Gemeente Gouda
datum: 27 april 2004
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Hennie Castelein
telefoon: 0182-588393
Gemeente Gouda betreurt wegvallen stoptreinverbinding
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda heeft
van de NS een brief ontvangen over het plan om in 2005 de stoptrein
tussen Goverwelle en Utrecht op te heffen. Inwoners van Gouda hebben
de gemeente gevraagd actie te ondernemen. Het college betreurt de
wijziging, maar de NS is geheel verantwoordelijk voor de eigen
dienstregeling. De gemeente Gouda adviseert gedupeerde reizigers om
zelf bij de NS te protesteren. Het college heeft de NS wel per brief
gevraagd om de duur van de verbroken verbinding zo kort mogelijk te
houden en om soepel om te gaan met reizigers die vanuit Goverwelle via
Gouda naar Utrecht reizen.
Gedupeerde passagiers hebben de gemeente via e-mails en brieven laten
weten dat zij het niet eens zijn met het wegvallen van de
stoptreinverbinding en vragen de gemeente om er bij NS op aan te
dringen deze wijziging in de nieuwe dienstregeling ongedaan te maken.
Gemeenten kunnen formeel geen bezwaar maken. Het college vraagt de NS
per brief om de duur van de gebroken verbinding zo kort mogelijk te
houden. Bijvoorbeeld tot het gereedkomen van de spoorverdubbeling
tussen Woerden en Harmelen. In de tussenliggende periode zou de
aansluiting in Woerden in beide richtingen zo gunstig mogelijk moeten
worden gemaakt. Ook is gevraagd soepel te zijn richting die passagiers
die vanuit Goverwelle richting Utrecht via Gouda centraal willen
reizen.
Benutten en Bouwen
De NS geeft in haar brief aan dat met de dienstregeling 2005 een
eerste stap wordt gezet in de verwezenlijking van de doelen van de
lange termijn visie Benutten en Bouwen. Het college vindt het een
goede zaak dat gestart wordt met Benutten en Bouwen, omdat anders het
voor Gouda zo belangrijke project Stedenbaan niet van de grond komt.
Benutten en Bouwen is het plan van de spoorsector om tegelijkertijd
meer reizigers en goederen over het spoor te vervoeren, een
aantrekkelijke treindienst te bieden en het efficiënter benutten van
de dure en schaarse infrastructuur. En daar zit volgens NS ook het
dilemma. Een robuuste dienstregeling is noodzakelijk om meer reizigers
en goederen te kunnen vervoeren, maar dit legt wel beperkingen op aan
het aantal treinen dat over de huidige beschikbare infrastructuur kan
rijden.
De punctualiteit op het traject Rotterdam / Den Haag Gouda Utrecht
staat volgens NS onder forse druk. Om de betrouwbaarheid op dit
traject te verhogen gaat NS twee wijzigingen doorvoeren: de stoptrein
Rotterdam Centraal Gouda Utrecht Centraal rijdt in 2005 niet verder
dan Gouda Goverwelle en de sneltreinen den Haag Centraal Utrecht
Centraal Arnhem/Nijmegen worden in 2005 ook in de spits in Gouda
gecombineerd en rijden als één trein verder. Van deze wijzigingen
hebben volgens NS 2.300 passagiers per dag hinder (waaronder
passagiers in Goverwelle), maar zon 60.000 profiteren hiervan,
waaronder dus ook de nodige passagiers die op het hoofdstation van
Gouda in- en uitstappen.
- einde bericht -
Footer