Partij van de Arbeid


PvdA: groei Schiphol pas mogelijk na vermindering geluidsoverlast


Er moet een nieuw systeem van milieunormen komen rond Schiphol. Dat stellen PvdA Tweede-Kamerleden Diederik Samsom en Co Verdaas in een gezamenlijk voorstel. Niet langer de groei van Schiphol mogelijk maken op basis van berekende modellen over een lange tijdperiode, maar Schiphol afrekenen op geleverde en meetbare prestaties.


Als het aan de PvdA ligt wordt het aantal vliegbewegingen vastgelegd en wordt groei pas mogelijk nádat is aangetoond dat er met dezelfde hoeveelheid vliegtuigen minder geluidsoverlast wordt veroorzaakt. Hetzelfde geldt voor de prestaties op gebied van veiligheid en luchtverontreiniging.


Een en ander kan simpelweg worden gerealiseerd wanneer het systeem van meten (in plaats van het huidige berekenen) van geluid operationeel is. Met het voorstel blijft groei mogelijk, maar wordt het direct gekoppeld aan technische prestaties van de luchtvaartsector die stiller, schoner en veiliger zal moeten gaan vliegen.


Op deze manier heeft Schiphol zelf de mogelijkheden in handen om groei mogelijk te maken. Verruiming van de milieuruimte voor Schiphol (zoals nu naar aanleiding van de veelbesproken rekenfout van de sector dreigt te gebeuren) is daarmee niet meer aan de orde.


Op basis van inschattingen over de technische ontwikkelingen in de komende twintig jaar, kan worden gesteld dat Schiphol in 2020 een omvang zou kunnen hebben van tussen de 550.000 en 700.000 vliegtuigbeweging. Nu vinden er jaarlijks op Schiphol zo'n 400.000 vliegbewegingen plaats.


Het door de PvdA voorgestelde systeem houdt tevens in dat geen extra ruimte hoeft te worden gereserveerd rond Schiphol. Er zal immers niet méér geluid worden gemaakt dan nu het geval is. Daarmee wijkt de PvdA fundamenteel af van het kabinet dat in de Nota Ruimte wel degelijk extra ruimte wil vrijhouden voor de uitbreiding van Schiphol.


De PvdA deelt wel de opvatting dat de bestaande 20Ke-zone rondom Schiphol zoveel mogelijk vrij moet blijven van nieuwe woonbebouwing. Dat maakt flexibiliteit voor Schiphol mogelijk en zo wordt extra geluidsoverlast en risico voorkomen.