Unilever NV

UNILEVER RESULTATEN EERSTE KWARTAAL 2004 (niet door de externe accountants gecontroleerd) (tegen constante gemiddelde wisselkoersen over 2003 tenzij anders aangegeven) Ondanks teleurstellende omzetcijfers in het eerste kwartaal steeg de winst per aandeel (beia) met 8%. De besparingsprogramma's en een verbeterde samenstelling van onze productenportefeuille hebben de brutowinstmarge een impuls gegeven en een hogere investering in onze merken mogelijk gemaakt als stimulans voor verdere groei. FINANCIEEL OVERZICHT
miljoen
Eerste kwartaal 2004 Netto-omzet 9.788 - 2 % Bedrijfswinst ­ beia* 1.455 - 1 % Winst vóór belastingen 931 - 8 % Nettowinst 530 - 15 % Nettowinst ­ beia* 851 + 7 % Winst per NV-aandeel ­ beia* (in euro) 0,87 + 8 % Winst per PLC-aandeel ­ beia* (in eurocent) 13,10 + 8 %
* Vóór bijzondere posten en afschrijving van goodwill en immateriële vaste activa Tegen actuele wisselkoersen was de winst per aandeel (beia) 2% hoger dan vorig jaar; de winst per aandeel was 19% lager door hogere boekwinst op desinvesteringen vorig jaar.
HOOFDPUNTEN IN HET KWARTAAL
§ De omzet van de leidende merken steeg met 1,3% bij gelijkblijvende prijzen. § De brutomarges gingen sterk omhoog, ondanks een toename in consumentgerichte prijsacties. Deze stijging werd deels tenietgedaan door de fasering van overheadkosten en door gestegen uitgaven voor reclame en promotionele ondersteuning van onze merken.
§ De brutowinstmarge (beia) ging omhoog met 30 basispunten naar 14,9%. § De nettorentekosten en de financieringskosten voor pensioenen waren respectievelijk 22% en 49% lager. De nettoschuld, tegen wisselkoersen aan het eind van het kwartaal, bedroeg 12,6 miljard, waarbij het positieve effect van de kasstroom werd tenietgedaan door wisselkoersschommelingen. § De winst per aandeel (beia) steeg met 8%.
TOELICHTING VOORZITTERS
Onze strategie is ontwikkeld om robuuste waardegroei op de lange termijn te realiseren. Vooral de sterke merken profiteren het meest van onze product- en marktkennis en van onze schaalvoordelen. Zij hebben een margestructuur die een continu innovatieprogramma en een concurrerend niveau van ondersteuning mogelijk maakt. We zijn echter niet tevreden over onze omzetcijfers op de korte termijn en we nemen maatregelen om hierin verandering te brengen. In het eerste kwartaal hadden we, net als in het grootste deel van 2003, te maken met een lastig ondernemingsklimaat en een marktgroei onder het historisch gemiddelde. Hoewel de economische vooruitzichten duidelijk verbeteren, worden we op dit moment ook geconfronteerd met zwaardere concurrentie in enkele van onze belangrijkste markten. Gesteund door de aanhoudende besparingen als gevolg van De Weg naar Groei, nemen we echter de juiste tactische maatregelen. Tegelijkertijd voeren we geplande innovaties door en bouwen we onze merken uit. Dit alles is in lijn met ons streven naar duurzame groei op de lange termijn en met de principes van waardecreatie zoals uiteengezet in `Unilever 2010'. A Burgmans N W A FitzGerald Voorzitter, Unilever N.V. Voorzitter, Unilever PLC 28 april 2004


---- --