Antwoorden op kamervragen over risicokaarten
Antwoorden op kamervragen over risicokaarten
28 april 2004
Vragen van de leden Externe link De Krom en Externe link Wilders
(beiden VVD) aan de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over risicokaarten. (Ingezonden
29 maart 2004)
---
1. Vraag
Bent u op de hoogte van de website van de provincie Noord-Holland
waarin risicokaarten zijn opgenomen?
1. Antwoord
Ja.
2. Vraag
Bent u van mening dat het aanbieden van dergelijke informatie op deze
wijze de mogelijkheid van terroristische aanslagen vergroot althans
deze makkelijker maakt? Zo neen, waarom niet?
2. Antwoord
Het al dan niet tonen van de effecten van rampen op een risicokaart is
een punt van discussie geweest tussen de ministeries van BZK, VROM, EZ
en V&W. Dit in het kader van de ontwikkeling van het Register
Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen (RRGS) en van het Functioneel
Ontwerp van de provinciale risicokaarten. Er is stilgestaan bij de
vraag of er een juiste balans kan worden gevonden tussen
`openbaarheid' enerzijds en `security' anderzijds. Bij deze discussie
is ook de AIVD betrokken. Uitgangpunt van het huidige beleid is zoveel
mogelijk openbare informatie ook actief via het internet openbaar te
maken. De gegevens die op een risicokaart staan zijn onder andere de
gegevens die afkomstig zijn van de verleende milieuvergunning. Deze
gegevens, waaronder effectafstanden, zijn veelal al openbaar door
vergunningverlening.
Bij security gaat het om de vraag of de wijze van aanbieden van deze
informatie op internet kwaadwillenden als het ware kan uitnodigen of
behulpzaam kan zijn om over te gaan tot illegale acties of het dreigen
daarmee. Op advies van de AIVD is besloten dat het in een beperkt
aantal gevallen om reden van security verstandiger is bepaalde
informatie niet zonder meer te tonen op internet. Concreet gaat het
daarbij om de effectafstanden: de effecten in geval van calamiteiten
met gevaarlijke stoffen.
3. Vraag
Kunt u een overzicht geven van openbare bronnen waarin overheden op
vergelijkbare wijze risico-informatie aan het publiek verstrekken?
3. Antwoord
Bestaande Provinciale Risicokaarten:
Provincie Noord-Holland, Provincie Limburg, Provincie Friesland,
Provincie Utrecht, Provincie Gelderland, Provincie Overijssel,
Provincie Flevoland.
Deze kaarten lopen vooruit op het landelijke model en zijn dus nog
niet ontwikkeld volgens het landelijk Functionele Ontwerp, dat samen
met provincies en gemeenten door BZK en VROM is ontwikkeld en dat
thans wordt gebruikt voor het maken van de gestandaardiseerde
provinciale risicokaarten.
4. Vraag
Hoe weegt u in dit geval het recht op kennis van burgers af tegen het
belang van de openbare orde en veiligheid? Op grond waarvan wordt deze
afweging gemaakt en door wie?
4. Antwoord
Bij de afweging of iets actief openbaar wordt gemaakt, ga ik uit van
het kabinetsstandpunt Toekomst Overheidscommunicatie. De daarin
gekozen lijn is dat alle openbare informatie actief via het internet
openbaar wordt gemaakt.
Uit veiligheidsoverwegingen zal echter een afweging moeten worden
gemaakt ten aanzien van gegevens die openbaar moeten worden gemaakt.
Informatie kan weliswaar openbaar zijn, maar de beoogde
maatschappelijke winst van de actieve openbaarheid via Internet zal in
bepaalde situaties niet opwegen tegen extra veiligheidsrisico's die
het tonen van die informatie op internet met zich meebrengt.
5. Vraag
Is de Rijksoverheid betrokken bij deze afweging als het gaat om
risico-informatie die door lagere overheden wordt vrijgegeven? Zo ja,
op welke wijze? Zo neen, op welke wijze kunt u garanderen dat deze
afweging wel door de lagere overheden wordt gemaakt?
5. Antwoord
Ja.
Zowel het RRGS als het landelijk model voor de toekomstige provinciale
risicokaarten zijn gezamenlijk door het rijk en mede-overheden
ontwikkeld. Hierbij heeft de discussie met betrekking tot de
security-aspecten ook een rol gespeeld.
Wat de bestaande risicokaarten betreft kan de rijksoverheid de
provincies niet dwingen bepaalde openbare zaken niet te publiceren. Ik
heb wel een dringend beroep op de Colleges van Gedeputeerde Staten
gedaan om af te zien van het tonen van effectafstanden op de reeds
gepubliceerde risicokaarten.
6. Vraag
Ziet u aanleiding tot stappen om de mogelijke risico's voor de
openbare orde en veiligheid die verbonden kunnen zijn aan het openbaar
maken van risico-informatie, beter te beoordelen?
6. Antwoord
In principe wordt beschikbare openbare informatie via internet
openbaar gemaakt. Dit is ook verwoord in het kabinetsstandpunt
Toekomst Overheidscommunicatie. Het niet via het RRGS en de
provinciale risicokaarten actief openbaar maken van effectafstanden om
redenen van security, zal als voorbeeld meegenomen worden in een
bredere discussie over openbaarheid van gegevens. Deze discussie zal
allereerst in het kabinet plaatsvinden.
Vraag 7.
Bent u bereid om deze vragen binnen één week te beantwoorden?
Antwoord 7.
De beantwoording heeft zo spoedig mogelijk plaatsgevonden.
---
---
---
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties