Verslag wijksgesprek Steinhagenseweg
datum : 29 april 2004
plaats : wijkcentrum
tijdstip : 20.00 uur tot 22.30 uur
aanwezig : alle commissieleden en ca. 65 bezoekers
Donderdag 29 april jl. is een wijkgesprek georganiseerd met de
Commissie Ruimte en omwonenden. Het gesprek is gehouden om de
commissieleden de gelegenheid te geven om van gedachten te wisselen
met betrokkenen over de verkeersmaatregelen die mogelijk zijn ten
aanzien van de Steinhagenseweg. De bijeenkomst heeft geen enkel
juridische status in een bestuurlijk traject. De commissieleden
gebruiken de uitkomsten van het gesprek ter voorbereiding van de
besluitvorming over de plannen van het college in de gemeenteraad van
juni 2004.
Onderstaande punten zijn grotendeels plenair aan de orde gekomen met
aanvulling van de punten die in de groepen onder leiding van een
commissielid zijn opgeschreven. Elk aandachtspunt staat op zichzelf,
de volgorde heeft geen enkele status. Er is niet geturfd hoeveel het
er mee eens zijn of juist niet mee eens, omdat dit niet het doel van
de bijeenkomst is. Het doel van de avond is dat de bewoners laten
horen wat zij vinden. In het plenaire deel heeft elk
commissielid de reacties uit de zaal kunnen horen.
Het is aan de commissieleden om te beoordelen welk gewicht zij
toekennen aan een punt om te laten meewegen bij de besluitvorming.
Algemeen
Aandachtspunten
* Het doorgaande verkeer moet uit de wijk of in ieder geval
verminderen, vooral de vrachtwagens
* Men vraag zich af of verdubbeling van de weg echt nodig is.
Daarbij verwacht men dat er harder gereden gaat worden waardoor er
meer geluidsoverlast ontstaat
* De kruising Europalaan is nu geen probleem, laat dit een enkele
route en kijk pas op langere termijn
* Bij geen verdubbeling, wel de fietsoversteekplaatsen verbeteren
* Verkeerslichten zijn niet veilig voor de schoolgaande jeugd
* Is er rekening gehouden met de veiligheid voor de nieuwe
verkeersstromen vanuit Waterrijk?
* Rondweg om de zuid zou een oplossing kunnen zijn
* Verkeerslichten houden meer op dan rotondes
* Naast de Steinhagenseweg ook elders maatregelen nemen
* De Steinhagenseweg is nu geen enkel probleem, dubbele banen zal
niet leiden tot betere doorstroming van het verkeer
* Probleem is het vaststaan richting snelweg in de spits, geen goede
doorstroming richting Middelland en Centrum (BRAVO-maatregelen)
* Het verwijderen van de langzaam verkeer oversteekplaatsen op de
bestaande rotondes zal de verkeerssituatie op de Amsterdamlaan
alleen maar verslechteren. De oversteek bij de rotondes wordt zeer
veel gebruikt en de voorrangsregeling is erg duidelijk en redelik
veilig.
* Aanleggen rotonde ter hoogte van de Amsterdamlaan
* Volgorde verkeersmaatregelen zorgvuldig bekijken
* De oversteek net nar de rotonde 50 meter verplaatsen naar de
Steinhagenseweg omdat deze nogal eens ongelukken veroorzaakt door
drukte en de te korte ligging op de rotonde. Oversteekplaats met
drempels
* De werknemers in het Kantorenpark kunnen met het openbaar vervoer
* Ongelijkvloerse oversteken om de veiligheid te bevorderen
* Vrees voor geluidswal/-scherm bij verdubbeling
* Varianten vergroten het isolement van een klein deel van de wijk
gelegen tussen van de Valk Bouwmanlaan en Steinhagenseweg.
* De gepresenteerde varianten zullen leiden tot massale en
aanzienlijke planschadeclaims
* Conflictvrije Amsterdamlaan
* Meerder uitvalswegen uit de wijk zijn nodig voor de veiligheid bij
rampen
* Kantoren naast het spoor zijn een goed idee
* BRAVO sneller uitvoeren
* Schoolgaande kinderen de ruimte geven en de veiligheid om door en
uit de wijk te kunnen gaan
Suggesties
Onderstaande suggesties zijn gegeven zonder toelichting van de
commissieleden, het kan dus zijn dat de suggesties niet nieuw zijn
voor de betrokken ambtenaren en commissieleden
* Tunnel bij de Amsterdamlaan
* Een weg rond de wijk Snel en Polanen
* Kruising Cattebroek en naast gelegen afslag naar Beneluxlaan
combineren tot een kruising
* Aanleg oostelijke randweg
* Aanpassing
Europabaan-Middellandbaan-Korenmolenlaan-Wulvenhorstbaan, de zgn.
cirkel aanleggen
* Breeveldtunnel doortrekken naar A-12
* Gratis openbaar vervoer
* Oversteek Europabaan niet laten vervallen
* Steinhagenseweg verdiepen en een brug erover, sociaal veilig
* Lange variant lijkt een beter oplossing op gevoel, maar overlast
voor Statenliedenkwartier
* Verschil van 10 miljoen is onbegrijpelijk
* Verbodsbord voor doorgaand vrachtverkeer bij entree Eillandkade
* Ontsluiting via de buitenranden, parallelstructuur langs de A12
vanaf de bestaande aansluiting A12 richting Harmelen en dan
afbuigend om de natuurplas met enerzijds aansluiting op de
Enschedeweg en anderzijds op de nieuwe aansluiting Woerden Oost
van de A-12
* Driebaans weg met wisselstrook
* Weg verdiept aanleggen en de fietsers eroverheen laten gaan
Centrale as variant
voordelen
- Ongelijkvloerse kruising bij winkelcentrum
- Veilige oversteekplaatsen
- Geen extreem dure oplossing
- Aantal verkeerslichten
- Veiliger doorstroming langzaam verkeer
nadelen
- Extra geluidsoverlast
- Tunnel (en nabij jongerenhangplek) sociaal onveiligdoet afbreuk aan
de ruimtelijke kwaliteit
Lange variant
voordelen
- Bundeling van trein en auto is gunstig voor verminderen
geluidsoverlast
- Sociaal veiliger omgeving woongebied/winkelcentrum (geen doorgaande
weg en geen tunnel)
- Houdt rekening met toekomstige ontwikkeling Waterrijk
- Conflictvrije kruising Cattebroek
- Veiliger voor de schoolgaande kinderen
- Snellerpoort meer bij de wijk betrokken
nadelen
- Kosten zijn hoog
- Verkeerslichten zorgen voor veel druk van autoverkeer voor de deur
- Amsterdamlaan ziet er onveilig uit
Centrale as variant versus lange variant
Voor de duidelijkheid nogmaals, er is niet gestemd, de groepen
verschilden in het aantal deelnemers. In een enkele groep zaten
allemaal gelijkgestemden die samen waren gekomen. Het gaat hierbij
alleen om een indicatie:
* geen duidelijke voorkeur hebben 2 groepen
* lange variant voorkeur 2 groepen
* centrale as variant voorkeur 4* groepen, met aanpassingen.
* niemand is voor de verdubbeling van de weg
* noot: bij de keuze centrale as en lange variant speelt vooral het
kostenaspect een rol
Schriftelijke reactie van een bewoner
Klacht over de overlast van het verkeer en pleidooi voor verplaatsing
van de Steinhagenseweg naar het spoortraject.
Gemeente Woerden