CREATIVE VENUE

CêlaV¡ta brengt nieuwe aardappel op de markt. Mét schil.

PERSBERICHT
Wezep, 28 april 2004

Nederlander vindt schil wel gezond maar vies en onhygiënisch CêlaV¡ta brengt nieuwe aardappel op de markt. Mét schil.

CêlaV¡ta komt met een tweetal nieuwe aardappelproducten op de markt. En dit keer gewoon mét schil. De marktleider in voorverpakte geschilde aardappels breidt het snelklaar assortiment uit met voorverpakte krieltjes mét schil en gepofte aardappelen, voorzien van een kant-en-klare dressing en saus. En niet zonder reden. CêlaV¡ta onderzocht samen met TNS NIPO de achtergronden waarom de aardappel mét schil in Nederland minder vaak gegeten wordt dan in andere landen.

Zuid Europeanen eten 10 maal zo vaak aardappels met schil dan Nederlanders. De Engelsen en Amerikanen 6 maal zo vaak, vooral gepofte aardappelen. Uit onderzoek blijkt dat 53% van de Nederlanders wel van mening is dat aardappels mét schil gezonder zijn dan zonder schil. En toch eet 72% ze toch minder vaak dan één keer per maand. Bij Nederlandse huishoudens staan aardappels nog steeds gemiddeld 3,5 keer in de week op het menu, gekookt, gebakken of gefrituurd. Opmerkelijk is dat aardappels vaker op tafel staan als vrouwen boodschappen doen, dan als mannen dat doen. Er is, volgens CêlaV¡ta, toch een nieuw leven mogelijk voor de aardappel mét schil. Met als voorbehoud dat Nederlanders de vooroordelen over smaak, geschikte aardappelsoorten en hygiëne over boord weten te zetten.

Ondanks de trend dat de Nederlander de laatste tien jaar gevarieerder is gaan eten (rijst, pasta, buitenlandse gerechten), wijst het CêlaV¡ta onderzoek uit dat het aardappelconsumptiepatroon van het Nederlandse huishouden de laatste 20 jaar eigenlijk niet wezenlijk is veranderd. Wel is er extra ruimte in de markt voor meer variatie met aardappelgerechten. Voorgeselecteerde snelklaar producten kunnen daaraan bijdragen aldus CêlaV¡ta: bijna driekwart van de ondervraagden overweegt vaker aardappels met schil te eten als hiervoor een snelklaar product beschikbaar zou zijn. De laatste jaren hebben voorverpakte en -geschilde aardappelproducten (in het verskoelvak) immers al flink terrein gewonnen van de gewone consumptieaardappel. Een beweging die past in de huidige algemene trend naar gezonde convenience producten.

Aardappeltjes met schil en al eten, is hier in Nederland nog lang niet ingeburgerd, aldus Peter van den Berg, General Manager Sales & Marketing van CêlaV¡ta. En dit terwijl de gepofte aardappel met gezouten boter, zure room of knoflooksaus en jonge krieltjes met schilletje gekookt, in veel landen echte culinaire klassiekers zijn. We gaan daar zoals gezegd verandering in brengen met een voorgeselecteerd product dat in minder dan 10 minuten op tafel staat. Ondervraagden geven aan aardappels met schil met name te eten voor de afwisseling en de smaakcombinatie binnenzijde en schil. Daar ligt dus een markt. Nu zijn het nog vooral hoogopgeleiden die aardappels met schil eten en kennelijk meer voorkeur geven aan een alternatief voor de geschilde kookaardappel. De gepofte aardappel wordt wél door een breder publiek gegeten. De markt is er dus, maar we moeten de Nederlander wel over de streep trekken. Daarom komen we met twee gezonde convenience producten. Niet voor niets stellen we, weliswaar met een knipoog, dat we een nieuwe aardappel op de markt brengen, nu mét schil.

CêlaV¡ta stelt uit eigen consumentonderzoek dat Nederlanders weinig kaas gegeten hebben welk soort aardappel je precies moet gebruiken voor welk gerecht. Zo kun je voor aardappels in de schil het beste jonge aardappeltjes met dunne schil gebruiken. Verder is deze aardappel als consumptieaardappel niet elk seizoen in Nederland beschikbaar. Begrijpelijk, aldus de producent, dat de Nederlander heel vaak verkeerde aardappelrassen gebruikt, deze niet gaar krijgt en ze door de aanwezigheid van zandresten onhygiënisch vindt. Van den Berg besluit: Onze twee snelklaar producten zijn een gat in de markt: voorgeselecteerd en het gehele jaar beschikbaar. De bijgeleverde dressing maakt het gerecht letterlijk smaakvol af.

Aardappel mét schil
CêlaV¡ta introduceert in het supermarkt verskoelvak krieltjes met schil (met een fijne lentedressing) en de bekende gepofte aardappel (met een yoghurt knoflooksaus). Het voorjaar en de zomer zijn daarvoor uitermate geschikt, aldus het bedrijf. De consument eet juist in de lente vaker lichte en luchtige gerechten met een buitenlands, veelal mediterraans of Zuid-Amerikaans tintje. Vooral op de barbecue (en in de zomer) zijn aardappels met schil populair, met name de gepofte aardappel. De aardappel met schil is zowel koud (bij salades) als warm (bij groeten en gegrild vlees) zeer smakelijk. Daarbij kiest de consumenten wat gerechtbereiding in toenemende mate voor convenience.

Het CêlaV¡ta aardappel consumptieonderzoek
Hollanders en aardappelen: al eeuwen onafscheidelijk. De Aardappeleters van Van Gogh lijken hier onder andere een bewijs van te zijn. Met name de geschilde en gekookte aardappel ontbreekt in Nederland zelden op het menu. Toch zijn er veel meer manieren waarop de aardappel te bereiden is. Denk bijvoorbeeld eens aan bakken, frituren, maar ook aan poffen en ongeschild koken.

Om een beter zicht te krijgen op het aardappelgebruik van de Nederlanders en de doelgroep van deze nieuwe producten heeft CêlaV¡ta TNS NIPO onderzoek laten doen naar de manier waarop huishoudens in Nederland aardappelen eten, en hoe de huishoudens waar wel eens gepofte en ongeschilde aardappelen worden gegeten, aankijken tegen deze manier van aardappelen bereiden.

Het laatst bekende onderzoek naar aardappelconsumptie in Nederland dateert uit 1998. Een ander relevant onderzoek werd door Albert Heijn in maart 2004 uitgevoerd: Hoe eet Nederland. De onderzoeksbevindingen zijn apart op te vragen of desgewenst te downloaden van de website www.creativevenue.nl (zie persruimte CêlaV¡ta).