Grontmij NV
29/4/2004 - Ecoduct De Borkeld officieel geopend
Ecoduct De Borkeld is op vrijdag 23 april 2004 officieel door
Rijkswaterstaat geopend. Grontmij was als één van de partners in de
combinatie Tricolor betrokken bij de totstandkoming van dit ecoduct.
Een bijzonder project omdat het één van de eerst uitgevoerde design &
construct projecten in Nederland is.
In zijn openingstoespraak legde de heer M. Beljaars namens
opdrachtgever Rijkswaterstaat onder de noemer nieuwe zakelijkheid de
nadruk op het wederzijdse vertrouwen dat bij deze contractvormen nodig
is. Paul Oortwijn, namens Grontmij vertegenwoordigd in de combinatie
Tricolor, sprak tijdens de opening over het proces van het Programma
van Eisen naar Ontwerp.
Ecologisch geheel
In de buurt van Rijssen in de provincie Overijssel doorsnijdt de A1 de
Sallandse Heuvelrug en het landgoederengebied Markelo-Diepenheim.
Hoewel de snelweg met veel aandacht en respect voor de natuurgebieden
werd aangelegd, is hij voor veel dieren een onneembare hindernis.
Ecoduct De Borkeld draagt ertoe bij dat de gebieden meer een
ecologisch geheel zijn.
Rijkswaterstaat vroeg begin 2002 drie geprekwalificeerde consortia om
een voorlopig ontwerp voor dit ecoduct te maken. Grontmij werkte samen
met TBI Haverkort, van Gelder en Zwarts & Jansma Architecten. Niet
zonder resultaat: de combinatie is uiteindelijk gekozen om het Ecoduct
de Borkeld te ontwerpen en te realiseren door middel van een Design &
Construct contract. Dit ecoduct moet bijdragen aan het herstel van de
verbinding voor de landgebonden fauna tussen de natuurgebieden die nu
door de rijksweg gescheiden worden.
Diabolovorm
De belangrijkste doelstelling bij het ontwerp is dat het ecoduct op
een vanzelfsprekende wijze past in het omliggende landschap. Anders
dan bij een gewoon viaduct zal een ecoduct veel meer vergroeien met de
omgeving. Het ecoduct krijgt daarom een diabolovorm en bestaat uit één
geheel. Hoewel een kunstwerk met een tussenpunt in de middenberm een
lagere constructiehoogte heeft, en kostentechnisch gunstiger uitvalt,
is er toch gekozen voor het weglaten van het tussensteunpunt vanwege
de sterke uitstraling van dit concept.
Bij de landschappelijke inpassing zijn vloeiende overgangen gemaakt
tussen snelwegtaluds en aarden wallen en is gekozen voor gebiedseigen
beplanting. Aan weerszijden van het ecoduct zijn drinkplaatsen
gecreëerd, die ook kunnen dienen als leefomgeving voor amfibieën.
Meer informatie kunt u krijgen bij Ronald Mante, telefoon 030-220 76
73 en Arie Monster, telefoon 06-5335 8269.
---