Ingezonden persbericht
Persbericht van de Gelderse Milieufederatie
Waar blijven de ecologische mainports?
Veluwe moet ecologische mainport worden
De Gelderse Milieufederatie vraagt zich naar aanleiding van de Nota Ruimte af waar de ecologische mainports blijven. Het kabinet stort zich met veel energie op de ontwikkeling van industriële mainports Rotterdam, Amsterdam en Schiphol. Zij krijgen ruim baan in de Nota Ruimte. De Gelderse Milieufederatie ziet graag dat met dezelfde inzet aan ecologische mainports gewerkt wordt, met de Veluwe voorop.
De Gelderse Milieufederatie vindt dat naast de focus op economie enkele gebieden in Nederland zouden moeten worden aangeduid als ecologische mainport: onder andere de Waddenzee en de Veluwe. De Veluwe is verreweg het grootste aaneengesloten Nederlandse natuurgebied (op het land). Het heeft de potentie om uit te groeien tot een van de ecologische en economische pijlers van Nederland met veel ruimte voor natuur en recreatie. Voorwaarde is dat de ontwikkelingen binnen dit gebied door een gedegen visie worden gestuurd. De Nota Ruimte heeft die kans gemist. Weliswaar is de Veluwe aangewezen als nationaal landschap maar zonder de daarbij behorende ambitieuze doelstellingen en middelen.
In de Nota Ruimte ontbreekt sowieso een wenkend perspectief, een aansprekend toekomstbeeld voor de ruimtelijke inrichting van Nederland. De rijksoverheid trekt, op enkele concrete projecten na, haar handen af van de ruimtelijke ordening in Nederland, geeft vrij baan voor de marktwerking en legt de verantwoordelijkheid bij provincies en gemeenten. De enkele projecten waar het rijk haar verantwoordelijkheid neemt, zijn tot economische mainports Schiphol, Amsterdam, Rotterdam en brainport Brabantstad. Het ontbreken van ecologische mainports in dit rijtje is een gemiste kans.
Voor de inrichting van Gelderland kan het ontbreken van visie en sturing vanuit het Rijk tot grote problemen leiden. Nu al bestaat grote druk, vooral in de fraaiere delen van Gelderland, om te bouwen. Doordat tot nu toe vanuit rijk en provincies streng getoetst werd, is voorkomen dat deze gebieden totaal verrommeld en dichtgeslibd zijn. Als de strenge toetsing en duidelijk grenzen worden losgelaten, zal dit leiden tot ongestuurde, ongeremde ontwikkelingen, juist in de fraaiste gebieden. Hier levert bouwen immers het meeste op.
De bescherming van natuur en landschap komt er sowieso bekaaid vanaf. Zo behoren de ecologische verbindingen, op enkele robuuste na, blijkbaar niet meer tot de Ecologische Hoofdstructuur, het beoogde landelijke netwerk van aaneengesloten natuurgebieden. Bovendien mogen agrarische bedrijven zich voortaan ontwikkelen in de Ecologische Hoofdstructuur. Voor de Gelderse Milieufederatie een onbegrijpelijke keuze aangezien de agrarische sector door het openstellen van de wereldmarkt zal halveren. Wat is dan logischer dan de resterende bedrijven concentreren in niet kwetsbare gebieden? Daarnaast wordt de strenge bescherming van bestaande bos en natuurgebieden losgelaten en wordt gekozen voor een saldobenadering: bouwen mag op voorwaarde dat de activiteit per saldo meerwaarde oplevert voor natuur en landschap. Dit zal leiden tot veel slechte plannen waarbij bouwen in de natuur wordt voorgestaan in ruil voor niet meer dan schaamgroen.
De Gelderse Milieufederatie pleit ervoor om niet op het landschap in te teren zoals de Nota Ruimte voorstelt maar er in te investeren. Te beginnen met de ecologische mainport Veluwe.