Kamper Hanze Kogge te gast op Bataviawerf
Markermeer oefenterrein bemanning Ommelandvaart 2004LELYSTAD/KAMPEN, 20040428 -- De Kamper Hanze Kogge is tot en met 12 mei opnieuw te gast op de Bataviawerf in Lelystad. Aanleiding voor het bezoek aan Lelystad zijn de oefentochten die de bemanningen van de Kamper Kogge en de Carlot maken als voorbereiding op de Ommelandvaart 2004.
De Kamper Kogge is een reconstructie van een 14e eeuwse handelsschip en vaart tussen 7 juni en 7 augustus 2004 haar eerste Ommelandvaart (om het land van Jutland), een historische route die langs Denemarken, Zweden en Duitsland voert.
De Kogge was in 1999 ook te gast op de Bataviawerf, samen met de Bremer Kogge.
De voormalige reddingsboot van Terschelling - de Carlot - vaart tijdens de Ommelandvaart mee als begeleidingsschip van de Kamper Kogge. Beide schepen ondergingen afgelopen winter grondige aanpassingen als voorbereidingen op de tocht naar de Oostzee.
Zeileigenschappen
Met de Kamper Hanze Kogge is sinds 1998 regelmatig op het IJsselmeer gevaren. Uit deze tochten bleken al de goede zeileigenschappen van het schip. Maar kennis over de vaareigenschappen van de Kogge op zee moet tijdens de Ommelandvaart worden vergaard. Uit de stabiliteitsproef, die in 2003 op de Kogge is uitgevoerd, bleek dat ongeveer 10.000 kilo extra ballast in het schip moest worden geplaatst om de golfslag van o.a. de Oostzee te doorstaan.
Aanpassingen aan boord Kamper Kogge
Tot nu toe was het ruim van de Nederlandse Kogge bijna helemaal leeg op de twee bakken met ballaststenen voor en achterin het schip na.
Voor de Ommelandvaart zijn benedendeks watertanks, slaapplaatsen, een keukenkist, een toilet, voorraadkisten, een brandstoftank en aggregaat aangebracht.
Sinds 2002 is ook hard gewerkt aan het aanpassen en deels vervangen van de tuigage. De veranderingen aan het schip hebben gevolgen voor de vaareigenschappen van de Kogge. De bemanning moet deze in de vingers zien te krijgen en daarvoor moet op open water worden geoefend.
Bataviawerf
De thuishaven van de Kogge, Kampen, ligt aan de rivier de IJssel en omdat het schip geen motor heeft zou het eerst richting het IJsselmeer gesleept moeten worden, voordat de zeilen gehesen kunnen worden. Dit zou een tijdrovende en dure activiteit worden, dus de keuze voor de Bataviawerf was snel gemaakt.
De medewerkers van de Bataviawerf zijn goed voorbereid op de komst van De Kogge en haar begeleidingsschip de Carlot. De Kogge is op de Bataviawerf te bezichtigen voor publiek. Het is wel raadzaam eerst bij de Bataviawerf te informeren of het schip werkelijk aanwezig is.
Reddingsboot De Carlot
Tijdens de Ommelandvaart 2004 wordt de Kamper Kogge begeleid door het voormalige reddingsschip van Terschelling De Carlot. Op open zee moeten de schepen langszij kunnen varen en ook hiermee moet geoefend worden.
Sinds 2002 heeft het reddingsschip Elburg als thuishaven. De Carlot was nog helemaal in originele staat maar, omdat reddingsschepen er niet op zijn ingericht lange reizen te maken, is de Carlot voor de Ommelandvaart ook flink aangepast. Benedendeks zijn slaaphutten, een keuken en sanitaire voorzieningen aangebracht.
De bemanning van de Carlot heeft de reddingsmaatschappijen van de landen die onderweg worden aangedaan bij de Ommelandvaart betrokken, zodat zij de kogge door de moeilijke punten kunnen loodsen.
Ingezonden persbericht