Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Antwoorden op kamervragen over risicokaarten

Antwoorden op kamervragen over risicokaarten

28 april 2004

Vragen van de leden Externe link De Krom en Externe link Wilders (beiden VVD) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over risicokaarten. (Ingezonden 29 maart 2004)
---


1. Vraag Bent u op de hoogte van de website van de provincie Noord-Holland waarin risicokaarten zijn opgenomen?


1. Antwoord Ja.


2. Vraag Bent u van mening dat het aanbieden van dergelijke informatie op deze wijze de mogelijkheid van terroristische aanslagen vergroot althans deze makkelijker maakt? Zo neen, waarom niet?


2. Antwoord Het al dan niet tonen van de effecten van rampen op een risicokaart is een punt van discussie geweest tussen de ministeries van BZK, VROM, EZ en V&W. Dit in het kader van de ontwikkeling van het Register Risicosituaties Gevaarlijke Stoffen (RRGS) en van het Functioneel Ontwerp van de provinciale risicokaarten. Er is stilgestaan bij de vraag of er een juiste balans kan worden gevonden tussen `openbaarheid' enerzijds en `security' anderzijds. Bij deze discussie is ook de AIVD betrokken. Uitgangpunt van het huidige beleid is zoveel mogelijk openbare informatie ook actief via het internet openbaar te maken. De gegevens die op een risicokaart staan zijn onder andere de gegevens die afkomstig zijn van de verleende milieuvergunning. Deze gegevens, waaronder effectafstanden, zijn veelal al openbaar door vergunningverlening. Bij security gaat het om de vraag of de wijze van aanbieden van deze informatie op internet kwaadwillenden als het ware kan uitnodigen of behulpzaam kan zijn om over te gaan tot illegale acties of het dreigen daarmee. Op advies van de AIVD is besloten dat het in een beperkt aantal gevallen om reden van security verstandiger is bepaalde informatie niet zonder meer te tonen op internet. Concreet gaat het daarbij om de effectafstanden: de effecten in geval van calamiteiten met gevaarlijke stoffen.


3. Vraag Kunt u een overzicht geven van openbare bronnen waarin overheden op vergelijkbare wijze risico-informatie aan het publiek verstrekken?

3. Antwoord
Bestaande Provinciale Risicokaarten: Provincie Noord-Holland, Provincie Limburg, Provincie Friesland, Provincie Utrecht, Provincie Gelderland, Provincie Overijssel, Provincie Flevoland. Deze kaarten lopen vooruit op het landelijke model en zijn dus nog niet ontwikkeld volgens het landelijk Functionele Ontwerp, dat samen met provincies en gemeenten door BZK en VROM is ontwikkeld en dat thans wordt gebruikt voor het maken van de gestandaardiseerde provinciale risicokaarten.


4. Vraag Hoe weegt u in dit geval het recht op kennis van burgers af tegen het belang van de openbare orde en veiligheid? Op grond waarvan wordt deze afweging gemaakt en door wie?

4. Antwoord
Bij de afweging of iets actief openbaar wordt gemaakt, ga ik uit van het kabinetsstandpunt Toekomst Overheidscommunicatie. De daarin gekozen lijn is dat alle openbare informatie actief via het internet openbaar wordt gemaakt. Uit veiligheidsoverwegingen zal echter een afweging moeten worden gemaakt ten aanzien van gegevens die openbaar moeten worden gemaakt. Informatie kan weliswaar openbaar zijn, maar de beoogde maatschappelijke winst van de actieve openbaarheid via Internet zal in bepaalde situaties niet opwegen tegen extra veiligheidsrisico's die het tonen van die informatie op internet met zich meebrengt.


5. Vraag Is de Rijksoverheid betrokken bij deze afweging als het gaat om risico-informatie die door lagere overheden wordt vrijgegeven? Zo ja, op welke wijze? Zo neen, op welke wijze kunt u garanderen dat deze afweging wel door de lagere overheden wordt gemaakt?

5. Antwoord
Ja.
Zowel het RRGS als het landelijk model voor de toekomstige provinciale risicokaarten zijn gezamenlijk door het rijk en mede-overheden ontwikkeld. Hierbij heeft de discussie met betrekking tot de security-aspecten ook een rol gespeeld. Wat de bestaande risicokaarten betreft kan de rijksoverheid de provincies niet dwingen bepaalde openbare zaken niet te publiceren. Ik heb wel een dringend beroep op de Colleges van Gedeputeerde Staten gedaan om af te zien van het tonen van effectafstanden op de reeds gepubliceerde risicokaarten.


6. Vraag Ziet u aanleiding tot stappen om de mogelijke risico's voor de openbare orde en veiligheid die verbonden kunnen zijn aan het openbaar maken van risico-informatie, beter te beoordelen?

6. Antwoord
In principe wordt beschikbare openbare informatie via internet openbaar gemaakt. Dit is ook verwoord in het kabinetsstandpunt Toekomst Overheidscommunicatie. Het niet via het RRGS en de provinciale risicokaarten actief openbaar maken van effectafstanden om redenen van security, zal als voorbeeld meegenomen worden in een bredere discussie over openbaarheid van gegevens. Deze discussie zal allereerst in het kabinet plaatsvinden.

Vraag 7.
Bent u bereid om deze vragen binnen één week te beantwoorden?

Antwoord 7.
De beantwoording heeft zo spoedig mogelijk plaatsgevonden.
---

---

---

---