29-4-2004
Tilburg verbetert dienstverlening ondernemers
Vorm ondernemersloket goedgekeurd door college
Tilburg krijgt een centraal aanspreekpunt voor bedrijven. Ondernemers
kunnen hier telefonisch, via internet of aan de balie met hun vragen
terecht. Nu is het voor bedrijven vaak lastig en tijdrovend om een
vraag bij de gemeente neer te leggen, beaamt Hans Janssen, wethouder
economische zaken. Bedrijvenkoepels hebben ons dan ook dringend
verzocht met een oplossing te komen.
Centraal nummer bedrijfsgrond
Sinds mei 2003 heeft Tilburg al wel een centraal nummer voor
ondernemers die geïnteresseerd zijn in bedrijfsgrond. Aanleiding
hiervoor was de opheffing van Indutil, waarna de gemeente de taken van
de bedrijvenwerver overnam. Toen al was duidelijk dat het centraal
nummer zou worden uitgebreid tot een servicepunt waar bedrijven ook
fysiek en via internet en met ál hun vragen terechtkunnen.
Binnen de gemeente is het afgelopen jaar hard gewerkt aan de
organisatie van het centraal aanspreekpunt. Daarnaast is veel overleg
gevoerd met de doelgroep om de uiteindelijke vorm van een
ondernemersloket te kunnen bepalen.
Het College heeft deze week ingestemd met de organisatievorm van het
ondernemersloket. Dit betekent dat de gemeente kan starten met de
definitieve inrichting van het loket. Naast een fysieke balie en een
centraal telefoonnummer, betekent dit dat er een website zal worden
ingericht, software wordt aangeschaft en medewerkers worden opgeleid.
Naar verwachting zal het centraal aanspreekpunt 1 januari 2005
volledig operationeel zijn.
Samenwerking Kamers van Koophandel
Naast het instellen van een centraal aanspreekpunt, zal de gemeente
ook de samenwerking met het Bedrijvenloket van de Kamers van
Koophandel verder uitwerken. Dit zal uiteindelijk resulteren in een
overeenkomst tussen beide partijen.
Gemeente Tilburg