Bewoners en bestuurders betrekken bij beleid Schiphol
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van
Haegen, wil bewoners en bestuurders in de regio graag betrekken bij
het beleid voor Schiphol. In het belang van de economie en de
mobiliteit wil de staatssecretaris de positie van de mainport
versterken. Dit mag echter niet leiden tot meer overlast, omdat de
milieugrenzen niet opgerekt mogen worden. Met omwonenden en
bestuurders rond Schiphol wil ze kijken hoe de overlast zoveel
mogelijk kan worden beperkt terwijl de luchthaven wel kan groeien.
Darnaast wil zij de mogelijkheid onderzoeken omwonenden van de
luchthaven Schiphol meer keuzevrijheid te geven bij de manier waarop
de overlast zoals afgesproken wordt gecompenseerd.
De staatssecretaris deelde dit vandaag mee tijdens een afsluitende
bijeenkomst van de gespreksronde in het WTC-Schiphol. Uit de
gesprekken in de regio is volgens haar bovendien gebleken dat de
informatievoorziening aan de omwonenden en gemeenten beter moet.
Mensen weten nu vaak niet waar ze op kunnen rekenen en wat wel en niet
mag. Op dit vlak zal het ministerie daarom samen met de Commissie
Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS), de luchthaven Schiphol
en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan de slag gaan. Bewoners
hebben er recht op te weten waar ze aan toe zijn.
Zij benadrukte tijdens de bijeenkomst voorstander te zijn van een
vrije groei binnen harde en handhaafbare milieugrenzen. ,,In 2006
zullen we evalueren of het beleid voor het vijfbanenstelsel van
Schiphol effectief is: kan de luchtvaart binnen de gegeven
milieuruimte groeien en leidt die begrenzing van de milieuruimte tot
een beperking van de overlast? Ik stel dit voorjaar een plan voor die
evaluatie op. Het lijkt mij goed dat de sector en de omgeving ook
samen zoeken naar mogelijke verbeteringen. Dat zal het wederzijds
begrip ten goede komen. Ik hoop dat daarmee ook het draagvlak zal
groeien.
Ook aan een meetsysteem voor vliegtuiggeluid wordt hard gewerkt. De
Commissie Eversdijk zal daar voorstellen voor doen. Eind april
verwacht ik de eerste resultaten van de Commissie; zegt Schultz.
Het overlegplatform in de regio, de CROS, kan volgens Schultz een
coördinerende rol spelen bij het beperken van de overlast. ,,Aan de
CROS wil ik in elk geval vragen om voorstellen te doen voor het
verbeteren van de ligging van de vliegroutes. Maar ook andere
voorstellen zie ik graag tegemoet. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan
het vergroten van de verantwoordelijkheid van de regio om met de
luchtvaartsector afspraken te maken. Vanuit Den Haag zou ik graag meer
op hoofdlijnen willen sturen. Als voorbeeld geeft de staatssecretaris
de situatie rond Spaarndam. Daar wordt op basis van de wens van de
CROS een vliegroute verlegd. Deze verlegging wordt meegenomen bij het
herstel van de invoerfout. Aan het herstel van de invoerfout wordt
ondertussen hard gewerkt. Het milieueffectrapport en het ontwerp voor
de aangepaste regels zijn vandaag gepubliceerd en liggen ter inzage.
Om grote financiële schade te voorkomen wordt geprobeerd de fout deze
zomer nog te herstellen.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat