Persbericht: 26 april 2004, no. 119
Intentieovereenkomst getekend
Haalbaarheidsstudie aanpassingen Stationsdistrict
Op 26 april hebben de gemeente Eindhoven en vertegenwoordigers van
vier betrokken partijen een intentieovereenkomst getekend waarin een
haalbaarheidsstudie wordt afgesproken naar mogelijke ontwikkelingen
van het Stationsdistrict in Eindhoven. De vier partijen hebben
belangen en/of grond in het stationsgebied. Het gaat om ProRail, NS
Vastgoed Ontwikkeling, Hurks Bouw & Vastgoed en Heijmans IBC
Vastgoedontwikkeling.
Het Stationsdistrict vormt niet alleen een belangrijk onderdeel van
het centrum van de gemeente Eindhoven, het is tegelijkertijd ook een
essentiële schakel tussen het centrum en het noordelijke gedeelte van
de stad. Het Stationsdistrict wordt begrensd door de Fellenoord en de
Elisabethtunnel in het noorden en westen, de Mathildelaan, 18
Septemberplein en Stationsweg in het zuiden en de Dommelzone in het
oosten.
De gemeente Eindhoven is al enige tijd bezig met ideeen voor
veranderingen van het aanzien en de functie van het Stationsdistrict,
zodat het een attractief onderdeel wordt van het centrumgebied.
Daarbij wordt onder meer gedacht aan wonen, cultuur,
vrijetijdsbesteding en kantoren. Daarnaast moet het Stationsdistrict
ook een aantrekkelijke verbinding gaan vormen tussen het centrum en
het gebied rond de Kruisstraat en Woenselse Markt.
Doel van de haalbaarheidsstudie is om met de vijf partijen gezamenlijk
de planologische en economische randvoorwaarden te onderzoeken voor de
verdere ontwikkeling van het Stationsdistrict. Een kostendekkende
grondexploitatie en realisatie van de daarbij behorende infrastructuur
vormen de uitgangspunten.
De haalbaarheidsstudie, die zal worden begeleid door IPMMC Vastgoed,
moet antwoord geven op de vraag wat daadwerkelijk haalbaar is binnen
het Stationsdistrict. De resultaten van de studie kunnen eind dit jaar
aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Onlangs heeft ProRail een eigen onderzoek gedaan naar aspecten rondom
het stationsgebouw. ProRail is o.a. verantwoordelijk voor de
doorstroming van reizigers vanaf het voorplein tot aan de deur van de
treinen. Uit dit onderzoek is gebleken dat het op termijn gewenst is
om de capacitiet van de reizigerstunnel in het station te vergroten,
en aanpassingen aan te brengen aan onder meer liften, roltrappen en
een bewaakte fietsenstalling. Deze wijzigingen - die zeker doorgang
zullen vinden - zullen zoveel invloed hebben op de gehele
stationsomgeving dat de plannen worden geïntegreerd in de
haalbaarheidsstudie.
© 2004 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven