Belgisch Verbond krijgt nieuw kleedje
De Beroepsvereniging van Verzekeringsondernemingen (BVVO, het
Belgische Verbond van Verzekeraars) heeft haar beleid onlangs een
nieuw kleedje gegeven en gaat voortaan door het leven als Assuralia.
De wijziging is niet alleen bedoeld om de beroepsvereniging een
herkenbaarder gezicht te geven, maar ook om het nieuwe beleid te
onderstrepen.
De voormalige BVVO wil de positie van de verzekeringssector als
belangrijke economische speler bij politieke, economische en sociale
vraagstukken versterken. Om dat te bewerkstelligen, richt de
vereniging zich voortaan op vier hoofddoelstellingen: het vergroten
van het actieterrein en de representativiteit van de
beroepsvereniging, openheid over maatschappelijke problemen en een
gelijktijdige terugkeer naar de essentie van het verzekeringsvak, de
aanpassing aan marktontwikkelingen en het uitbouwen van een adequate
interne werkingsstructuur. Assuralia kan voortaan bogen op een meer
gediversifieerd en complementair lidmaatschap. Met die verrijking
mikken we op een grotere geloofwaardigheid bij de overheid, schrijft
de vereniging in haar jaarverslag.
Assuralia
Om de nieuwe manier van werken te symboliseren, heeft de vereniging
besloten om ook maar meteen haar naam te wijzigen. Assuralia moet de
vereniging een herkenbaarder gezicht geven en breekt bovendien met het
institutionele, anonieme karakter van een voor het grote publiek
nietszeggende afkorting. Uiteindelijk moet dat ervoor zorgen dat de
collectieve boodschappen van verzekeraars doeltreffender overkomen.
Imago-onderzoek
Om het nieuwe beleid verder vorm te geven, heeft Assuralia in 2003 een
onderzoek gedaan naar het imago van de verzekeringsbranche in België.
Belangrijkste uitkomst is dat de hoge tevredenheid onder consumenten
zich niet weerspiegelt in het vertrouwen: de consument is enerzijds
zeer positief over zijn verzekeraar en voelt zich beschermd, maar
heeft paradoxaal genoeg weinig vertrouwen in de sector. Een andere
opvallende uitkomst is dat de gemiddelde Belg voor solidariteit is,
maar dat mag zijn premie niet beïnvloeden. Volgens Assuralia ligt daar
een belangrijke rol voor verzekeraars om uit te leggen wat de
verzekering wel en niet kan, juist uit solidariteitsoogpunt.
Verzekerd!, april 2004
Verbond van Verzekeraars