Gemeente Woerden

Verslag wijksgesprek Steinhagenseweg

datum : 29 april 2004
plaats : wijkcentrum
tijdstip : 20.00 uur tot 22.30 uur
aanwezig : alle commissieleden en ca. 65 bezoekers

Donderdag 29 april jl. is een wijkgesprek georganiseerd met de Commissie Ruimte en omwonenden. Het gesprek is gehouden om de commissieleden de gelegenheid te geven om van gedachten te wisselen met betrokkenen over de verkeersmaatregelen die mogelijk zijn ten aanzien van de Steinhagenseweg. De bijeenkomst heeft geen enkel juridische status in een bestuurlijk traject. De commissieleden gebruiken de uitkomsten van het gesprek ter voorbereiding van de besluitvorming over de plannen van het college in de gemeenteraad van juni 2004.

Onderstaande punten zijn grotendeels plenair aan de orde gekomen met aanvulling van de punten die in de groepen onder leiding van een commissielid zijn opgeschreven. Elk aandachtspunt staat op zichzelf, de volgorde heeft geen enkele status. Er is niet geturfd hoeveel het er mee eens zijn of juist niet mee eens, omdat dit niet het doel van de bijeenkomst is. Het doel van de avond is dat de bewoners laten horen wat zij vinden. In het plenaire deel heeft elk commissielid de reacties uit de zaal kunnen horen.

Het is aan de commissieleden om te beoordelen welk gewicht zij toekennen aan een punt om te laten meewegen bij de besluitvorming.

Algemeen

Aandachtspunten

* Het doorgaande verkeer moet uit de wijk of in ieder geval verminderen, vooral de vrachtwagens

* Men vraag zich af of verdubbeling van de weg echt nodig is. Daarbij verwacht men dat er harder gereden gaat worden waardoor er meer geluidsoverlast ontstaat

* De kruising Europalaan is nu geen probleem, laat dit een enkele route en kijk pas op langere termijn

* Bij geen verdubbeling, wel de fietsoversteekplaatsen verbeteren
* Verkeerslichten zijn niet veilig voor de schoolgaande jeugd
* Is er rekening gehouden met de veiligheid voor de nieuwe verkeersstromen vanuit Waterrijk?

* Rondweg om de zuid zou een oplossing kunnen zijn
* Verkeerslichten houden meer op dan rotondes
* Naast de Steinhagenseweg ook elders maatregelen nemen
* De Steinhagenseweg is nu geen enkel probleem, dubbele banen zal niet leiden tot betere doorstroming van het verkeer
* Probleem is het vaststaan richting snelweg in de spits, geen goede doorstroming richting Middelland en Centrum (BRAVO-maatregelen)
* Het verwijderen van de langzaam verkeer oversteekplaatsen op de bestaande rotondes zal de verkeerssituatie op de Amsterdamlaan alleen maar verslechteren. De oversteek bij de rotondes wordt zeer veel gebruikt en de voorrangsregeling is erg duidelijk en redelik veilig.

* Aanleggen rotonde ter hoogte van de Amsterdamlaan
* Volgorde verkeersmaatregelen zorgvuldig bekijken
* De oversteek net nar de rotonde 50 meter verplaatsen naar de Steinhagenseweg omdat deze nogal eens ongelukken veroorzaakt door drukte en de te korte ligging op de rotonde. Oversteekplaats met drempels

* De werknemers in het Kantorenpark kunnen met het openbaar vervoer
* Ongelijkvloerse oversteken om de veiligheid te bevorderen
* Vrees voor geluidswal/-scherm bij verdubbeling
* Varianten vergroten het isolement van een klein deel van de wijk gelegen tussen van de Valk Bouwmanlaan en Steinhagenseweg.
* De gepresenteerde varianten zullen leiden tot massale en aanzienlijke planschadeclaims

* Conflictvrije Amsterdamlaan

* Meerder uitvalswegen uit de wijk zijn nodig voor de veiligheid bij rampen

* Kantoren naast het spoor zijn een goed idee
* BRAVO sneller uitvoeren

* Schoolgaande kinderen de ruimte geven en de veiligheid om door en uit de wijk te kunnen gaan

Suggesties

Onderstaande suggesties zijn gegeven zonder toelichting van de commissieleden, het kan dus zijn dat de suggesties niet nieuw zijn voor de betrokken ambtenaren en commissieleden

* Tunnel bij de Amsterdamlaan

* Een weg rond de wijk Snel en Polanen

* Kruising Cattebroek en naast gelegen afslag naar Beneluxlaan combineren tot een kruising

* Aanleg oostelijke randweg

* Aanpassing
Europabaan-Middellandbaan-Korenmolenlaan-Wulvenhorstbaan, de zgn. cirkel aanleggen

* Breeveldtunnel doortrekken naar A-12

* Gratis openbaar vervoer

* Oversteek Europabaan niet laten vervallen
* Steinhagenseweg verdiepen en een brug erover, sociaal veilig
* Lange variant lijkt een beter oplossing op gevoel, maar overlast voor Statenliedenkwartier

* Verschil van 10 miljoen is onbegrijpelijk
* Verbodsbord voor doorgaand vrachtverkeer bij entree Eillandkade
* Ontsluiting via de buitenranden, parallelstructuur langs de A12 vanaf de bestaande aansluiting A12 richting Harmelen en dan afbuigend om de natuurplas met enerzijds aansluiting op de Enschedeweg en anderzijds op de nieuwe aansluiting Woerden Oost van de A-12

* Driebaans weg met wisselstrook

* Weg verdiept aanleggen en de fietsers eroverheen laten gaan

Centrale as variant

voordelen

- Ongelijkvloerse kruising bij winkelcentrum
- Veilige oversteekplaatsen

- Geen extreem dure oplossing

- Aantal verkeerslichten

- Veiliger doorstroming langzaam verkeer

nadelen

- Extra geluidsoverlast

- Tunnel (en nabij jongerenhangplek) sociaal onveiligdoet afbreuk aan de ruimtelijke kwaliteit

Lange variant

voordelen

- Bundeling van trein en auto is gunstig voor verminderen geluidsoverlast

- Sociaal veiliger omgeving woongebied/winkelcentrum (geen doorgaande weg en geen tunnel)

- Houdt rekening met toekomstige ontwikkeling Waterrijk
- Conflictvrije kruising Cattebroek

- Veiliger voor de schoolgaande kinderen

- Snellerpoort meer bij de wijk betrokken

nadelen

- Kosten zijn hoog

- Verkeerslichten zorgen voor veel druk van autoverkeer voor de deur
- Amsterdamlaan ziet er onveilig uit

Centrale as variant versus lange variant

Voor de duidelijkheid nogmaals, er is niet gestemd, de groepen verschilden in het aantal deelnemers. In een enkele groep zaten allemaal gelijkgestemden die samen waren gekomen. Het gaat hierbij alleen om een indicatie:

* geen duidelijke voorkeur hebben 2 groepen
* lange variant voorkeur 2 groepen

* centrale as variant voorkeur 4* groepen, met aanpassingen.
* niemand is voor de verdubbeling van de weg


* noot: bij de keuze centrale as en lange variant speelt vooral het kostenaspect een rol

Schriftelijke reactie van een bewoner
Klacht over de overlast van het verkeer en pleidooi voor verplaatsing van de Steinhagenseweg naar het spoortraject.