Enschede vreest voor een ?Wet Maatschappelijke Ontwrichting?
Enschede, 29-04-2004
Nieuwe wetgeving voor zorghulp op komst
Het Kabinet heeft op 23 april jl. ingestemd met het voorstel voor de
Wet maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Kern van het wetsvoorstel is
het beteugelen van de enorme kostenstijging van de zorg, een grotere
rol voor de gemeenten, en nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van
de burgers.
Wethouder Tymon de Weger (ChristenUnie) vreest dat het voorstel voor
de Wet Maatschappelijke Ondersteuning leidt tot maatschappelijke
ontwrichting. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft
onlangs laten weten onvoldoende vertrouwen te hebben dat het nieuwe
stelsel voor zorg en dienstverlening kan worden uitgevoerd.
Wethouder T.H.D. de Weger (portefeuille Werk, Inkomen en Zorg): "Als
wethouder van een van de 26 grote steden maak ik mij grote zorgen om
de invoering van de nieuwe wet. Als er niet meer duidelijkheid komt,
leidt de nieuwe wet tot maatschappelijke ontwrichting!" De zorgen van
De Weger zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden, waarbij
gemeenten landelijke taken kregen toebedeeld met gelijktijdig forse
bezuinigingen. De Weger: "Het Rijk gooit een onbeheersbaar probleem
bij de gemeenten over de schutting, onder het voorwendsel dat de
gemeente er veel vrijheid bij krijgt. Dat hebben we eerder meegemaakt.
Bij de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG), bij de Regionale
Indicatie Organen die gemeenten inmiddels meer dan het dubbel kosten,
en recent bij de Wet Werk en Bijstand."
Burgers die zijn aangewezen op zorghulp krijgen te maken met forse
bezuinigingen. Het Rijk wil dat zij in hun familie- of kennissenkring
hulp gaan zoeken. Het is daarbij onduidelijk hoe gemeenten de grens
moeten trekken tussen 'gebruikelijke' hulp (die niet meer wordt
vergoed) en 'noodzakelijke' hulp. Hierdoor kunnen er grote verschillen
ontstaan tussen arme en rijke gemeenten. Het vertrouwen in het
organiserend vermogen van het ministerie van VWS is tot een dieptepunt
gedaald. De Weger: "Staatssecretaris Ross-Van Dorp heeft nu al de AWBZ
niet in de hand. Er is een stop gezet op de uitgaven voor thuiszorg en
andere zorgaanbieders, terwijl de kostenoverschrijding niet dààr, maar
bij de persoonsgebonden budgetten plaatsvindt."
Zorgelijk is volgens de wethouder ook de voorgenomen overheveling van
geld uit het Gemeentefonds ten behoeve van de centralisatie van de
AWBZ-indicering van de RIO's naar het landelijke Centrum
Indicatiestelling Zorg. Wethouder De Weger: "Het Rijk stelde
oorspronkelijk 55 miljoen euro aan het Gemeentefonds beschikbaar, wat
veel te weinig bleek.
De gemeenten hebben samen inmiddels 130 miljoen euro aan kosten, en
moeten dus 75 miljoen uit eigen zak bijpassen. Nu wil het kabinet nu
85 miljoen euro uit het Gemeentefonds halen, zodat de gemeenten er per
saldo maar liefst 30 miljoen euro bij inschieten! In de verhouding
tussen Rijk en gemeenten is dit een zeer ongebruikelijke move , ik kan
dit niet anders betitelen, dan als bestuurlijke diefstal!"
Standpunt van de gemeenten in Twente
In Twente staat wethouder De Weger met zijn kritiek niet alleen. De
Twentse gemeenten hebben aangegeven de WMO niet te willen, tenzij aan
een aantal voorwaarden is voldaan:
* Voor de verstrekking van individuele voorzieningen moet in de wet
een heldere en eenduidige indicering worden aangegeven, met een
duidelijke scheidslijn tussen 'gebruikelijke' en 'noodzakelijke'
hulp.
* Op basis van duidelijke, vastgelegde indicatie dient het Rijk de
financiering te regelen, bijvoorbeeld zoals bij de Wet Werk en
Bijstand, waarbij een macrobudget jaarlijks wordt bijgesteld aan
de hand van zorguitgaven en aantallen zorgvragers.
* Grote verschillen tussen gemeenten maken het monitoren van de
uitgaven bijzonder ingewikkeld. Deze monitor is echter van
wezenlijk belang voor het volgen van de uitgaven en de compensatie
ervan.
* Gemeenten worden in de nieuwe wet geacht de regie te voeren over
wonen, welzijn en zorg. De bevoegdheden liggen echter bij het
zorgkantoor en bij de woningbouwcorporaties. Om daadwerkelijk te
kunnen sturen, moeten in de wet ook de sturingsinstrumenten en de
regiemogelijkheden worden geregeld.
* In de nieuwe wet worden de welzijnstaken voor ouderen,
gehandicapten en chronisch psychiatrische patiënten die
extramuraal wonen aan de gemeenten toebedeeld. Hiervoor hebben
gemeenten geen geld; onduidelijk is waar het geld vandaan moet
komen.
---
---
Gepubliceerd op 29-04-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar
Gemeente Enschede