29-4-2004
Wereldpremière in Lissabon: nieuwe generatie krachtbronnen voor Opels
Combo en Tour
Opel zal de Combo en de Tour met de nieuwe 1.3-liter common-rail
turbodiesel-motor voor het eerst aan het publiek presenteren tijdens
de International Motor Show 2004 in Lissabon (30 april tot en met 5
mei). De 1.3-liter CDTi (51 kW/70 pk) is de eerste krachtbron uit een
nieuwe generatie motoren voor de Combo-modellen.
Bovendien zijn de Combo en de Tour leverbaar met een nieuwe 1.7 CDTi
common-rail turbodiesel (74 kW/100 pk) en een 1.4-liter (66 kW/90 pk)
ECOTEC benzinemotor, voorzien van de brandstofbesparende
TWINPORT-technologie. Al deze viercilindermotoren (vier kleppen per
cilinder) zijn zeer efficiënt en hebben een laag brandstofverbruik. De
1.3-liter CDTi is de zuinigste krachtbron met een gemiddeld verbruik
van slechts vijf liter diesel op 100 km. Het interieur van de Combo en
de Tour heeft eveneens een verandering ondergaan een nieuwe generatie
Infotainmentsystemen heeft zijn intrede gedaan. Deze systemen hebben
naam gemaakt in de nieuwe Astra en zetten een nieuwe standaard met hun
functionaliteit en intuïtief opererend concept. De nieuwe
Combo-modellen zijn te bestellen vanaf juli dit jaar en levering vindt
plaats vanaf september.
De moderne 1.3 CDTi turbodiesel met variabele, directe multi-injectie
is de eerste turbodieselmotor in de serie voor de Combo en de Tour.
Deze bijzonder zuinige en compacte common-rail dieselmotor verbruikt
zoals gezegd slechts vijf liter diesel op een afstand van 100 km. Het
maximum koppel van 170 Nm zorgt bovendien voor optimaal rijcomfort.
Een eveneens nieuwe krachtbron in de Combo-modellen is de 74 kW/100 pk
sterke 1.7 CDTi turbodiesel. Met dezelfde cilinderinhoud produceert de
nieuwe dieselmotor een derde meer vermogen dan de voorgaande 1.7 DTi
dieselmotor (55 kW/75 pk) en heeft hij een aanzienlijk hoger koppel
van 240 Nm, terwijl het brandstofverbruik gelijk blijft. De nieuwe
krachtige 1.7 CDTi turbodiesel is bijzonder geschikt voor klanten die
veel waarde hechten aan de genereuze laad- en bagageruimte van de
Combo en de Tour, in combinatie met zeer dynamische rijeigenschappen.
Naast de twee nieuwe CDTi turbodiesels levert de 1.4-liter ECOTEC
benzinemotor met TWINPORT-technologie ook een bijzonder economische
prestatie. Dankzij de variabele inspuiting en hoge mate van
uitlaatgascirculatie reduceert de intelligente en brandstofbesparende
TWINPORT-technologie substantieel het brandstofverbruik van de Opel
Combo en de Tour. De benzinemotor met een vermogen van 66 kW/90 pk en
een maximum koppel van 125 Nm zorgt bovendien voor levendige
wegprestaties.
Uitgerust met de nieuwe generatie motoren en nieuwe
Infotainmentsystemen hebben de Opel Combo en de Opel Tour alles in
huis om het huidige succes voort te zetten. In 2003 hebben 63.395
klanten verspreidt over Europa gekozen voor een Combo of Tour een
toename van 29 procent in vergelijking met 2002 (49.127 eenheden).
De Opel Combo combineert de functionaliteit van een bestelauto met het
comfort en de souplesse van een personenauto. Standaardopties als ABS
en Brake Assist in combinatie met het Dynamic Safety Axle-chassis
(DSA) zorgen voor een hoge actieve veiligheid. Naast de grote
laadruimte van maximaal 3200 liter (Tour: maximaal 3050 liter) en zijn
maximale laadlengte van 2,70 meter (met de bijrijderstoel neergeklapt)
neemt de Combo met een maximale nuttige last van 810 kilogram de
leiding in zijn klasse. Bovendien profiteert de eigenaar van de lage
gebruikskosten van de Opel Combo. Een gematigd brandstofverbruik en
lange service-intervals, evenals een reparatievriendelijk ontwerp en
optimale service, dragen bij in het verder terugbrengen van de
operationele kosten. Deze factoren hebben tevens bijgedragen aan de
winst van de Opel Combo binnen zijn segment in de verkiezing
Bestelauto van het Jaar 2004.
AutoRai