Provincie Friesland



PERSBERICHT

Nummer: 119 ItVVolgnr.+afkorting081/SJT
Datum: 29 april 2004Datum23-3-2004

Sociaal Rapport: opstap naar Sociaal Debat
en Sociale Agenda

Ontwerp-tracébesluit Rijkweg 7 Sneek ter inzageKop: gecentreerd/vet en 16 pnt

Het eerste Sociaal Rapport van de provincie Fryslân is klaar. Het Sociaal Rapport is een opstap voor een publieke discussie onder burgers, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en bestuurders: het Sociaal Debat. Op basis van het Sociaal Debat komt vervolgens de Sociale Agenda tot stand. De provincie organiseert die maatschappelijke discussie in mei, de maand waarin overal in Nederland een dergelijk traject wordt uitgevoerd. Aansluitend komt er in juni nog een concluderend debat in Leeuwarden. Het is de eerste keer dat gegevens uit het sociale domein in één rapport zijn samengebracht.

Vijf thema's
In het Sociaal rapport worden vijf thema's behandeld: diversiteit, modern burgerschap, vermaatschappelijking van de zorg, zorg om de jeugd en leefbaarheid en veiligheid. Het geeft een eerste en beknopte indruk van de sociale staat van Fryslân: wat speelt er op dit moment in de Friese samenleving en welke ontwikkelingen vallen er te bespeuren? Centraal in Sociaal Rapport staat participatie. In termen van participatie zijn er voor Fryslân een aantal conclusies te trekken. Zo kent Fryslân een relatief lage arbeidsparticipatie, met name voor vrouwen. Daarbij komt dat ook het aanbod van kinderopvangplaatsen relatief laag is. Verder kent Fryslân een relatief hoge werkloosheid en is de Friese bevolking lager opgeleid dan gemiddeld in Nederland. Zowel in Nederland als in Fryslân zijn er specifieke groepen die door werkloosheid, lage opleiding, laag inkomen minder goed in staat zijn om mee te doen. Dat treft vooral allochtonen. Ouderen, gehandicapten en GGz-cliënten worden minder in instellingen opgenomen en staan meer in de maatschappij: vermaatschappelijking van de zorg. Hier kan zich spanning voordoen tussen een minder groot aanbod van intramurale zorg en het opzetten en vernieuwen van extramurale zorg. De vraag wordt ondertussen, met name door de vergrijzing, wel steeds groter. Over maatschappelijke participatie op cultureel, politiek en maatschappelijk vlak is lastig eenduidige conclusies voor Fryslân te trekken. Zo is er bijvoorbeeld een grote groep mensen die vrijwilligerswerk doet, maar onduidelijk is of en hoe vrijwilligerswerk zich ontwikkelt.

Sociaal Debat
Uit het Sociaal Beleidskader, dat PS op 21 april hebben vastgesteld, vloeit voort dat de provincie een Sociale Agenda stelt. De Sociale Agenda is een lijst met prioriteiten, en moet tot stand gaan komen door een interactief proces, het Sociaal Debat. Het Sociaal Rapport is hiervoor een opstap. Het Sociaal Debat wordt georganiseerd in de zes gebieden van Plattelansprojeckten om de specifieke regionaal spelende problematiek boven water te krijgen. Deelnemers zijn vertegenwoordigers van gemeenten, maatschappelijke organisaties en burgers, die door de functie die ze in de regio hebben, geacht worden om goed te kunnen oordelen over specifieke aspecten van sociaal. Per debat discussiëren twintig tot 24 personen mee. De debatten zijn openbaar en worden in de regionale media aangekondigd. De rol van gespreksleider wordt ingevuld door Hans van der Heide, Gerard van der Veer en Andries van Weperen. Voor het concluderende debat in Leeuwarden worden statenleden en alle instellingen waar de provincie een financiële band mee heeft, uitgenodigd. Hier worden de bevindingen uit de regio's neergelegd en worden conclusies getrokken voor de Sociale Agenda. De minister heeft ingestemd met het Ontwerp-tracéBesluit voor de Rijkweg 7 Sneek. Daarmee is de realisatie van Rijksweg 7 Sneek een belangrijke stap dichterbij gekomen. Het Inspraakpunt van Verkeer en Waterstaat legt het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek nu voor inspraak ter inzage van 29 maart tot en met 24 mei 2004. Inwoners en belanghebbenden kunnen daarmee hun mening over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit (OTB) kenbaar maken. Naast het ter inzage leggen van het OTB wordt door het Inspraakpunt een informatiebijeenkomst, met aansluitend een hoorzitting, georganiseerd op 22 april aanstaande. Tekst: 11 pnt.
Inhoud Ontwerp-tracébesluit
Het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek voorziet in het nemen van een aantal maatregelen aan en nabij de Rijksweg, vanaf het Stadspark tot de Geeuw. Daarnaast is voorzien in de aanleg van: . een aquaduct ter plaatse van de Geeuw;
. een kortsluitende verbinding tussen de Geeuw en de aansluiting op de Rijksweg 7 ter hoogte van Folsgare (zuidelijke omlegging bedrijventerrein Hemmen A7 richting Bolsward); . een verbindingsweg die de Bolswarderbaan/Stadsrondweg Noord verbindt met de Rijksweg 7; . een verbindingsweg tussen de Lemmerweg en de aan te leggen aansluiting Akkerwinde.

Deze maatregelen zijn in het Ontwerp-tracébesluit in detail uitgewerkt.

Provincie treedt op als uitvoerder
Hoewel het om een Rijksweg gaat zal de provincie - als de minister van Verkeer & Waterstaat eenmaal het definitieve tracébesluit heeft genomen - volgend jaar de uitvoering van het werk ter hand nemen. Het streven is er op gericht om tegelijkertijd met het tracébesluit eind 2004 een realisatiebesluit te krijgen. Vooruitlopend op de definitieve besluitvorming door de minister is de provincie al begonnen met de voorbereiding van de uitvoering van het werk. De provincie - vol vertrouwen over de voortgang van het project - is bereid om, voor de kosten die dat met zich meebrengt, een risico van maximaal 1 miljoen euro te nemen. Als alles volgens planning verloopt, kan in 2005 gestart worden met de uitvoering.

Hoorzitting over Ontwerp-tracébesluit op 22 april Om inwoners en belanghebbenden zo goed mogelijk te informeren over de inhoud van het Ontwerp-tracébesluit wordt door het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat voorafgaand aan de hoorzitting ook een informatiebijeenkomst georganiseerd. De hoorzitting en de informatiebijeenkomst vinden plaats op 22 april 2004 in het Partycentrum De Stolp, Smidsstraat 6 te Sneek. De informatiebijeenkomst wordt gehouden van 19.00 tot 20.30 uur. De hoorzitting start om 20.30 uur.

Achtergrond van het project
Rijksweg 7 is een onderdeel van het landelijke hoofdwegennet. Ter hoogte van Sneek maakt de Rijksweg 7 deel uit van de Stadsrondweg-Zuid. Omdat deze oorspronkelijk niet voor het doorgaande verkeer is ontworpen en er zich ter hoogte van de Geeuw een lage beweegbare brug bevindt, staan er regelmatig files. Om die reden is het ministerie van Verkeer en Waterstaat in 1995 gestart met de Tracéwetprocedure voor de aanpassing van Rijksweg 7 bij Sneek. Vervolgens hebben Rijk en provincie Fryslân gezamenlijk besloten tot een nadere studie, waarbij het initiatief bij de provincie Fryslân ligt. Deze gezamenlijke studie heeft eind 2002 geleid tot een besluit van de provincie Fryslân en de gemeenten Sneek en Wymbritseradiel, dat vervolgens is uitgewerkt in het Ontwerp-tracébesluit Rijksweg 7 Sneek.

Inspraak en informatie

Het Ontwerp-tracébesluit ligt ter inzage bij onder andere de gemeenten Sneek en Wymbristeradiel, de provincie Fryslân, het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat in Leeuwarden en bij het Informatiecentrum A7. Voor het verkrijgen van een gratis samenvatting van het Ontwerp-tracébesluit, het aanvragen van een exemplaar van het Ontwerp-tracébesluit (kosten E 25) en het verkrijgen van meer informatie over de inhoud hiervan, kan contact opgenomen worden met het Informatiecentrum A7, telefoon (0515) 57 80 00, adres Oud Kerkhof 7 te Sneek. U kunt ook de internetsite raadplegen: kijk op www.a7sneek.nl.

Voor inlichtingen over de Inspraakprocedure kunt u zich wenden tot het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat, telefoon (070) 351 96 00, of via internet www.inspraakvenw.nl

In de regionale bladen worden advertenties geplaatst waarin alle relevante informatie is opgenomen.

N 35

Het Sociaal rapport is te vinden op www.fryslan.nl/sociaalbeleid

---- --