Tijdens de voorbije vijf jaar heeft het fietsbeleid in
Vlaanderen een grote sprong voorwaarts gemaakt. De evolutie
van het budget voor fietsinfrastructuur toont dit duidelijk
aan. Aan het begin van de legislatuur werd het opgetrokken van
12,5 naar 25,5 miljoen euro. Inmiddels is dit verder verhoogd
tot 86,5 miljoen euro in 2004.
"Deze ronduit spectaculaire groei van de middelen vertaalt
zich ook op het terrein", aldus minister Bossuyt, "tussen 1999
en 2004 werden de nodige middelen vastgelegd voor de aanleg en
vernieuwing van zomaar eventjes 1354 kilometer fietspaden.
Daarvan is reeds 847 kilometer gerealiseerd, 457 kilometer zit
in de pijplijn. Langs de waterwegen hebben we meer dan 50
kilometer fietspaden aangelegd. Om de veiligheid van de
fietsers te verhogen, werden 16 fietstunnels en fietsbruggen
gebouwd.". Uiteraard komt ook de heraanleg van 800 gevaarlijke
punten rechtstreeks ten goede aan de veiligheid van zachte
weggebruikers.
De fietsinfrastructuur is toegenomen in alle Vlaamse
provincies : 167,6 kilometer in Antwerpen, 104,1 kilometer in
Vlaams-Brabant, 277,7 kilometer in Limburg, 172,1 kilometer in
Oost-Vlaanderen en 126,1 kilometer in West-Vlaanderen.
De meeste fietspaden worden aangelegd in het kader van de
Mobiliteitsconvenant die de gemeenten kunnen afsluiten met de
Vlaamse overheid. Daarvan hebben 6 modules rechtstreeks
betrekking op de fietsinfrastructuur, zoals bijvoorbeeld voor
de herinrichting van doortochten en schoolomgevingen.
Gemeenten die deze modules opnemen in hun convenant krijgen
tot 100% subsidies van de het Vlaams Gewest voor de aanleg van
fietspaden.
"De inspanning die we hebben geleverd, stimuleert de mensen om
meer te fietsen, want een veilige infrastructuur is de
basisvoorwaarde voor meer fietsgebruik", besluit minister
Bossuyt.
INFO : Joris Vandenbroucke
Woordvoerder van minister Bossuyt
02/553 70 11 of 0475/98 14 58
---
Vlaamse overheid