29-4-2004
Definitieve versie Chrysler 300C Touring onthuld
Tegen het einde van dit jaar gaat Chrysler met de introductie van de
300C Touring een voor het merk geheel nieuw segment betreden. De
Touring variant van de 300C moet hoge ogen gaan gooien in het
belangrijke Europese E-segment, waar circa 40 procent van de verkopen
is weggelegd voor stationwagons.
De 300C Touring was reeds in conceptvorm te zien op diverse
internationale autobeurzen. Vorige maand werd tijdens de Autosalon van
Genève voor het eerst het definitieve productiemodel getoond.
De nieuwe Touring deelt design, uitrusting, interieurinrichting en
technische specificaties met de Chrysler 300C sedan (in Nederland
vanaf juni leverbaar). Het verschil is echter dat de Touring
uitsluitend op markten buiten Noord-Amerika verkocht gaat worden.
Net als de sedan krijgt de achterwielaangedreven Touring in Europa de
beschikking over drie benzinemotoren (2.7 liter V6, 3.5 liter V6 en
5.7 liter HEMI® V8). Voor de liefhebber is de Touring ook leverbaar
met permanente vierwielaandrijving (AWD). De carrosserie van de
Chrysler 300C Touring komt sterk overeen met die van de sedan. Van de
neus tot aan de centrale B-stijl is hij identiek, maar de
achterdeuren, het dak, de achterklep en de achterste zijpanelen zijn
uniek.
Zowel de voor- als de achterstoelen van de Touring zitten even ruim en
comfortabel als die van de sedan met evenveel ruimte voor hoofd, benen
en schouders maar de bagageruimte is veel groter. Mèt achterbank is de
bagageruimte van de Touring 770 liter, wordt deze neergeklapt dan
neemt de inhoud toe tot 2030 liter. De bagageruimte krijgt een
verwijderbare en wegrolbare bagageafdekking, bergvakken in de
zijpanelen, bevestigingshaken en een 12 Volt-aansluiting.
De laadvloer krijgt een driedelig paneel. Het paneel weegt 7,25 kilo
en kan gedeeltelijk of volledig opgevouwen of verwijderd worden.
Wanneer het paneel in gebruik is, kunnen kleine spullen onder het
paneel opgeborgen worden. Zonder paneel ligt de maximale laadhoogte
102 mm hoger. Optioneel wordt een systeem geleverd om de bagageruimte
te kunnen verdelen. Dit kan onder het driedelige paneel worden
opgeborgen en bestaat uit een waterdichte voering en bagagenetten.
Extra bagage kan worden vervoerd op de standaard dakrails die geleverd
worden met twee dwarsdragers. Het laadvermogen van de dakrails
bedraagt 68 kg.
Hoewel de voor- en achterophanging van de 300C Touring vergelijkbaar
is met die van de sedan, zijn er ook een aantal verschillen. Aan de
voorzijde krijgen de AWD Touring-modellen andere naven en aangepaste
draagarmen die plaats bieden aan de aandrijfdrijfstangen voor de
voorwielaandrijving. De draaicirkel is iets kleiner.
Aan de achterzijde heeft de Chrysler 300C Touring een vijfarmige
ophanging, net als de sedan, maar zowel de achterwielaangedreven als
de AWD-modellen zijn standaard voorzien van Nivomat-schokdempers die
als hoogteregeling dienst doen. De automatische hoogteregeling is
geruisloos, betrouwbaar en volautomatisch en vergt geen handeling van
de bestuurder.
Het AWD-systeem van Chrysler is beschikbaar op de 300C Touring met 3.5
liter V6 en 5.7 liter HEMI V8 motor. Hoewel de Chrysler 300C Touring
met AWD hetzelfde oogt als zijn achterwielaangedreven broer, staat
zijn ophanging 25 mm hoger. Een unieke bodemplaat werd gebruikt om de
centraal gemonteerde tussenbak een plaats te kunnen bieden. Het
AWD-systeem van Chrysler heeft een op de achterwielen gerichte
koppelverdeling: 62 procent van het koppel gaat naar de achterwielen,
38 procent naar de voorwielen.
Door de montage van het Multi Displacement System (MDS), een primeur
voor een motor van de Chrysler Group, biedt de 5.7-liter HEMI V8 motor
een concurrerend benzineverbruik. Het MDS schakelt de helft van de
cilinders uit als vier cilinders voldoende kracht leveren, waardoor
het verbruik met 10 tot 20 procent verbetert, afhankelijk van de
rijstijl en het gebruik van de auto. Op die manier kan de 300C Touring
een erg competitief brandstofverbruik voorleggen in vergelijking met
zijn directe concurrenten en tegelijkertijd toch een van de hoogste
vermogen- en koppelwaarden in zijn klasse bieden.
AutoRai