Gemeente Enschede

Enschede vreest voor een ?Wet Maatschappelijke Ontwrichting?


Enschede, 29-04-2004

Nieuwe wetgeving voor zorghulp op komst

Het Kabinet heeft op 23 april jl. ingestemd met het voorstel voor de Wet maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Kern van het wetsvoorstel is het beteugelen van de enorme kostenstijging van de zorg, een grotere rol voor de gemeenten, en nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van de burgers.

Wethouder Tymon de Weger (ChristenUnie) vreest dat het voorstel voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning leidt tot maatschappelijke ontwrichting. Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft onlangs laten weten onvoldoende vertrouwen te hebben dat het nieuwe stelsel voor zorg en dienstverlening kan worden uitgevoerd.

Wethouder T.H.D. de Weger (portefeuille Werk, Inkomen en Zorg): "Als wethouder van een van de 26 grote steden maak ik mij grote zorgen om de invoering van de nieuwe wet. Als er niet meer duidelijkheid komt, leidt de nieuwe wet tot maatschappelijke ontwrichting!" De zorgen van De Weger zijn gebaseerd op ervaringen uit het verleden, waarbij gemeenten landelijke taken kregen toebedeeld met gelijktijdig forse bezuinigingen. De Weger: "Het Rijk gooit een onbeheersbaar probleem bij de gemeenten over de schutting, onder het voorwendsel dat de gemeente er veel vrijheid bij krijgt. Dat hebben we eerder meegemaakt. Bij de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG), bij de Regionale Indicatie Organen die gemeenten inmiddels meer dan het dubbel kosten, en recent bij de Wet Werk en Bijstand."

Burgers die zijn aangewezen op zorghulp krijgen te maken met forse bezuinigingen. Het Rijk wil dat zij in hun familie- of kennissenkring hulp gaan zoeken. Het is daarbij onduidelijk hoe gemeenten de grens moeten trekken tussen 'gebruikelijke' hulp (die niet meer wordt vergoed) en 'noodzakelijke' hulp. Hierdoor kunnen er grote verschillen ontstaan tussen arme en rijke gemeenten. Het vertrouwen in het organiserend vermogen van het ministerie van VWS is tot een dieptepunt gedaald. De Weger: "Staatssecretaris Ross-Van Dorp heeft nu al de AWBZ niet in de hand. Er is een stop gezet op de uitgaven voor thuiszorg en andere zorgaanbieders, terwijl de kostenoverschrijding niet dààr, maar bij de persoonsgebonden budgetten plaatsvindt."

Zorgelijk is volgens de wethouder ook de voorgenomen overheveling van geld uit het Gemeentefonds ten behoeve van de centralisatie van de AWBZ-indicering van de RIO's naar het landelijke Centrum Indicatiestelling Zorg. Wethouder De Weger: "Het Rijk stelde oorspronkelijk 55 miljoen euro aan het Gemeentefonds beschikbaar, wat veel te weinig bleek.

De gemeenten hebben samen inmiddels 130 miljoen euro aan kosten, en moeten dus 75 miljoen uit eigen zak bijpassen. Nu wil het kabinet nu 85 miljoen euro uit het Gemeentefonds halen, zodat de gemeenten er per saldo maar liefst 30 miljoen euro bij inschieten! In de verhouding tussen Rijk en gemeenten is dit een zeer ongebruikelijke move , ik kan dit niet anders betitelen, dan als bestuurlijke diefstal!"

Standpunt van de gemeenten in Twente

In Twente staat wethouder De Weger met zijn kritiek niet alleen. De Twentse gemeenten hebben aangegeven de WMO niet te willen, tenzij aan een aantal voorwaarden is voldaan:

* Voor de verstrekking van individuele voorzieningen moet in de wet een heldere en eenduidige indicering worden aangegeven, met een duidelijke scheidslijn tussen 'gebruikelijke' en 'noodzakelijke' hulp.

* Op basis van duidelijke, vastgelegde indicatie dient het Rijk de financiering te regelen, bijvoorbeeld zoals bij de Wet Werk en Bijstand, waarbij een macrobudget jaarlijks wordt bijgesteld aan de hand van zorguitgaven en aantallen zorgvragers.
* Grote verschillen tussen gemeenten maken het monitoren van de uitgaven bijzonder ingewikkeld. Deze monitor is echter van wezenlijk belang voor het volgen van de uitgaven en de compensatie ervan.

* Gemeenten worden in de nieuwe wet geacht de regie te voeren over wonen, welzijn en zorg. De bevoegdheden liggen echter bij het zorgkantoor en bij de woningbouwcorporaties. Om daadwerkelijk te kunnen sturen, moeten in de wet ook de sturingsinstrumenten en de regiemogelijkheden worden geregeld.

* In de nieuwe wet worden de welzijnstaken voor ouderen, gehandicapten en chronisch psychiatrische patiënten die extramuraal wonen aan de gemeenten toebedeeld. Hiervoor hebben gemeenten geen geld; onduidelijk is waar het geld vandaan moet komen.

---

---

Gepubliceerd op 29-04-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar