Ingezonden persbericht


iTunes Music Store viert eenjarig bestaan; meer dan 70 miljoen nummers verkocht

Apple introduceert derde generatie van de iTunes Music Store

Bunnik, 28 april 2004 - Apple heeft vandaag precies een jaar geleden de iTunes Music Store geïntroduceerd. De iTunes Music Store zorgde het afgelopen jaar voor een ommekeer in de muziekindustrie, onder andere door de prijs van slechts USD 0,99 per nummer, de baanbrekende persoonlijke gebruiksrechten en de mogelijkheid om nummers gratis vooraf te beluisteren en deze met één muisklik te kopen en te downloaden. Tijdens het eerste jaar hebben muziekfans meer dan 70 miljoen nummers gekocht. Daarmee is de iTunes Music Store de grootste internetmuziekwinkel ter wereld met een marktaandeel van meer dan 70 procent aan legale downloads van singles en albums. Momenteel kopen iTunes-gebruikers per week 2,7 miljoen nummers, wat neerkomt op 140 miljoen nummers per jaar.

"iTunes heeft tijdens het eerste jaar onze stoutste verwachtingen overtroffen en heeft tot een geheel nieuwe koers in de muziekindustrie geleid", aldus Steve Jobs, CEO van Apple. "De perfecte muziekcombinatie van iTunes en de iPod, de bestverkopende digitale-muziekspeler, biedt muziekliefhebbers een complete oplossing voor het aanschaffen, beheren en beluisteren van hun muziek."

Om het tweede jaar goed te beginnen, introduceert Apple vandaag de derde generatie van de iTunes Music Store, de grootste muziekcatalogus op het internet met meer dan 700.000 nummers van de vijf grote platenmaatschappijen en van meer dan 450 onafhankelijke muzieklabels. Verder bevat de nieuwe iTunes Music Store de volgende nieuwe functies:


* "iMix", waarmee gebruikers op een geheel nieuwe manier afspeellijsten met hun favoriete nummers op de iTunes Music Store kunnen publiceren, zodat andere gebruikers deze afspeellijsten kunnen, beluisteren, beoordelen en kopen. iMix richt als het ware een virtuele iTunes-gemeenschap op, waarin gebruikers nieuwe muziek kunnen beluisteren die andere muziekfans aanbevelen. Bovendien kunnen alle iTunes-gebruikers deze iMix-afspeellijsten beoordelen.


* "Party Shuffle", een nieuwe afspeellijst die automatisch nummers uit de muziekbibliotheek kiest en laat zien welke nummers al zijn afgespeeld en welke nummers nog komen. Bovendien kunnen gebruikers in een handomdraai nummers aan de Party Shuffle-lijst toevoegen, ervan verwijderen en in een andere volgorde plaatsen. Party Shuffle is de DJ bij uitstek voor elke gelegenheid en biedt gebruikers de mogelijkheid om de muziek in hun bibliotheek opnieuw te ontdekken.


* "Radio Charts" van meer dan duizend radiostations, zodat gebruikers eenvoudig kunnen zien welke nummers de lokale radiostations in de Verenigde Staten draaien. Deze nummers kunnen ze vervolgens met één muisklik kopen.


* Een nieuw gedeelte met muziekvideo's, met nog meer video's dan voorheen, en een nieuw gedeelte met filmtrailers, met de populairste filmtrailers op het internet en koppelingen om nummers van de soundtrack of gesproken boeken over de film te kopen.


* Uitgebreide rechten om nummers van de iTunes Music Store af te spelen op maximaal vijf computers, twee meer dan voorheen.


* De mogelijkheid om cd-inlegvellen voor albums en compilatie-cd's te maken en deze af te drukken. Via een van de professionele sjablonen kunnen gebruikers de hoesafbeelding en de lijst met nummers met elkaar combineren. Voor compilatie-cd's maakt iTunes automatisch een mozaïek van de hoezen van de gebruikte albums.


* Automatische conversie van de WMA- naar de AAC-structuur, zodat Windows-gebruikers automatisch een iTunes-versie kunnen maken van hun nummers die in de niet-beveiligde WMA-structuur zijn gecodeerd. Het converteren van een complete muziekbibliotheek in iTunes en het synchroniseren van de iPod is nu nog eenvoudiger.

Apple streeft ernaar het stelen van muziek te ontmoedigen en gebruikers tegelijkertijd eerlijke rechten voor het persoonlijk gebruik van de muziek te geven. Daarom kan een gebruiker dezelfde afspeellijst nog maar zeven keer op een cd branden, in plaats van tien keer. Gebruikers kunnen afzonderlijk nummers echter nog altijd een onbeperkt aantal keren op cd branden en hun muziek op een onbeperkt aantal iPods beluisteren.

Om het eenjarig bestaan van de iTunes Music Store te vieren, kunnen gebruikers de komende acht dagen elke dag een gratis nummer downloaden van artiesten die hebben bijgedragen aan het succes van iTunes, zoals The Foo Fighters, Avril Lavigne, Courtney Love, Annie Lennox, Jane's Addiction, Counting Crows, Renee Fleming en Nelly Furtado. Bovendien biedt de iTunes Music Store in het vervolg de "Gratis single van de week", een nummer van een veelbelovende nieuwe artiest. Op deze manier krijgen nieuwe artiesten een kans in de muziekindustrie en maken iTunes-gebruikers zonder risico kennis met nieuwe muziek.

De iTunes Music Store is nog altijd de toonaangevende internetmuziekwinkel met exclusieve nummers van meer dan 150 artiesten. En vanaf vandaag biedt de iTunes Music Store ook tal van zeldzame opnamen van Motown Records, waaronder de eerste 45 singles en 45 zeldzame albums uit het Motown-archief, die nu voor het eerst ook digitaal beschikbaar zijn. Verder biedt de iTunes Music Store de exclusieve muziekcatalogus van Walt Disney Records, waaronder soundtracks van klassieke Disney-films en computeranimatiefilms van Disney/Pixar. De exclusieve nummers van dit moment zijn onder andere de nieuwe single van de Beastie Boys, "Ch-Check it Out", de eerste studio-opname van de groep sinds vijf jaar, en de exclusieve digitale versie van The Foo Fighters-catalogus.

Prijzen en verkrijgbaarheid
Mac- en Windows-gebruikers kunnen iTunes 4.5 met de iTunes Music Store gratis downloaden vanaf www.apple.com/nl/itunes. Voor het aanschaffen en downloaden van nummers via de iTunes Music Store voor Mac en Windows is een geldige creditcard vereist met een factuuradres in de Verenigde Staten. Meer informatie over digitale-muziekproducten van Apple is te vinden op www.apple.com/nl/ipod en www.apple.com/nl/itunes.

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie: de beste producten leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, grafici en consumenten over de hele wereld, door middel van innovatieve software, hardware en internetproducten.

© 2004 Apple. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh, Mac, Mac OS, iTunes en iPod zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Apple. Andere bedrijfs- of productnamen kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.

Jurriaan Trommels
PR Manager Nederland
Apple, Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik

Tel: +31 (0) 30 659 39 40
Fax: +31 (0) 30 659 38 50
Email: trommels.j@euro.apple.com

Aanmelden voor Apple eNews: http://www.apple.com/nl/enews Web: http://www.apple.com/nl
================================
Everything is easier on a Mac
================================