Ingezonden persbericht
Persbericht
Utrecht, 28 april 2004
Voortaan ook reisinformatie over taxi's en -busjes
9292 biedt nog meer OV
Bellers met het landelijke informatienummer 0900-9292 van het openbaar vervoer kunnen vanaf maandag 3 mei ook reisinformatie krijgen over de taxi's en busjes van het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV). Hiermee gaat een langgekoesterde wens in vervulling van veel reizigers, opdrachtgevende overheden en het rijk. De toenemende vervoersvorm CVV rijdt in veel regio's in Nederland van-deur-tot-deur in aanvulling op en ter vervanging van reguliere buslijnen. Hoewel deze taxi's en busjes geen dienstregeling en lijnen kennen, heeft REISinformatiegroep -het bedrijf achter 9292- toch een manier gevonden om ze op te nemen in de OV-reisplanner. Hiermee is elke uithoek van Nederland per openbaar vervoer bereikbaar geworden.
Daarnaast verwerkt 9292 steeds sneller de actualiteit op weg en spoor in het telefonische en elektronische deur-tot-deur reisadvies om zo de reiziger onderweg in elke situatie nog beter van dienst te zijn. Zo ook met de komende feestdagen.
Complexere vragen
Onderzoek wijst uit dat steeds meer reizigers onderweg het servicenummer bellen. Redenen zijn complexere ketenreizen (auto, openbaar vervoer en CVV) en meer hulpvragen onderweg bij een ontregeling van de geplande reis: 9292 constateerde in het eerste kwartaal al tien procent meer mobiele bellers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Om in te spelen op deze groeiende informatiebehoefte onderweg, gaan de reisadviseurs van 9292 nog meer aandacht schenken aan gemak, service en persoonlijke aandacht voor de mobiele beller. Actuele informatie over bijvoorbeeld stremmingen en omleidingen worden nu nog sneller in het advies verwerkt. Daarnaast kunnen de reisadviseurs bellers direct doorschakelen naar een taxicentrale om bijvoorbeeld bij tijdnood het laatste stuk van de reis per taxi te vervolgen.
Nieuwe sprekende computer
De sprekende computer van 9292, te bereiken via 0900-1475, geeft vanaf nu niet alleen elektronische reisadviezen van treinstation naar treinstation, maar ook van elke postcode naar elke postcode. Eind februari is een proef gehouden met deze sprekende computer nieuwe stijl. De nieuwe sprekende computer geeft niet alleen 24 uur per dag snelle en eenvoudige reisadviezen van station naar station en van postcode naar postcode, maar ook van combinaties: bijvoorbeeld van station naar postcode. In deze automatische reisadviezen van 'deur tot deur' zit niet alleen de trein, maar voortaan ook bus, tram, metro en veerboot.
Overal en altijd
Reizigers kunnen per situatie en tijdstip zelf kiezen welke dienst ze gebruiken voor een reisadvies van-deur-tot-deur met alle vormen van openbaar vervoer: via een mens, via een machine of gratis via internet, alwaar van de zomer in de adviezen van www.9292ov.nl de meest actuele CVV-taxi's en -busjes aangeboden worden.
//////