persbericht / nr. 1771
27-april-2004
Actieplan Nitraatprojecten had beperkte invloed op kennis en gedrag
van ondernemers
De kennis van mineralenmanagement bij agrariërs is door het actieplan
Nitraatprojecten bevorderd. Het plan heeft geleid tot een grotere
bewustwording en acceptatie van de Minas-normen, en het heeft
ondernemers geholpen om hun eigen mineralenmanagement te verbeteren.
Toch bleef de invloed van het actieplan op het realiseren van de
Minas-normen beperkt. Andere factoren zoals ondernemerschap,
bedrijfskenmerken en de invloed van de omgeving spelen ook hun rol.
Bovendien is lang niet iedereen binnen de brede doelgroep van
agrariërs bereikt. Om de kennisoverdracht effectiever te maken, zou ze
meer moeten worden gericht op individuele ondernemers, hun vragen en
mogelijkheden. Dat concluderen onderzoekers van het LEI (onderdeel van
Wageningen UR) en de Erasmus Universiteit. In opdracht van de
stuurgroep Nitraatprojecten van de Ministeries van LNV en VROM bekeken
zij in hoeverre het actieplan bijdroeg aan de beoogde kennisoverdracht
aan ondernemers.
Het Actieplan Nitraatprojecten had als doel om kennis van
mineralenmanagement te ontwikkelen en te verspreiden naar de brede
praktijk, dat wil zeggen naar alle ondernemers die te maken hebben met
het mestbeleid. Het plan moest daarmee bijdragen aan het behalen van
de Minas-verliesnormen en de uitvoering van de Meststoffenwet.
Ongeveer de helft van de agrariërs heeft kennis genomen van één of
meer projecten uit het actieplan. Dat is minder dan beoogd, maar tegen
de achtergrond van de onduidelijkheden in het beleid mag het toch als
een positief resultaat worden beschouwd.
De op de brede praktijk gerichte aanpak was waarschijnlijk niet de
meest effectieve vorm van kennisoverdracht. Als er door de overheid
opnieuw in kennisverspreiding voor het halen van milieunormen wordt
geïnvesteerd, zou zo'n actie zich meer moeten richten op het helder
formuleren van het beleid en het motiveren van de individuele
ondernemer om de aangegeven doelen te bereiken. De ondernemer moet
worden geholpen om bij zijn eigen problemen de juiste vragen te
stellen en op zoek te gaan naar de daarbij passende informatie. Zijn
vragen en de ontwikkeling van zijn persoonlijke vaardigheden om de
opgedane kennis in de praktijk toe te passen, verdienen een grotere
rol in het kennisbeleid rond mineralenmanagement, aldus de
onderzoekers.
---
Kennis en gedrag; Een studie binnen het kader van de Eindevaluatie
Actieplan Nitraatpro-jecten. Het rapport bestellen 'rapport 7.04.03'.
LEI