral in het feit dat de arbeidsmigranten vooral goedkoop zijn, wat
mogelijk zal leiden tot een stijging van de werkloosheid.
- Aan de positieve kant van de balans zien werkgevers in de bouw
en industrie vooral lage arbeidskosten die ze verwachten. In de bouw
zien werkgevers het als pre dat de arbeidsmigranten het zware en vieze
werk willen doen dat nu door niemand wordt gedaan. In alle sectoren
denken werkgevers dat de nieuwkomers een rol kunnen spelen in het
invullen van vacatures waarvoor op de Nederlandse markt geen
werknemers te vinden zijn. Ook werknemers zien dit laatste punt als
een pre.