Polisvoorwaarden? Lezen is weten!
Polisvoorwaarden hebben ook effect op het imago van de
verzekeringsbedrijfstak. Uit een consumentenonderzoek van het Centrum
voor Verzekeringsstatistiek (CVS) blijkt namelijk dat consumenten die
de voorwaarden goed begrijpen, een positiever beeld hebben van
verzekeraars dan consumenten die de voorwaarden niet of nauwelijks
begrijpen (86 tegen 71%).
De Nederlandse consument wil graag weten wat hij koopt en vindt naast
duidelijke producten ook de polisvoorwaarden van belang. Om te
achterhalen welke groep consumenten de polisvoorwaarden beter
begrijpt, heeft het CVS onder meer gekeken naar factoren als leeftijd,
geslacht, opleiding en sociale klasse. Volgens het CVS blijkt
uiteindelijk het opleidingsniveau de doorslaggevende factor te zijn.
Samen met, logischerwijs, het aantal minuten dat mensen besteden aan
het doorlezen van de polisvoorwaarden.
Meer lezen leidt tot meer begrip
Uit het imago-onderzoek blijkt dat consumenten die zeggen de
polisvoorwaarden heel goed te begrijpen, significant meer minuten
hebben besteed aan het lezen van de voorwaarden dan consumenten die
zeggen de voorwaarden bijna niet of totaal niet te begrijpen. Zo
besteedt de consument die zegt de polisvoorwaarden heel goed te
begrijpen, gemiddeld ruim 50% meer tijd aan het lezen dan consumenten
die deze (bijna) niet begrijpen (zie ook figuur).
Het CVS heeft ook becijferd dat mensen gemiddeld 24 minuten besteden
aan het lezen van de polisvoorwaarden bij afsluiting van een
verzekering. Daarbij stelt het rekeninstituut overigens zelf al de
vraag of dit wel een reële weergave van de tijdsbesteding is. Deze kan
immers sterk per product verschillen, vertelt CVS-statisticus Liesbeth
Goverse. Een consument zal meer tijd besteden aan het doorlezen van de
polisvoorwaarden van een ingewikkelde levensverzekering dan van een
eenvoudige (kortlopende) reisverzekering.
Grootste ergernis
Volgens het onderzoek van het CVS vindt ruim één op de vier
consumenten onduidelijke polisvoorwaarden de grootste ergernis bij het
afsluiten van een verzekering. Op zich niet vreemd, omdat de
consumenten, die voor dit antwoord kozen, de polisvoorwaarden ook
minder goed begrijpen. Goverse: Slechts 14% van de consumenten die
aangeeft onduidelijke polisvoorwaarden de grootste ergernis te vinden,
zegt de polisvoorwaarden goed tot zeer goed te begrijpen.
Verzekerd!, april 2004
Verbond van Verzekeraars