Gemeente Tilburg

29-4-2004
Tilburg verbetert dienstverlening ondernemers
Vorm ondernemersloket goedgekeurd door college

Tilburg krijgt een centraal aanspreekpunt voor bedrijven. Ondernemers kunnen hier telefonisch, via internet of aan de balie met hun vragen terecht. Nu is het voor bedrijven vaak lastig en tijdrovend om een vraag bij de gemeente neer te leggen, beaamt Hans Janssen, wethouder economische zaken. Bedrijvenkoepels hebben ons dan ook dringend verzocht met een oplossing te komen.

Centraal nummer bedrijfsgrond
Sinds mei 2003 heeft Tilburg al wel een centraal nummer voor ondernemers die geïnteresseerd zijn in bedrijfsgrond. Aanleiding hiervoor was de opheffing van Indutil, waarna de gemeente de taken van de bedrijvenwerver overnam. Toen al was duidelijk dat het centraal nummer zou worden uitgebreid tot een servicepunt waar bedrijven ook fysiek en via internet en met ál hun vragen terechtkunnen.

Binnen de gemeente is het afgelopen jaar hard gewerkt aan de organisatie van het centraal aanspreekpunt. Daarnaast is veel overleg gevoerd met de doelgroep om de uiteindelijke vorm van een ondernemersloket te kunnen bepalen.

Het College heeft deze week ingestemd met de organisatievorm van het ondernemersloket. Dit betekent dat de gemeente kan starten met de definitieve inrichting van het loket. Naast een fysieke balie en een centraal telefoonnummer, betekent dit dat er een website zal worden ingericht, software wordt aangeschaft en medewerkers worden opgeleid. Naar verwachting zal het centraal aanspreekpunt 1 januari 2005 volledig operationeel zijn.

Samenwerking Kamers van Koophandel
Naast het instellen van een centraal aanspreekpunt, zal de gemeente ook de samenwerking met het Bedrijvenloket van de Kamers van Koophandel verder uitwerken. Dit zal uiteindelijk resulteren in een overeenkomst tussen beide partijen.