Persbericht
Reactie op Nota Ruimte
Draaischijf van Nederland vergt investeringen
27-4-2004
Het gebied Utrecht/'t Gooi wordt in de Nota Ruimte erkend als een
economische krachtige regio en als infrastructurele draaischijf van de
Randstad. De NV-Utrecht levert een belangrijke bijdrage aan de
versterking van de internationale concurrentiepositie van de Randstad.
Die positie wil men onderhouden en uitbouwen. Maar het zicht op de
benodigde financiën van het Rijk om dat ook in de toekomst waar te
kunnen maken is er niet. Dit stelt de samenwerkende bestuurders van
het gebied teleur.
Aldus een reactie van de NV Utrecht, een samenwerking van de gemeenten
Amersfoort, Hilversum en Utrecht, de gewesten Eemland en Gooien
Vechtstreek, het Bestuur Regio Utrecht en de provincie Utrecht.
Binnen de Randstad worden drie kerngebieden genoemd, de Noordvleugel,
de Zuidvleugel en de NV Utrecht. Het NV-Utrecht gebied is van
essentieel belang voor de bereikbaarheid van de Randstad, met name
voor de mainports Schiphol en Rijnmond en voor het Europese
achterland.
Verstedelijkingsopgave baart zorgen
De ruimtelijke keuzes die op dit moment gemaakt worden om de
verstedelijkingsopgave te realiseren passen binnen de hoofdlijnen van
de Nota Ruimte. Zo mag bv Rijnenburg in Utrecht ontwikkeld
worden.Gezien de enorme druk op de woningmarkt is er in het NV
Utrecht-gebied tussen 2010 en 2030 nog een behoefte aan 110.000
woningen. Naast het afmaken van de huidige opgave betekent dit
herstructurering van bestaande woon- en werkgebieden en het zoeken
naar nieuwe woonlocaties.
Hiervoor is een hoge ambitie van het Rijk nodig om minstens 40 % van
deze opgave binnenstedelijk te realiseren. Het Rijk lijkt tevreden als
er slechts 25 tot 40% van de verstedelijkingsopgave binnenstedelijk
wordt uitgevoerd. Deze lagere ambitie is zorgelijk voor het behoud van
vitale steden en het bieden van voldoende woningaanbod.
Ook een punt van zorg is het verkrijgen van een goede balans tussen de
landschappelijke kwaliteit van Utrecht (gehonoreerd met de aanwijzing
van vier Nationale Landschappen) en de grote verstedelijkingsbehoefte
in het gebied. De NV Utrecht vraagt daar aandacht voor.
Debat met o.a. minister Peijs
Op 10 mei 2004 houdt de NV Utrecht op het Media Park in Hilversum olv
Maria Henneman een debat over de ambities van de regio. Minister Karla
Peijs van Verkeer en Waterstaat is een van de sprekers. Het debat zal
zich toespitsen op de manier waarop de stedelijke driehoek
Amersfoort-Hilversum-Utrecht haar rol als belangrijke motor voor de
economische groei in ons land kan vervullen. Daarbij richt zich het
vizier ook op de investeringen die hiervoor nodig zijn in de
infrastructuur rondom Utrecht.
Bijlage: Reactie NV-Utrecht op Nota Ruimte
Noot voor de media:
Voor vragen n.a.v. dit persbericht kunt u contact opnemen met de
volgende personen:
* Jan Pieter Lokker, voorzitter bestuurlijk NV Utrecht-overleg en
gedeputeerde Randstad en strategieontwikkeling provincie Utrecht.
Hij is te bereiken via zijn communicatieadviseur: 030-2582460 of
06 20003533
* Marie-Louise van Kleef, wethouder RO en Wonen, gemeente Utrecht.
Zij is telefonisch te bereiken via bestuurscommunicatie: 030
2861168 0f 06 270 30 714
* Jan Streng, gedeputeerde ruimtelijke ordening provincie Utrecht.
Eveneens te bereiken via 030-2582460 of 06-20003533
* Evert van Linge, portefeuillehouder Regionaal Structuurplan en
randstadsamenwerking van het Bestuur Regio Utrecht. Hij is te
bereiken via zijn communicatieadviseur: 030-2862579.
* Paul Strengers, wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling gemeente
Amersfoort. Te bereiken via 033-4694341 of 06-5130413
* Henny Borstlap, loco- burgemeester Hilversum. Zij is te bereiken
via haar communicatieadviseur: 035 6292076.
Bijlage:
REACTIE NV-UTRECHT OP NOTA RUIMTE
Waardering voor de Nota Ruimte op de volgende onderdelen:
1. Veel beleidsruimte voor de provincie en (samenwerkende) gemeenten.
De ruimtelijke keuzes die op dit moment in ons gebied gemaakt
worden passen binnen de hoofdlijnen van de Nota Ruimte. Dat blijkt
ook uit de formele reactie van het Rijk op het ontwerp-streekplan
en ontwerp-RSP. Zo mag Rijnenburg ontwikkeld worden.
2. Krachtige inzet op de Randstad is positief. De NV-Utrecht maakt
daar integraal onderdeel van uit en kan een belangrijke bijdrage
leveren om de internationale concurrentiepositie van de Randstad
te versterken. In de Randstad worden drie economische kerngebieden
benoemd; de Noordvleugel, de Zuidvleugel en Utrecht/'t Gooi. Dat
is zeer relevant en terecht. Na Groot Amsterdam levert Utrecht/'t
Gooi de hoogste bijdrage aan het Bruto Nationaal Product.
3. Terecht wordt er veel aandacht besteed aan de bereikbaarheid van
de Randstad. De constatering dat de infrastructuur juist in het
NV-Utrecht gebied van essentieel belang is voor die bereikbaarheid
en met name van de beide mainports Schiphol en Rijnmond is
relevant.
4. De karakteristiek van de regio is op de juiste wijze beschreven;
hoog opgeleide beroepsbevolking, ontmoetingsplaats,
innovatiekracht, centrum voor zakelijke dienstverlening en de
media en aantrekkelijke woon- werk- en recreatiemilieus en
aantrekkelijke landsschappen.
5. Aandacht voor de ruimtelijke dynamiek. Ontwikkelingen worden niet
"op slot" gegooid. De Nota Ruimte biedt ruimte voor
ontwikkelingsgerichte initiatieven. Denk b.v. aan Hart van de
Heuvelrug.
Echter ook een aantal kritiekpunten:
1. De Nota Ruimte is een Nota zonder geld. Er hangt geen
investeringsschema aan de ambities uit de Nota. We hadden verwacht
dat in de tegelijkertijd met de Nota Ruimte uitgebrachte
Uitvoeringsagenda ook de benodigde investeringen aangeduid zouden
worden. Dat is niet het geval. We hebben er begrip voor dat het
Rijk op dit terrein wat terughoudend is, gelet op het gebrek aan
geld, maar een investeringsvisie voor de langere termijn hadden we
toch zeker verwacht.
2. Gevolg hiervan is dat het NV-Utrecht gebied wel erkend wordt als
economische krachtige regio en als infrastructurele draaischijf
van de Randstad, maar dat het zicht op de benodigde financiën van
het Rijk om dat ook in de toekomst waar te kunnen maken er niet
is. In die zin is ons vizier ook gericht op de Nota Mobiliteit van
het Kabinet die nog moet verschijnen. Vooral de
draai-schijffunctie is essentieel. Investeringen daarin zijn
hoogst noodzakelijk evenals in de ontwikkeling van de kennisregio
Utrecht. De Utrechtse Universiteit behoort tot de top van Europa.
3. Het Rijk lijkt de ambities over de binnenstedelijke opgave wat los
te laten. Oorspronkelijk was het streven om 40% van de
verstedelijkingsopgave binnenstedelijk weg te zetten. Het Rijk
lijkt nu tevreden wanneer dit percentage ergens tussen de 25 en
40% ligt. Deze lagere ambitie is zorgelijk voor het behoud van
vitale steden en het bieden van voldoende woningaanbod.
4. De landschappelijke kwaliteit van Utrecht wordt onderstreept met
de aanwijzing van vier Nationale Landschappen. Het Groene Hart, de
Nieuwe Hollandse Waterlinie, Eemland/Arkenheem en het
Rivierengebied inclusief Langbroekerwetering en het Kromme
Rijngebied. Op zich positief en een mogelijkheid om het landschap
te versterken. Tegelijkertijd bestaat er echter in het NV-gebied
een grote verstedelijkingsbehoefte. Dat kan op gespannen voet met
elkaar komen te staan, zeker waar het Nationale Landschap het
stedelijk gebied doorsnijdt, zoals dat geval is met de Hollandse
Waterlinie. De stedelijke dynamiek moet daar ook zijn ruimte
kunnen krijgen.
5. Decentralisatie van beleid zou gepaard moeten gaan met een
decentralisatie van middelen. Dat gebeurt onvoldoende. Dat het
Rijk krap in kas zit mag geen reden zijn de rekening bij de lagere
overheden te leggen. Een voorbeeld is de financiering van
infrastructuur. Het Rijk acht zich enkel nog verantwoordelijk voor
de hoofdinfrastructuur Daartoe wordt b.v. niet de aanpassing van
de Noordelijke Randweg Utrecht gerekend, terwijl die feitelijk een
ontbrekende schakel in het Rijkswegennet is.
Laatst gewijzigd op 04/27/2004 03:03:12 PM. Paginabeheer:
Marjolein.Copier@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht